PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca w Szwajcarii dla Polakow › Re: Praca w Szwajcarii dla Polakow
    From: "Krzysztof Rozmus" <rozmus_USUN_@_TO_kr.onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca w Szwajcarii dla Polakow
    Date: Mon, 16 Oct 2006 18:54:08 +0200

    Użytkownik "Przemysław Maciuszko" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
    news:egvn55$gi1$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    arii.shtml

    > Mało konkretów, nieprecyzyjne pojęcia (są inne typy permitu niż B, czyli
    > mając L - nie dostaniemy go na 5 lat), brak szczegółów odnośnie procedury,
    > skupienie się tylko na jednym zawodzie itd.
    > Faktycznie - trochę :-)

    Zgadza sie. Dodam chyba krotka informacje o typach permitow.

    > Teraz kilka uwag do
    > http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/informacje-pra
    ktyczne-koszty-zycia-Szwajcaria.shtml:
    > 1. Ubezpieczenie zdrowotne zależy od tylu czynników, że pisanie o
    > 'najtańszym ubezpieczeniu' nie ma sensu.

    Dla mnie "najtansze ubezpieczenie" oznacza ubezpieczenie, za ktore zaplace
    najnizsza stawke miesieczna. Bez porownywania jego jakosci z innymi opcjami
    (patrz uwaga na koncu).

    > 2. Mieszkania 'nieumeblowane', mają umeblowaną kuchnię i łazienkę.

    Napisalem, ze maja wyposazona kuchnie. W lazience jako takiej zazwyczaj
    mebli nie ma.

    > 3. 1000CHF za mieszkanie 2-pokojowe to jakaś super niska stawka w skali
    > całego kraju i raczej wypadałoby wspomnieć, że średni koszt wynajmu
    > takiego
    > mieszkania to ok. 1500CHF

    Sa to ceny z dwoch roznych szwajcarskich miast, w ktorych mieszkalem:
    Fryburg i Biel/Bienne.

    > 4. Dokumenty jakie należy przedstawić przy staraniu się o wynajem
    > mieszkania
    > bardzo się różnią, w zależności od kantonu, agencji, a nawet konkretnego
    > mieszkania.

    To prawda. Ale ewentualnie z takimi wymaganiami jak opisalem tez mozna sie
    liczyc.

    > 5. Nieprawdą jest że "nie wszystkie lokalizacje są dostępne dla
    > obcokrajowców".
    > Jeśli tylko uda Ci się przekonać właściciela mieszkania, żeby właśnie
    > Tobie
    > wynajął mieszkanie - nie ma problemu z lokalizacją.

    Osobiscie zdarzylo mi sie uslyszec odmowe wynajmu ze wzgledu na to,
    ze nie mam permitu C. Byc moze nie jest to do konca legalne, ale mozna sie
    z tym spotkac.

    > 6. Do telefonów bym dodał opis prepaidów Swisscomu, które często wychodzą
    > dużo taniej niż jakiekolwiek inne (w opcji Easy Liberty).

    Tej opcji nie znam.

    > 7. Halbtax kosztuje normalnie 150CHF na rok i 250CHF na 2 lata.

    Byla podana cena najbardziej popularnej opcji rocznej.

    > 8. Samochody w Szwajcarii są generalnie dużo tańsze niż w PL (nowe głównie
    > ze względu na niższy podatek), zarówno nowe z salonu, jak i używane.
    > 9. Podana suma OC powinna zawierać informację dla jakiego samochodu i u
    > jakiego ubezpieczyciela obowiązuje taka stawka.
    > Należy także dodać, że wysokość składki ubezpieczenia jest wprost
    > uzależniona od mocy silnika, wartości nowego samochodu i okresu posiadania
    > prawa jazdy (bądź przez właściciela, bądź przez 'najczęstszego kierowcę').

    Zapewne jest jak piszesz (patrz uwaga na koncu).

    > No i to na tyle uwag na początek :-)
    > Swoją drogą - takie informacje są już dostępne w sieci i nie wiem czy jest
    > sens dublować :-)

    Kiedy na poczatku 2005 roku zastanawialem sie nad krajem docelowym
    mojej emigracji szukalem w sieci informacji, ktore pozwolilyby mi sie z
    grubsza zorientowac
    "ile mozna zyskac, a ile mozna stracic" w roznych krajach Europy Zachodniej.
    Nie interesowaly mnie
    szczegoly, zakladalem, ze w nie trzeba bedzie i tak wejsc juz na miejscu.
    Musze powiedziec, ze wtedy wcale nie bylo latwo znalezc takowe informacje,
    skonsolidowane w jednym miejscu.
    Tekst o kosztach zycia w Szwajcarii, do ktorego zglosiles uwagi, napisalem
    wlasnie pod tym katem, w 2005.
    Byc moze aktualnie tego typu informacji jest juz w sieci wiecej.

    Natomiast link, ktory opublikowalem na grupie zawieral przede wszystkim
    informacje o
    pracy dla pielegniarek w Szwajcarii i nie udalo mi sie nigdzie indziej ich
    znalezc :-)
    Byc moze powinienem bardziej doprecyzowac tytul posta.

    pozdrawiam,
    Krzysiek Rozmus
    http://krzysztofrozmus.net