PracaGrupypl.praca.dyskusjePIEPRZONY KRAJ! - TRZEBA UCIEKAC !!!!!!!!!! › Re: PIEPRZONY KRAJ! - TRZEBA UCIEKAC !!!!!!!!!!
    From: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: PIEPRZONY KRAJ! - TRZEBA UCIEKAC !!!!!!!!!!
    Date: Sat, 7 Dec 2002 05:33:44 +0100

    Użytkownik "Shrek" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:Xns92DD1977C4723Shrek@127.0.0.1...
> [...]
    > studentow?
    >

    > Jeszcze raz sie pytam, w ktorym z karajow, w ktorym chcialbys mieszkac
    > istnieje podatek poglowny. A moze my Polacy jestesmy madrzejsi niz reszta
    > swiata?

    > Z punktu widzenia ekonomii masz racje.

    > Rozumiem, ze jakby go nie bylo stac na ubezpieczenie, tobys go zostawil. O
    > co chodzi z tym lezec. Chodzi ci o lezenie na poboczu?

    > pozumiem, ze jak zniesiemy akcyze z benzyny to nagle za 500 zl miesiecznie
    > da sie utrzymac i kupic, albo wynajac mieszkanie. No coz ja az tak naiwny

    Chodzi o to ze te twoje 500zl bedzie mialo wartosc co najmniej 1000-1500zl a
    za to juz da sie wyzyc.

    > j.w. Oplata za wynajecie mieszkania jest zalezna od ceny mieszkan na
    > rynku. Zaden wlasciciel nie wynajmie, p9onizej ceny, ktora gwarantuje mu
    > zwrot kosztow zakupu mieszkania w logicznym czasie. Mieszkanie jest
    > towarem, tak jak praca i wszystkie inne dobra.

    Ale zauwaz ze mieszkania drastycznie potanieja...

    Jak juz pisalem Keyns pod koniec zycia przestal wierzyc w to co kiedys
    postulowal, po prostu nie byly dobrze znane w tatmych czasach negatywne
    skutki powiekszania dlugu publicznego(efekt wypychania) i co wazniejsze
    korupcji jaka towarzyszy robotom publicznym.

    >. Jak juz chcesz porownywac USA z Polska, to

    > Jak chronila? Chodzi ci o zwiazki zawodowe? Popieram cie, ale Keyns
    > zakladal dosc daleka ingerencje panstwa w ekonomie

    Tak ale wielki kryzys by ewellementem, czyms jak konec swiata dla tych
    ludzi. Wiele osob sadzilo ze to juz koniec cywilizacji jaka znamy. Keyns z
    tego co czytalem(niewiele niestety) wysunal wniosek ze podaz niebezpiecznie
    przewyzszyla popyt, znaczy grupa ludzi produkuje znacznie wiecej niz druga
    grupa ludzi jest w stanie skonsumowac. Do tego dozucal jeszcze ze rosnaca
    wydajnosc pracy moze w pewnym momencie doprowadzic do tego ze czesc ludzi
    znajdzie sie bez pracy(tu mial racje) i ze produkcja nowych produktow nie
    wchlonie tych pracownikow(tu sie mylil). Sek w tym ze nie byl pewien kiedy
    ten moment nastapi. wysunal wiec propozycje aby rzad przez wysokie podatki i
    pozyczki zaczal budowy publiczne na w miare bezsensowny nie spoleczny cel.
    Tym celem rownie dobrze mogloby byc budowanie piramid(kto wie moze po to je
    egipcjanie budowali). Tutaj popieram jego teze ze w przyszlosci taki model
    bedzie konieczny, ale twierdze tez ze my nie dozyjemy tej przyszlosci ;)

    >. I co Ameyka dalej jest
    > najsilniejsza.

    Nie zapominaj ze po drodze byla II wojna swiatowa, kiedy kapital tak dawal
    chodu z Europy ze az sie pod nim drogi palily.

    >Chyba rzad w latach wielkiego kryzysu karmil bezrobotnych.
    > Wiedzial co robi.

    Nie pamietam czy to Keyns wprowadzil zasilek.

    >Taka ilosc zdesperowanych ludzi, moze zniszczyc znacznie
    > lepiej rozwiniete panstowo niz Polska. We Francji rocznica rewolucj9i jest
    > nawet swietem panstwowym. Mysle, ze rocznica rewolucji w Polsce nie byla
    > by tak swietowana.

    > Przeciez ci ludzie nigdzie nie pojada. Nikt ich nie nauczyl jak to zrobic,
    > a sami nie potrafia. Jak juz mowilem, dla nich to tak odlegla abstrakacja
    > jak dla mnie wyjazd do USA w ciemno. Moze jestem slaby. Ale takie sa
    > fakty. Ich nie przeskoczysz.

    Co fakt to fakt. Amerykanie tez maja problem bo nie wiedza jak rozwiazac
    probelm dziedziczenia biedy w harlemach czy jak to inni nazywaja gettach.

    A co do porownywania wielu modeli to jest spory problem bo kazdy z was
    porusza pojedyncze kwestie nie probujac objac wiekszym horyzontem zjawisk
    jakie je otaczaly(klimat gospodarczym, kultura, prawo, sytuacja polityczna).
    Np. tak jak w sprawie Polski przedwojennej, nikt nie poruszyl kwestii ze
    jedna z powaznych przyczyn ciezkiej sytuacji byla dlugoletnia wojny celnej
    prowadzonej przez rzady Polski i Niemiec, a Niemcy zawsze byly naszym
    najwkieszym partnerem handlowym.