Zarobki w PR i marketingu 2012
2013-05-10 00:30
Zarobki w PR i marketingu 2012 © arrakasta - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wynagrodzenia w działach marketingu w roku 2007
PR czy marketing?Osoby zatrudnione w 2012 roku w działach marketingu zarabiały przeciętnie o 1 205 PLN więcej, niż wyniosła mediana wynagrodzeń ogółem w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń 2012. W przypadku wynagrodzeń w działach PR nie odnotowano różnic względem wynagrodzeń ogółem. Co ciekawe, w działach PR kobiety zarabiały w 2012 roku dokładnie tyle, ile mężczyźni – 4 000 PLN. W działach marketingu zróżnicowanie płac pomiędzy kobietami, a mężczyznami sięgnęło niemal 19%.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w działach PR i marketingu w 2012 roku
Wynagrodzenia w polskich i zagranicznych firmach
Tradycyjnie już, w firmach zagranicznych przeciętne wynagrodzenia są wyższe niż w polskich. Jak duże są te różnice? Można to przedstawić w formie czasu potrzebnego do wypracowania odpowiedniej płacy. Załóżmy, że pracownicy firm zagranicznych swoje wynagrodzenia otrzymują za pracę wykonywaną w ciągu 8 godzin dziennie. Ile musi przepracować pracownik zatrudniony w dziale PR lub marketingu w polskiej firmie, by miesięczne wynagrodzenie wyniosło dokładnie tyle, ile w firmie zagranicznej? Dane OBW pokazują, że pracownik działu marketingu polskiej firmy musiałby pracować 15 godzin i 1 minutę. Ten sam wskaźnik w działach PR wyniósł 13 godzin i 44 minuty.
fot. mat. prasowe
Zarobki w działach PR i marketingu - firmy polskie i zagraniczne
Ile zarobi pracownik, a ile szef?
Jak wynika z danych OBW, wynagrodzenia osób na różnych szczeblach zarządzania są wyższe w działach marketingu niż w działach PR. Przykładowo specjalista w dziale marketingu zarabiał miesięcznie w 2012 roku 4 000 PLN, podczas gdy specjalista w dziale PR o 700 PLN mniej. Blisko trzykrotnie większe różnice odnotowano na stanowisku kierownika. Wynagrodzenie szefa działu marketingu wyniosło 7 720 PLN, a szefa działu PR 5 700 PLN.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia osób na różnych szczeblach w działach marketingu i PR w 2012 roku
Marketing lub PR. Ale w jakiej branży?
Przydatne linki:
- Zarobki
- Kalkulator płac (wynagrodzenia) brutto-netto
- Kalkulator wynagrodzeń (kalkulator płacowy)
Wynagrodzenia za pracę w danym dziale nie są identyczne w różnych branżach. Zatem, czy specjalista ds. marketingu powinien wybrać IT, czy przemysł, a może media? Kierując się wyłącznie wysokością miesięcznej płacy najlepszym wyborem była telekomunikacja (mediana 9 200 PLN). W dalszej kolejności znalazła się bankowość (mediana 7 300 PLN) oraz przemysł lekki (7 000 PLN) i ciężki (6 000 PLN). Jednocześnie w tych czterech branżach co czwarty pracownik działu marketingu zarabiał powyżej 10 000 PLN miesięcznie. Najmniejsze zarobki w działach marketingu odnotowano w kulturze i sztuce (3 000 PLN) oraz w sektorze usług (4 195 PLN).
Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. .
oprac. : Łukasz Pokrywka / wynagrodzenia.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)