PracaGrupypl.praca.dyskusjeMobbing w Polsce - w fabrykach LG › Re: Mobbing w Polsce - w fabrykach LG
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Mobbing w Polsce - w fabrykach LG
    Date: Fri, 26 Jan 2007 21:24:59 +0100

    Mike napisał(a):

    > Jasne ... a patrzyłeś co o tym mówi niejaki Masłow?
    A kto to jest Masłow? Jewgienij Masłow? Iwan Masłow?
    Czy może masz na myśli urodzonego w NY, z amerykańskich rodziców
    Abrahama Maslow, który opisał hierarchię potrzeb? :)

    A na serio: ilekroć piszę o motywacji, biorę pod uwagę hierarchię
    potrzeb Maslowa. Sporo o tym pisałem niedawno w http://tinyurl.com/35n6vc

    > To o czym piszesz
    > jest prawdą tam gdzie ludzie zarabiają tyle, że nie muszą już myśleć o
    > wiązaniu końca z końcem ... minimalna krajowa raczej nie stwarza takiego
    > komfortu.
    Moja własna teoria na temat trwania ludzi na stanowiskach zapewniających
    ich krytyczne minimum socjalne, jest taka, że właśnie dlatego godzą się
    na taką pracę, bo pozwala im ona zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i
    po części potrzebę bezpieczeństwa a jednocześnie na tyle obniża poczucie
    własnej wartości, że blokuje motywację do zaspokajania potrzeb wyższych.

    Tyle, że to spore uproszczenie, bo nie uwzględnia takiego czynnika, jak:
    jaki bodziec zaspokaja potrzeby z wyższych pięter hierarchi Maslowa.
    Bodźce te są indywidualne, tak jak indywidualny jest każdy człowiek. Dla
    jednego wystarczającym bodźcem jest możliwość współżycia w dobrej
    atmosferze ze współpracownikami (potrzeba afiliacji) dla innego
    możliwość przeżywania się jako osoby niezastąpionej na swoim stanowisku
    (potrzeba samorealizacji). Tu otwiera się pole do popisu dla
    specjalistów od zarządzania relacjami w sieciach typu McDonalds etc., w
    których - zauważ - mimo oczywistej prawdziwości hierarchii Maslowa
    pracują jednak jacyś ludzie.

    pozdrawiam
    Maciek
    --