PracaGrupypl.praca.dyskusjePodstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce › Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    From: "Marcin" <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Date: Sun, 11 May 2003 19:20:36 +0200

    Witam

    Użytkownik "Ad" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:b9lv9h$sff$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Bezrobocie jest zjawiskiem globalnym. Regulacje czasu pracy
    > dotyczą nie pojedyńczych zakładów produkcyjnych a całego
    > obszaru gospodarczego.

    Tak, ale 8 godzinny dzien pracy powstal dalteo, ze czlowiek
    jest najbardziej wydajny wlasnie pracujac w takim czasie.
    Zwiekszajac znacznie dzien pracy nie osiagniesz (na dluga mete)
    znacznego zwiekszenia wydajnosci.

    > Ciekawe że we Francji czas i okres pracy jest znacznie krótszy
    > niż u nas czy w Niemczech a problemy z bezrobociem jak by mniejsze.
    > Wiem obecnie właśnie politycy i ekonomiści francuscy coś przy tym
    > majstrują ale to ciągle dowód na poparcie mojego spojrzenia.

    Wiesz, wlasnie w Niemczech bezrobocie jest najwyzsze od zakonczenia
    II wojny swiatowej. Wiec ich przyklad jest troche nie na miejscu.
    Francja tez ma problemy z bezrobociem. I wcale nie male.
    I obydwa karaje beda musialy odejsc od modelu socjalnego,
    albo kryzys w nich sie poglebi.
    A w takiej Wielkiej Brytani bezrobocie jest duzo mniejsze
    niz we Francji czy w Niemczech wlasnie dlatego, ze stosuja
    inna polityke.
    Troche mnie smieszy, jezeli sie mowi, ze w USA jest powazny
    kryzys, bo juz w niektorych stanch jest az 5 % bezrobocie.
    w Europie jeszce nie ma kryzysu (bezrobocie ok. 10%).
    A Polska caly czas sie rozwija - bezrobocie prawie20 %.

    Wez pod uwage, ze dochody Francuzow czy Niemcow sa duzo
    wyzsze niz Polakow wiec im latwiej dzielic sie pieniedzmi
    z bezrobotnymi. Jezli masz dwoje ludzi,
    jeden zarabia 2000 pln a drugi zarabia 8000 pln
    to czy struktura wydatkow (procentowo) powinna
    byc tyka sama?
    IMHO nie moze byc taka sama.
    Wiadomo, ze pierwszy czlowiek wiekszosc wyda na biezace
    potrzeby to nic mu w zasadzie nie zostanie na nauke czy inwestycje
    w siebie czy dzieci albo oszczednosci a drugi nawet jak wyda 4000 pln na
    biezace wydatki
    to bedzie mial lepsze zycie teraz a dodatkowo moze np. zainwestpowac
    w swoja nauke, czesc odlozyc gdyby mu sie cos przytrafilo i nie mogl
    pracowac.
    Oczywiscie za ludzi wstaw sobie dwa panstwa, a za ich dochopdy budzety;)
    Problem jest taki, by biedne panstwo przeznaczalo pieniadze na rozwoj,
    edukacje, na programy pomocy dla firm, ktore maja szanse przetrwac
    i przynosic zyski a nie na ogromne 'trupy', ktorych zalogi moga sobie
    wywlczyc
    kilofami w stolicy pomoc.

    Pozdrawiam

    Marcin