PracaGrupypl.praca.dyskusjePrzyczyny wystepowania bezrobocia? › Odp: Przyczyny wystepowania bezrobocia?
  • Data: 2003-09-10 13:04:35
    Temat: Odp: Przyczyny wystepowania bezrobocia?
    Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik WOJSAL <w...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:s...@w...sal.com...
    > Szanowny(a) k...@p...onet.pl napisal(a) Tue, 9 Sep 2003 11:15:22
    +0200:

    > Panstwo, normalne panstwo, jest od stanowienia sprawiedliwych
    > regul dla wszystkich. Zeby nie bylo "rownych i rowniejszych".

    Wiec co powiesz o regule "pierwotnego zawlaszczenia" Locke.

    > Dzieki konkurencyjnosci panstwa powinny dojsc do poziomu
    > optymalnego. Wymusic to powinno rowniez reformy panstw,
    > systemow finansowych.
    > A ile wynosi optymalna stopa podatkowa? Ponoc ok. kilkunastu
    > procent (mam na mysli wszystkie obciazenia podatkowe: VAT,
    > ZUS, dochodowe itp).
    -----------------------
    Dobrze mamy np 13% stope podatkowa.

    Wplywy niepodatkowe [wpn]+ wplywy z wydatkow panstwa z obciazen na rzeacz
    panstwa [t]=
    wydatki niepodatkowe [wyn]+ wydatki na rzecz panstwa [t]

    symbolicznie
    wpn+t=wyn+t
    teraz proponujesz aby t=13% wiec

    Dla wpn=wyn
    wpn [87%] + t [13%] = wyn [87%] + t [13%]

    wyn = wydatki podmiotow gospodarczych z kapitalu wlasnego + wydatki z
    kapitalu obcego
    wpn = wyn + wplywy z wydatkow finansowanych z kredytow na cele konsumpcyjne
    + saldo pieniezne(pieniadze odlozone na przyszla konsumpcje np do sejfow)

    Co to dalo?
    Nadal rentownosc zero.
    ----------------------
    Jesli wpn > wyn
    wpn = 1,1 wyn

    1,1wyn [87%] + t [13%] > wyn [87%] + t [13%]

    Przy wiekszych wplywach, zwiazanych ze wzrostem wydatkow z kredytow na cele
    konsumpcyjne, widac, ze stopa podatkowa jest obojetna, nie wplywa na
    rentownosc wszystkich podmiotow gospodarczych.

    -----------------------

    > Dokladnie tak. W przeciwnym wypadku uczone glowy telewizyjne
    > beda mowily o kolejnych cudach gospodarczych (ciekawe ze
    > te "cuda" gospodarcze, zawsze poprzedzona sa obnizka podatkow
    > - czego uczeni telewizyjni nie potrafia dostrzec). A rozwoj
    > krajow azjatyckich do znudzenia, i bez glebszej refleksji,
    > beda tlumaczyli kultura tamtych narodow (ponoc lubia zasuwac
    > za darmo), tania sila robocza i takimi tam bzdurami.

    Wiec zmniejszenie podatkow do poziomu nizszego od innych panstw spowoduje,
    ze bedzie rentowny eksport.
    Ale wiedzmy, dzieki czemu tak jest.
    Dzieki mniejszej wlasnej konsumpcji Polakow.

    Czy chcesz zmniejszenia konsumpcji Polakow?
    Jesli chcesz, to wiedz, ze inne kraje w kolejnym okresie rowniez zmniejsza
    swoja konsumpcje i znowu beda konkurencyjni, a Polacy musza znowu obnizyc
    wlasna konsumpcje aby stac sie ponownie konkurencyjni.

    Nie widac, ze walka konkurencyjna na konsumpcje sprowadza ja w kierunku
    ZERA?

    Obnizenie obciazen podatkowych nie spowoduje oplacalnosci produkcji na
    potzreby krajowe.

    > Pytanie: o ile tansza by byla polska sila robocza,
    > gdyby zrezygnowac z ZUS, z podatkow dochodowych?

    Zalozmy, ze o polowe.
    400 zl na reke na miesiac najnizsza pensja.
    Nadal duzo ponad 3 USD na dzien.

    Gdzie tam do pensji 1 USD na dzien.

