eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaCentra kontaktowe - sposób na rozpoczęcie kariery

Centra kontaktowe - sposób na rozpoczęcie kariery

2005-07-16 23:25

W Polsce coraz istotniejszą rolę w dziedzinie usług odgrywają centra kontaktowe. Są do nas przenoszone z zagranicy, przez międzynarodowe korporacje, albo zakładane przez firmy krajowe, które nauczyły się doceniać ich użyteczność i redukcję kosztów. Najpopularniejsze są powszechnie znane call centers, zajmujące się telefoniczną obsługą klientów. Zaczynają się także pojawiać centra kontaktowe, obsługujące swoich odbiorców nie tylko telefonicznie, ale także przy wykorzystaniu innych kanałów dostępu - np. sms-ów czy e-maili.

Przeczytaj także: Absolwenci na rynku pracy. Jak pokierować karierą?

Popularność obu typów usług wciąż rośnie. A dzięki temu zwiększa się liczba miejsc pracy dla studentów oraz osób rozpoczynających karierę zawodową. Eksperci z Randstad oceniają, że od 2004 r do 2008 r. liczba istniejących centrów kontaktowych zwiększy się dwukrotnie.

Powstawanie nowych centrów kontaktowych to dobra wiadomość dla osób poszukujących pracy. Tym bardziej, że praca w centrum kontaktowym nie zawsze wymaga posiadania doświadczenia. Czasami wystarczy średnie wykształcenie i odpowiednie podejście do ludzi. Przy podejmowaniu pracy w centrum kontaktowym najważniejsza jest osobowość kandydata. Zdaniem Dagmary Matysiak, menedżera Callflex, cechami najistotniejszymi z punktu widzenia pracodawcy są: „łatwość nawiązywania kontaktów oraz optymizm, pozwalający z pogodą ducha podejść do wyzwań stwarzanych przez codzienne zadania. Kandydat powinien być sympatyczny, tak by budził pozytywne emocje u osób, z którymi przyjdzie mu rozmawiać.” Do istotnych przymiotów przyszłego pracownika należą także: podzielność uwagi oraz wysoka odporność na stres – personel centrów kontaktowych często zmuszony jest do działania w niesprzyjających warunkach i pod presją czasu.

Praca w centrum kontaktowym może być dobrą metoda na rozpoczęcie kariery zawodowej. Umożliwia młodym ludziom zdobycie doświadczenia w organizacji, daje praktykę zawodową, stanowiącą istotny punkt w CV. Jest to ciekawa propozycja również dla studentów – ze względu na elastyczny czas pracy zatrudnienie w centrum kontaktowym daje się łatwo pogodzić z wymogami uczelni. Sprawdza się również jako praca sezonowa, podejmowana w okresie wakacyjnym. W centrum kontaktowym pracownik może się także wiele nauczyć. Już wstępne szkolenia, przed podjęciem pracy, dają wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, komunikacji interpersonalnej i asertywności. Wiedzę tę pogłębiają codzienne doświadczenia rozmów z klientami. Jak twierdzą konsultanci z Callflex, po paru tygodniach pracownicy często mają szansę stać się prawdziwymi ekspertami z dziedziny komunikacji, świetnie radzącymi sobie nawet z wyjątkowo trudnymi rozmówcami.

Nie bez znaczenia jest też aspekt finansowy. Pracownik call center może zarobić od 7 do 15 zł brutto za godzinę. Również w tym przypadku w cenie jest znajomość języków - stawki osoby znającej dobrze więcej niż jeden język automatycznie wzrastają, wynosząc od 11 do 20 zł brutto. Z doświadczeń Dagmary Matysiak z Callflex wynika, że ostatnio coraz częściej poszukiwane są osoby znające takie języki jak: norweski, duński, czeski czy węgierski.

Na spotkaniu kwalifikacyjnym kandydata sprawdza się najczęściej pod kątem następujących umiejętności: szybkość pisania, poprawność językowa i szybkość kojarzenia. Sposoby rekrutacji i testowania pracowników mają na celu sprawdzenie umiejętności działania w grupie, komunikacji, zorientowania na jakość działania oraz na jego efekty. Liczy się również umiejętność obsługi komputera – w trakcie rekrutacji często sprawdzana jest znajomość podstawowych aplikacji. Dodatkowym elementem rekrutacji do call center jest weryfikacja telefoniczna kandydata - sprawdza się, jak kandydat prowadzi rozmowę, czy ma przyjemną barwę głosu, nie robi błędów językowych, a także jaka jest jego motywacja do pracy.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Praca tymczasowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: