PracaGrupypl.praca.dyskusjeZakaz konkurencjiRe: Odp: Zakaz konkurencji - ważne
    From: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Odp: Zakaz konkurencji - ważne
    Date: Thu, 20 Feb 2003 17:51:11 +0000 (UTC)

    roblona <r...@b...com.pl> napisał(a):

    > Bardzo ważne jest aby ta umowa miała w treści umowy , iż jest sporządzona n
    > a podstawie KODEKSU PRACY.
    > Podpisałem kiedyś ZOBOWIĄZANIE o nie podejmowanie działalności konkurencyjn
    > ej - co robi kolosalną
    > różnicę ponieważ stosuje się do takiego zobowiązania przepisy KODEKSU CYWILN
    > EGO. Innymi słowy
    > Ty pracodawcy obiecujesz że nie podejmiesz takiej działalności a pracodawca
    > wobec Ciebie nie ma żadnego zobowiązania.
    > Ma Cię w garści. I nawet nie będzie musiał Ci wypłacać przez ten czas wspomn
    > ianych min. 25%.

> [...]

    Coś ten twój prawnik pokręcił

    Kodeks pracy:

    Art. 18 [Charakter norm]

    § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie
    powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż
    przepisy prawa pracy.

    § 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich stosuje się
    odpowiednie przepisy prawa pracy.

    Jeśli natomiast umowa ma charakter umowy cywilnej, nie opartej na Kodeksie
    Pracy, to jest to bezwartościowy świstek papieru. Umowy zawarte pod przymusem
    są z mocy prawa nieważne, zaś jeśli pracodawca wywarł na ciebie presję, żebyś
    podpisał jakieś niekorzystne dla siebie zobowiązanie (zakaz konkurencji bez
    żadnej rekompensaty lub odszkodowania), to możesz to spokojnie podpisać i
    wyrzucić następnie do kosza. Właśnie po to istnieje (między innymi) Kodeks
    Pracy, aby uniemożliwić pracodawcy takie sztuczki.