    Naprawde chcesz obnizyc pensje sily roboczej w Polsce do ponizej 1
    USD/dzien?
    I to po to aby pracownicy-Polacy byli konkurencyjni.

    Co to za myslenie?
    Przeciez gospodarowanie ludzi ma polegac na zwiekszaniu konsumpcji (i
    nieodzownie inwestycji), a nie na ograniczaniu konsumpcji i glodzeniu sie.

    > Ja bym przeniosl systemy podatkowe. Wolnosc od panstwa.
    > Nie chce panstwowych emerytur, szkol i calej masy urzednikow
    > od niczego.
    > Z reszta sobie poradze.
    >
    > A co do swiadczen.
    > Wole miec emeryture Amerykanina niz Polaka. I moze
    > warto byloby sie w koncu zastanowic, dlaczego Amerykanin
    > ma wieksza emeryture niz Polak, bedacy od dziesieciuleci
    > na garnuszku panstwowym.

    Wiesz, ze nie chcialbys zyc w USA za kilkadziesiat lat!
    Otoz emerytury Amerykanina opieraaj sie na tzw. systemie emerytalnym.
    Opiera sie on na tym, ze twoje skladki sa przeznaczane na zakup
    papierow skarbowych, akcji, nieruchomosci etc...
    Wyplata emerytury polega na sukcesywnym sprzedawaniu tego co zostalo
    zakupione za twoje skladki.

    Teraz uwaga!
    Kto kupuje te rzeczy, ktore masz zakupione za skladki?

    Jasne jest, ze kupujacymi sa fundusze emerytalne i prywatni inwestorzy
    firmy i indywidualni)
    Aby wyplacic emeryture, musimy znalezc nabywce na rzeczy zakupione za nasze
    skladki.
    Tym nabywca przewaznie jest inny przyszly emeryt.
    Widac analogie do ZUS, pracownicy odkladaja skladki i za te skladki sa
    kupowane rzeczy, aby wyplacic komus emeryture.

    Niedlugo w USA na emeryture bedzie przechodzic powojenne pokolenie, wiesz co
    to oznacza?
    Oznacza szeroka fale wyprzedazy po to aby wyplacac emerytury temu
    pokoleniowi.
    Czy trzeba wspominac, ze wczesniejszych emerytow bylo mniej, gdyz w mlodosci
    duzo ludzi zginelo na wojnie.

    Nadal chcesz otrzymywac przyszla emeryture w USA?

    > Nikt nie chce pracowac w budzetowce. Dlaczego? Bo
    > sa niskie pensje, bo budzetowka jest zle zarzadzana.
    > O tym drugim zaden minister od szkol, od lekarzy nawet
    > slowem nie pisnie.

    Idz do Starosty, Burmistrza i spytaj sie czy jest wielu chetnych do
    zatrudnienia?
    Juz o Policji nie wspominac.

    Ludzie sie tam garna, bo jest pewnosc wyplat i zatrudnienia, jesli juz tam
    zatrundia.

    > Dlatego lepsze sa szwajcarskie prywatne kliniki, niz
    > polskie, budzetowe szpitale zarzadzane przez politykow.
    > I nie jest to bynajmniej wina polskich pielegniarek czy lekarzy.
    > Pilegniarki, lekarze tez woleliby zarabiac tak jak
    > ich odpowiednicy w Szwjcarii, USA...

    Wystarczy zauwazyc, ze w USA, szwajcarii bieze sie wiecej kredytow.
    I stad w obiegu pojawia sie pieniadz, ktorym placa za lecznictwo, a jak sa
    pieniadze to i moze byc lepszy standart.

    Wystarczy zwiekszyc zadluzenie.
    Tak?

    > Ma zmierzac do panstwa, do ktorego inwestorzy zachodni
    > wala drzwiami i oknami. Do panstwa w ktorym pelno jest
    > ofert typu "poszukujemy pracownikow". Do panstwa o
    > ktorym sie mowi: tu jest raj podatkowy, tu inwestujmy,
    > tu sie oplaca, tu sie oplaca zatrudniac ludzi.

    Do panstwa w ktorym pensje to 1 USD/dzien.
    A przyszli emeryci beda sie oblizywac kilkoma USD na miesiac.

    Powiez wreszcie jakie to maja byc pensje i emerytury w skali miesiaca w
    przyszlej Polsce?

    Klus