eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaUtrata pracy - jak zminimalizować ryzyko?

Utrata pracy - jak zminimalizować ryzyko?

2013-01-21 10:49

Utrata pracy - jak zminimalizować ryzyko?

Utrata pracy © Gabriel Blaj - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czy mimo wysokiego bezrobocia i planów zwolnień w wybranych branżach mamy wpływ na swoją sytuację zawodową? Eksperci Work Service prognozują, że wskaźnik bezrobocia w bieżącym roku może wzrosnąć do 14,5 proc. Aby taka wizja nie spędzała snu z powiek – warto pamiętać o rozwiązaniach, które mogą zminimalizować ryzyko utraty pracy.

Przeczytaj także: Mobilność zawodowa ochroni przed utratą pracy

Naczelną zasadą, którą warto się kierować w pracy - nie tylko w czasie kryzysu - jest zaangażowanie w wykonywane obowiązki oraz gotowość do podjęcia nowych wyzwań. W walce o klienta niejednokrotnie potrzeba wykazać się „czymś ekstra”, tak więc dobry pracownik powinien być elastyczny.

"W nieustannie zmieniającym się otoczeniu przedsiębiorstwa zaangażowanie to podstawa. Trwa walka o klientów i zlecenia, dlatego każdemu pracownikowi powinno zależeć na wynikach firmy. Osoba niestaranna i zdystansowana, która nie przykłada się do pracy będzie pierwsza na liście zwolnień" – mówi Krzysztof Inglot, Dyrektor Działu Rozwoju Rynków, Work Service.

fot. mat. prasowe

Utrata pracy

Naczelną zasadą, którą warto się kierować w pracy jest zaangażowanie w wykonywane obowiązki oraz gotowość do podjęcia nowych wyzwań


Na stanowiskach kierowniczych oraz związanych z bezpośrednim kontaktem z klientem ważna jest proaktywność. Aktywny kontakt z ważnym klientem oraz spełnienie jego oczekiwań może przynieść dobre owoce w postaci podpisania lub przedłużeniu kontraktu.

"Nie zapominajmy, że trudniej jest zdobyć nowego klienta niż utrzymać obecnego, dlatego tak ważna jest osobista inicjatywa pracownika w kontakcie z nim oraz staranie, aby wyprzedzać jego oczekiwania" – dodaje Inglot.

Stare przysłowie mówi, że „kto stoi w miejscu – ten się cofa”. O konieczności rozwoju osobistego nie trzeba nikogo przekonywać. Nawet jeśli pracodawca nie proponuje żadnych szkoleń – warto wziąć sprawy w swoje ręce. W Internecie można znaleźć mnóstwo propozycji szkoleń i kursów, które mogą być przydatne w codziennej pracy. Część z nich jest całkowicie bezpłatna jak na przykład szkolenia dofinansowane przez Unię Europejską.

W pracy – wbrew pozorom – znaczenie mogą mieć nie tylko kompetencje i efektywność, ale także drobiazgi jak na przykład spóźnianie się, czy częste przebywanie na chorobowym.

"Pracownicy często nie zdają sobie sprawy, jak duży wpływ ma – w skali przedsiębiorstwa – codzienne spóźnianie pracowników o przysłowiowy kwadrans. Gdyby w firmie zatrudniającej 50 osób – każdy spóźniał się dwa razy w tygodniu w ciągu miesiąca dałoby to stratę równą 100 godzin pracy, czyli ponad pół etatu. W przypadku zwolnień chorobowych, aby lepiej zrozumieć pracodawcę warto sięgnąć po dane GUS, które mówią, że w 2011 roku straty nimi spowodowane sięgnęły aż 18 mld złotych" – wylicza Krzysztof Inglot.

fot. Gabriel Blaj - Fotolia.com

Utrata pracy

W pracy – wbrew pozorom – znaczenie mogą mieć nie tylko kompetencje i efektywność, ale także drobiazgi jak na przykład spóźnianie się, czy częste przebywanie na chorobowym.


Kolejnym docenianym przez pracodawców aspektem jest skłonność pozostania w pracy dłużej, jeśli wymaga tego sytuacja. Nie chodzi jednak o siedzenie za biurkiem do późnych godzin nocnych siedem dni w tygodniu, bo to prędzej, czy później odbije się na efektywności pracy.

"To bardzo prosta zasada: gdy Ci na czymś naprawdę zależy to poświęcisz na to swój czas. Pracownik, który jest gotowy zakończyć ważne sprawy po godzinach jawi się w oczach pracodawcy jako osoba identyfikująca się z firmą. Poza tym taką postawą komunikuje, że dobrze czuje się w swoim środowisku pracy" – wyjaśnia Inglot.

W pracy spędzamy większość dnia. Trudno wyobrazić sobie rzetelnego pracownika, który w firmie nie czuje się swobodnie. Dobry kontakt ze współpracownikami może być naprawdę skutecznym motywatorem, daje tzw. „zastrzyk pozytywnej energii”, a przede wszystkim pozwala wytworzyć odpowiednią atmosferę, pozbawioną presji i napięcia.

"Osoby przyjazne i pozytywnie nastawione do innych szybciej zaaklimatyzują się wśród współpracowników i łatwiej zbudują zgrany zespół. Pamiętajmy, że pracodawca jak każdy człowiek woli być otoczony życzliwymi ludźmi, dlatego jeśli będzie potrzeba zwolnień osób o podobnych kwalifikacjach – ta mniej konfliktowa ma większe szanse na utrzymanie" – podsumowuje Krzysztof Inglot.

Przeczytaj także: Utrata pracy nie przeraża Utrata pracy nie przeraża

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: