PracaGrupypl.praca.dyskusjeCV do oceny › Re: CV do oceny
  • Data: 2009-04-10 22:51:18
    Temat: Re: CV do oceny
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michał Szeląg" <m...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:49de967e$0$29400$f69f905@mamut2.aster.pl...

    > Faktycznie może być denerwujące, poprawiłem to.
    > http://www.szel.pl/michal_szelag_cv.pdf?123

    Zazwyczaj nie wypowiadam się na temat CV, ale tu mam bardzo ambiwalentne
    odczucia. Z jednej strony mam przed sobą CV dorosłego człowieka z jakimś już
    dorobkiem zawodowym, a z drugiej silne wrażenie że masz problemy z
    komunikowaniem się. Nie wiem jak to precycyzjnie wyrazić, ale składnia tego
    CV jest jakaś nierzeczywista i nadęta. Ani formalna ani sztubacka.
    Sformułowania których nie uzywa się w języku literackim, technicznym czy
    potocznym. Nie ma haseł obejmujących przekrój zagadnień, tylko jakby wyrwane
    z szerszego kontekstu szczegóły, np w zakresie obowiązków: "przydzielanie
    zadań zespołowi projektowemu" Rozumiem, że tylko tyle. Planowanie, odbiór,
    weryfikacja, walidacja już nie ? Ocena efektów i podejmowanie dalszych
    decyzji też nie? Tylko samo przydzielanie? Jeżeli jednak więcej niż
    przydzielanie, to IMHO sensowniej będzie uzyć sformułowania "zarządzanie
    projektem" lub "zarządzanie pracą zepołu programistów". Sensowniej,
    poważniej i bardziej profesjonalnie.

    Profil zawodowy to też pomieszanie z poplątaniem. Programista to programista
    a analityk to analityk. Obydwie profesje są dość ściśle określone co do
    profilu i niekoniecznie muszą mieć ze sobą wiele wspólnego. Co to jest
    "analiza potrzeb biznesowych" ? W jakiej dziedzinie ? Analityk procesów
    biznesowych posiada zazwyczaj wiedzę o konkretnej dziedzinie i wie jak
    optymalizowac procesy. Nie musi to mieć wiele wspólnego z systemami
    informatycznymi, może mieć wiele wspólnego z zagadnieniami zarządzania i
    organizacji. Sprzedaż towarów z magazynu, rachunek kosztów w
    przedsiębiorstwie produkcyjnym z produkcją podstawową, pomocniczą i zakładem
    transportu, sterowanie procesem zgazowania węgla i oddzielenia frakcji,
    proces typowania kandydatów do pracy na podstawie oceny cech
    psychologicznych, sterowanie ruchem ulicznym z zastosowaniem logiki
    rozmytej, amortyzacja środków trwałych w przedsiębiorstwie międzynarodowym
    etc, etc. To wszystko procesy biznesowe. Jesteś w stanie jedniego dnia
    rozpracować jeden a drugiego dnia udzielać konsultacji na temat innego i
    robić to równie dobrze ?

    Mało konkretów w istotnych dziedzinach, niepotrzebnie dużo w nieistotnych
    (np tysiąd skrótów opisujących tehnologie i produkty). CV w duzych poważnych
    firmach zazwyczaj czytają kadrowcy - ludzie po psychologii, kursach HR itp.
    Nie zawsze, ale często tak dalecy od meritum branży że trudno pojąć że to
    mozliwe. CV musi być tak napisane aby było dla nich zrozumiałe i
    atrakcyjne - wtedy przechodzi dalej. Jeżeli w zlepku technoskrótów nie ma
    akurat tego którego szukają ( a może mają napisane z błędem) to CV odpada.
    Wyobraź sobie sytuację w której pani Kasia - właścicielka sieci sprzedaży
    kosmetyków zapragnie rozbdować swoje imperium o kanał sprzedaży
    internetowej. Ty jej napiszesz że "PostgreSQL(PL/PgSQL), PHP, XML, XSLT,
    AJAX, MySQL, Smarty, PEAR, GD, CURL,
    jQuery, Linux - DEBIAN(chroot, Apache, bash, cron, openvpn, iptables)" a pan
    Kazik, że wykonuje wspaniale działające i atrkcyjne wizualnie sklepy
    internetowe z których korzysta już 50 zadowolonych klientów i że dzięki nim
    ich obroty zwiększyły się o ponad 35% w ciągu ostatniego roku oraz że dzieki
    dużej liczbie odwiedzin i atrakcyjnej formie do połowy ego klientów zwrócili
    się poważni reklamodawcy zapewniając dodatkowe źródło dochodu i zwiększając
    bez kosztów ich obroty o kolejne 4%. Jak myślisz, kogo wybierze pani Kasia ?
    Musisz "wyczuć" swojego adresata i mówić jego językiem lub językiem możliwie
    najbardziej dla niego zrozumiałym.

    "Praca z ludźmi i w zespole" - co Autor miał na myśli ?

    W opisach wybranych projektów opisałbym projekt jednym zwrotem, np " sklep
    internetowy o szerokiej funkcjonalności" a następnie opisałbym co JA
    konkretnie wniosłem do tego projektu i co jego użytkownik na tym zyskał.
    Konkretnie i prostym językiem.

    Pisanie CV i LM to sztuka trafiania do konkretnego adresata. Trudno jest tu
    zastosować uniwersalny szablon który bedzie równie skuteczny w różnych
    organizacjach. Schematyczne CV których pisania uczą w szkole są dobre do
    złożenia ich w Urzędzie Pracy gdzie i tak tego nikt nie przeczyta.

    Musisz znać cel i przebieg procesu rekrutacji. Celem napisania CV i LM nie
    jest otrzymanie pracy. Celem jest zapaść w pamięć i zostać zaproszonym na
    rozmowę kwalifikacyjną. Tam zazwyczaj rozstrzygają się decyzje o wyborze
    kandydata. Rekrutacja to taka specyficzna gra. Każdy z jej etapów ma inny
    charakter i cel. Pracę dostaje się na samym końcu i tylko wtedy należy się
    na tym skoncentrować, a we wcześniejszych etapach walczy się o co innego.

    Na koniec - wiek, stan cywilny, zainteresowania. Czy jesteś w stanie
    uzasadnić w jakim celu podajesz te informacje? A jeżeli u bardzo
    atrakcyjnego pracodawcy jakiś decydent patologicznie nie cierpi wioślarzy bo
    jest wędkarzem i wioślarze mu ryby płoszą na akwenie?

    Nie bierz osobiście do siebie tego co napisałem bo nie chodzi mi o to aby
    Tobie dołożyć. Twoje CV wygląda jak dziesięć tysięcy innych. Pomyśl co
    zrobić aby pracodawca spośród setki kandydatów wybierał zawsze Ciebie...
    --
    Jackare