PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca w Niemczech › Re: Praca w Niemczech
    From: nowy <d...@s...uci.agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca w Niemczech
    Date: Tue, 18 Dec 2007 02:15:37 -0800 (PST)

    > Obywatele Polski mieszkający na stałe w Niemczech nie potrzebują moim
    > zdaniem pozwolenia na pracę w Polsce, bo to byłoby bez sensu (aczkolwiek
    > niektóre przepisy pozbawione są sensu).
    Wlasnie w tym problem ...

    > Tak na marginesie, jeśli pracujesz w Niemczech, to naświetl trochę jak to
    > wygląda od strony grup podatkowych, leczenia tj. czy jest płatne i ile to
    > kosztuje, członków rodziny, przywilejów socjalnych...
    > Także interesuje mnie, ile % z pensji możesz odłożyć po uiszczeniu oplat,
    > kupienia żywności i niezbędnych rzeczy.

    Pracuje w Lipsku w dawnym DDR, tu w budzetowce z zasady zarabia sie
    mniej, ale koszty zycia podobno sa mniejsze niz w zachodnich
    Niemczech. Na pewno wynajecie mieszkania jest tansze, ja w centrum
    Lipska place niecale 400Euro za 55 m2, mieszkanie mialo wyposazona
    lazienke i kuchnie. To mniej niz placilbym w Krakowie ...
    Jestem w pierwszej grupie podatkowej, choc nie jestem pewien czy w
    administracji uniwerku dali mnie do dobrej grupy, no ale moja zona
    pracuje w Polsce, wiec nie wiem. Na pewno, gdy przyjedzie tutaj i nie
    bedzie pracowac przejde do trzeciej grupy (z tego co sie
    dowiedzialem).
    Podatki i przerozne ubezpieczenia pochaniaja w moin przypadku lekko
    ponad 40% pensji brutto (mam nadzieje, ze czesc z tego odzyskam przy
    rozliczeniu, pracuje pierwszy rok wiec nie wiem jeszcze jak to zrobic,
    poszukam pomocy gdzies u specjalisty). W 3 grupie podatkowej podatki
    pewnie beda mniejsze.
    Z leczenia jeszcze nie korzystalem, ale wybiera sie firme, do ktorej
    sie placi skladki, ja wybralem taka, ktora pobiera najmniejsze
    skladki. W zaleznosci od firmy skladlki wachaja sie chyba w granicach
    12-15(?) pensji brutto, no pewnie sa takie, ktore biora wiecej :)
    Jesli zona nie pracuje skladki placone przez ciebie sa takie same, a
    ubezpieczenie obejmuje rowniez ja.
    Co do oszczedzania, to zalezy ile zarabiasz, w prywatnej firmie na
    pewno zarobi sie wiecej niz na uniwerku.
    Aczkolwiek nie ma nawet porownania z placami na uni w Polsce.
    Calkowite koszty mieszkania jak pisalem w mim przypadku to 400Eur,
    wyzywienie drozej niz w Polsce (szczegolnie pieczywo i wedliny),
    ubrania, elektronika itp czasami nawet taniej niz w Polsce (pisze o
    rzeczach tej samej jakosci/firmy). Nie wydaje mi sie, zebym wydawal
    wiecej niz 100eur na tydzien na wyzywienie i inne konieczne rzeczy, no
    ale ja sie w pracy prawie caly czas ... :(

    Polecam ta strone:
    http://niemcy.zachlebem.info/pobyt2.html