PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa zlecenieRe: Umowa zlecenie
  • Data: 2007-10-24 20:33:30
    Temat: Re: Umowa zlecenie
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:ffnc4c$m33$1@nemesis.news.tpi.pl Ewelina Krówka
    <e...@l...pl> pisze:

    > Mam pytanie : jakie konsekwencje grozą pracodawcy, który zatrudnia
    > studentkę na umowę zlecenie do obsługi sekretariatu. Pracuje w pełnym
    > wymiarze godzin , podpisuje liste obecnosci, nie biore urlopu, a w
    > dodatku taki uklad nie przekłada się na lepszą formę finansową. Po roku
    > pracy w tejże formie , upomniwszy się o podwyżke, która wynikala z
    > podwyższenia czesnych za studia- uzyskalam odp negatywna. Ewentualnie
    > moze byc taka mozliwosc ale po nowym roku. Czy w takich warunkach nie
    > nawiązał się automatycznie stosunek pracy?? I czy pracodawca ma prawo
> [...]
    Stosunek pracy nigdy nie nawiązuje się automatycznie.
    Zawarłaś umowę cywilno-prawną, nie znamy jej treści (nawet czasu
    obowiązywania), ale zrobiłaś to z własnej woli.
    Teraz powstaje pytanie, czy charakter i okoliczności wykonywanej pracy nie
    wskazują na rzeczywiście istniejący stosunek pracy (art. 22 §1, §1^1, §1^2
    KP).
    O stwierdzenie faktycznego istnienia stosunku pracy możesz wystąpić do
    odpowiedniego sądu pracy, sugeruję jednak wcześniej zastanowić się nad
    kwestią dowodową (warto zasięgnąć porady prawnika, specjalisty prawa pracy).
    Sąd to jednak IMO ostateczność, może lepiej spróbować zacząć od PIPy.
    Jeśli zostanie prawomocnie orzeczony stosunek pracy uzyskasz wszelkie prawa
    pracownicze (również wstecznie), a w tym urlop (do którego nie miałaś dotąd
    prawa), okres wypowiedzenia, inne świadczenia obowiązujące u tego
    pracodawcy. Wszystko, co daje prawo pracy. Uznany za pracodawcę
    zleceniodawca otrzyma też zapewne jakąś symboliczną - niestety - karę.
    Zleceniodawca (bo to jest jak na razie zleceniodawca, a nie pracodawca) ma
    oczywiście prawo poinformować cię, że przewiduje wyłącznie "współpracę" na
    zasadzie umowycywolno-prawnej, nie zmienia to jednak w żadnej mierze twoich
    uprawnień do dochodzenia roszczeń.

    --
    Jotte