PracaGrupypl.praca.dyskusjePortal/Serwis o stawkach › Re: Portal/Serwis o stawkach
    From: "Jackare" <jacek[kropka]leszczuk@interia_usun_to.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Portal/Serwis o stawkach
    Date: Tue, 30 Oct 2007 23:33:59 +0100

    > Nie tyle idiotą, ile po prostu trudno jest dyrektora skontrolować
    > dokładnie, zwłaszcza że obszar, którym ten przykładowy dyrektor
    > zarządza, jest naprawdę duży. Do tego dyrektor idiotą nie jest i potrafi
    > swoje braki maskować.
    (...)
    > Ale tutaj z kolei przeginasz - przecież to, że np. dyrektor nie jest w
    > stanie zrozumieć jakiegoś zagadnienia technicznego, nie oznacza
    > automatycznie, że w ogóle się na niczym nie zna. To oczywiste, że jeśli
    > by się trafił kompletny analfabeta zawodowy, to długo by w żadnej firmie
    > miejsca nie zagrzał.

    Dyrektor zajmuje się zarządzaniem i to w wymiarze strategicznym a nie
    szczegółami technicznymi. Zadaniem dyrektora jest podejmowac decyzje w
    oparciu o wymierne dane.
    Jeżeli cos jest trudne do oceny, zatrudnia się konsultanta-specjalistę i
    zleca wykonanie analiz i prognoz. Nakłada się na to rachunek ekonomiczny i
    materiał do decyzji gotowy.
    Ważniejsze żeby dyrektor miał otwarty umysł, wiedzę ekonomiczną i z zakresu
    zarządzania ludźmi niż znał szczegóły techniczne bieżących spraw.

    > Powiem więcej: ja, będąc hipotetycznie właścicielem dużej firmy, nie
    > czuję się na siłach kontrolować wszystkie aspekty pracy we wszystkich
    > działach firmy zatrudniającej np. 1500 pracowników. Wolę już dać
    > dyrektorom wolną rękę i niech oni nawet kręcą sobie jakieś wałki.

    Nie ma "wolnej ręki". Dyreltorzy mają cele do osiągnięcia.Zazwyczaj jednak
    są to cele strategiczne i efekty bywają widoczne w okresach rocznych,
    półrocznych czy kwartalnych.
    przeciętny pracownik tego w ogóle nie dostrzega bo to inny poziom
    abstrakcji. To m.in. wyróznia dyrektorów że planują i realizują zadania w
    długich okresach czasu.
    Cel zdefiniowany jako "zwiększenie rocznych przychodów firmy/działu/pionu o
    20% trudno jest ocenić po miesiącu choćby miesiąc ten był bardzo dobry lub
    bardzo kiepski.
    Z punktu widzenia szeregowego pracownika efekty pracy dyrektora mogą byc w
    ogóle niewidoczne. Z puktu widzenia zarządu lub właścicieli - jak
    najbardziej, np firma po roku lub dwóch może sobie pozwolic na okreslone
    inwestycje lub wejście na nowe obszary rynku.
    Prywatne kontakty osób wysokiego szczebla zarządzania mogą skutkować np
    przynoszeniem do firmy intratnych zleceń lub kontraktów rządowych czy
    samorządowych, których załoga działu handlowego czy marketingu nie zdobędzie
    bo nie będzie miała odpowiednio wysokiego "wejścia".
    Biznes to zabawa czy "sport" kontaktowy i często największe wartości
    przynoszą osobiste kontakty wyniesione ze studiów, udziałów w rautach,
    "bywania" w ministerstwach.

    --
    Jackare