Wynagrodzenia w marketingu i sprzedaży 2004 r.
2005-07-26 12:52
© fot. mat. prasowe
Jak zarabia się w dziale sprzedaży i marketingu? Czy firmy z polskim kapitałem płacą swym pracownikom w ten sam sposób, co firmy zagraniczne? Czy w zależności od specyfiki kapitału firmy, branży czy ilości zatrudnionych tam osób, tworzone są takie same stanowiska pracy? Wyniki analizy wynagrodzeń prowadzonej przez AG TEST HR z Krakowa, wskazują na to, że po czasie szybkiego wzrostu zarobków, przyszedł czas na stabilizację.
Przeczytaj także: Wynagrodzenia osób z różnym wykształceniem
Analiza płac prowadzona jesienią 2004 roku, ukazuje, iż kwoty proponowane pracownikom tych działów są czasem nawet dwukrotnie wyższe. Jest to jednak rzadki przypadek. Przyjrzyjmy się płacom całkowitym w dziale sprzedaży i marketingu firm z kapitałem polskim i zagranicznym, zatrudniającym poniżej i powyżej 200 osób, różnych branż i regionów, rozróżniając kilka podstawowych stanowisk. Przypomnijmy, że płacą całkowitą określa się płacę zasadniczą brutto, wraz z premiami i dodatkowymi bonusami. Nie dotyczy ona dodatków pozafinansowych.Sprzedaż
Najczęściej występującymi stanowiskami w działach sprzedaży, badanych przez nas firm jest kierownik działu sprzedaży, dyrektor sprzedaży, regionalny kierownik, a ponadto specjalista w biurze handlowym oraz przedstawiciel handlowy i współpracujący z kluczowymi klientami. Są także stanowiska, które nie mają równej częstotliwości, jeśli chodzi pochodzenie kapitału, podział na branżę, region oraz ilość osób zatrudnionych. Do takich stanowisk należy organizator ekspozycji towaru, specjalista do spraw wspierania sprzedaży oraz telemarketer.
Branża FMCG jest branżą, w której pracownicy są najlepiej wynagradzani. Minimum stanowi 2 400 PLN, maksimum to 20 800 PLN. Najwyższa kwota dotyczy stanowisk kierowniczych. Przeciętny pracownik zarabia tam od 3 do 5 tysięcy złotych. Działy sprzedaży w branżach takich jak budownictwo, motoryzacja, czy IT, nie są tak dobrze rozbudowane i opłacane jak w FMCG.
Taka sytuacja ma miejsce na przykład w branży motoryzacyjnej, gdzie sprzedażą zajmują się z reguły 2 czy 3 osoby. Zarabiają oni przeciętnie około 4500 PLN, kierownicy natomiast około 15 000 PLN.
W branży teleinformatycznej zarobki kształtują się w okolicy 4 500 PLN, kierownicy działu sprzedaży natomiast zarabiają tam przeciętnie 7 300 PLN. Także, jeśli chodzi o branżę budowlaną poziom minimalny zarobków kształtuje się w okolicy 4 do 5 000 PLN. Natomiast dyrektor działu sprzedaży w tej branży zarabia około 10 000 PLN.
Nikogo nie dziwi fakt, że najwyższe zarobki widoczne są w rejonie województwa mazowieckiego- tak też wskazuje nasze badanie. Tam zarobki w działach sprzedaży kształtują się od 2 do 19 000 PLN. Zaraz po województwie mazowieckim jest Wielkopolska i Śląsk. Minimum stanowi tam 3200 PLN, maksimum to 15 530 PLN.
W województwie małopolskim, w dziale sprzedaży zarabia się przeciętnie 4 100/6 500 PLN. Stanowiska kierownicze natomiast zarabiają średnio 14 600 PLN. Najmniej zarabia się z województwie Śląskim, tu maksimum zarobków w dziale sprzedaży to 8 400 PLN.
Wynagrodzenia firm zagranicznych, jeśli chodzi o dział sprzedaży, kształtują się w kwotach 2500 do 7 600 PLN. Dane te zawyżają stanowiska kierownicze, które oscylują w okolicy 17 000 PLN. W firmach polskich natomiast, pracownicy działu sprzedaży zarabiają od 2300 PLN do 5 700 PLN. Są to dane nie obejmujące stanowisk kierowniczych. Tam wynagrodzenia kształtują się w okolicy 9 000 PLN.
Wynagrodzenia w firmach zatrudniających mniej niż 200 osób są na poziomie od 2 000 PLN, do 7 300 PLN. Stanowiska niższe i wyższe kierownicze w dziale sprzedaży, wynagradzane są około 11 300 PLN. W firmach, w których jest ponad 200 pracowników minimalny poziom wynagrodzeń wynosi 2 000 PLN, maksymalny natomiast 19 200 PLN, dotyczy to jednak tylko stanowisk kierowniczych. Generalnie, w tak dużych firmach pracownicy szeregowi, niżsi kierownicy i specjaliści zarabiają od 2 000 PLN do 9 600 PLN.
fot. mat. prasowe
Kto więc zarobi najwięcej w dziale sprzedaży?
Dyrektor sprzedaży, który zatrudniony jest w firmie FMCG, o kapitale zagranicznym, zatrudniającej powyżej 200 osób, leżącej na terenie województwa mazowieckiego. Jego zarobki wynoszą maksymalnie 20 847 PLN. Minimum na tym stanowisku zarobi się w firmie budowlanej, polskiej, zatrudniającej poniżej 200 pracowników i leżącej na terenie województwa dolnośląskiego. Tam płace wahają się w okolicy 9 100 PLN.
Przeczytaj także:
Key Account Manager - najlepsze stanowisko dla humanisty
oprac. : Maja Karwacka / Advisory Group TEST Human Resources