Rynek pracy: zawody przyszłości
2013-06-25 09:02
Content manager, coolhunter, copywriter to zawody przyszłości © Viorel Sima - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 zawodów przyszłości, których nie zastąpi sztuczna inteligencja
Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Profesje, które kiedyś były ważne dla gospodarki (górnik, hutnik, rolnik) tracą na znaczeniu ustępując miejsca tym, które lepiej odpowiadają obecnym potrzebom. Pracodawcy również zmieniają swoje wymagania – zaczynają doceniać bardziej specjalistyczne umiejętności, lecz przede wszystkim wszechstronność. Nie da się dokładnie określić jak będzie wyglądała praca zawodowa przyszłych pokoleń, jednak już dziś można dostrzec zapowiedzi nadchodzących zmian w tym obszarze. Jedną z najważniejszych jest rozwój nowych technologii, branży IT oraz idąca za tym wszechobecna komputeryzacja (nie tylko pracy, ale również społeczeństwa).Content manager
Coraz więcej dziedzin życia społecznego przenosi się do sieci internetowej. Powstają różnego rodzaju serwisy i portale, na których ludzie coraz chętniej spędzają swój wolny czas. Rośnie procent transakcji zakupu dokonywanych przez internet. Miliony ludzi odwiedzają strony internetowe różnych firm będące ich wizytówką, więc bardzo ważne jest, aby treści w nich zawarte były dobrze dopasowane do klientów oraz profesjonalnie przygotowywane. Nad wszystkim co użytkownik widzi na stronach internetowych czuwa content manager (ang. content – zawartość).
Content manager to osoba odpowiedzialna za zawartość stron internetowych. Dba o warstwę graficzną i merytoryczną strony, a przede wszystkim o jej treść. Może korzystać ze stworzonych w tym celu programów – tzw. Content Management System (CMS) – lub w kodzie strony edytować wszelkie informacje.
Drogę do tego zawodu otwiera wyższe wykształcenie w kierunku informatyka lub pokrewnym. Pracodawcy cenią jednak bardziej praktyczne doświadczenie kandydata. Content manager powinien być specjalistą nie tylko w zakresie informatyki, ale również marketingu oraz być skłonnym do ciągłego poszerzania wiedzy na temat branży, w której działa właściciel obsługiwanej przez niego strony.
fot. Viorel Sima - Fotolia.com
Content manager, coolhunter, copywriter to zawody przyszłości
Zarządzanie chmurą
Kolejnym zawodem przyszłości związanym z branżą IT jest specjalista cloud computing (ang. cloud – chmura; compute - obliczać). Dawniej wszelkie dane były gromadzone jedynie na fizycznych nośnikach danych (dyskietki, płyty, pamięci flash, dyski twarde itp.), obecnie jednak rozpoczyna się era chmury obliczeniowej. Coraz więcej serwisów umożliwia użytkownikom przechowywanie danych w ten sposób, same równocześnie korzystając z tego typu rozwiązań. Jest to bardzo praktyczne, ponieważ można przeglądać znajdujące się tam pliki z każdego miejsca pod warunkiem posiadania dostępu do internetu, co w obecnych czasach nie jest już problemem. Najpopularniejszymi przykładami usług wykorzystującymi chmurę obliczeniową są Dysk Google (ang. Google Drive) oraz Dropbox.
Ktoś jednak musi stworzyć, a następnie zarządzać tego typu rozwiązaniami. Zawód ten nosi nazwę specjalisty cloud computing. Specjalistami w tej dziedzinie zostają przede wszystkim osoby biegłe we wszelkich językach programowania – informatycy, programiści. Jeśli chodzi jednak o rynek Big Data (dane o konsumentach zbierane i wykorzystywane przez firmy) to w rolę specjalistów wcielają się również ekonomiści, statystycy i socjologowie. Dzięki wiedzy jaką posiadają w danej dziedzinie mogą oni efektywnie analizować wszelkie dane na potrzeby pracodawcy oraz proponować nowe usprawnienia dla systemów zbierania danych w chmurze.
Copywriter
Przyszłość nie należy tylko i wyłącznie do IT. Inne branże, jak np. reklama również będą odgrywać znacząca rolę. W ramach działań reklamowych również można wyróżnić kilka przyszłościowych profesji.
Copywriter (ang.) to osoba tworząca teksty i slogany reklamowe na potrzeby firm. Jeśli przedsiębiorstwo wprowadza na rynek nowy rodzaj asortymentu, to aby pozyskać przychylność klientów musi przeprowadzić efektywna kampanie reklamową. Chwytliwe hasła pozostają w pamięci klientów, a docelowo powodują wzrost sprzedaży i związany z tym większy zysk.
Copywriter powinien być osobą zorientowaną w trendach oraz posiadającą duża wiedze o branży, dla której tworzy hasło lub tekst. Dzięki temu może dopasować swoje pomysły do obecnej sytuacji na rynku. Szeroka znajomość sztuki perswazji, zachowań konsumenta i wiedza na temat zmiany postaw bardzo ułatwia pracę. Zawód ten może wykonywać każdy niezależnie od wykształcenia, pod warunkiem że jest kreatywny i pomysłowy.
oprac. : Tobiasz Folak / YPI Consulting
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)