Konflikty w pracy warto rozwiązywać
2012-08-25 00:17
Przeczytaj także: Konflikt w miejscu pracy: kiedy i jak interweniować?
4. Poznaj strategie rozwiązywania konfliktów
Unikanie, rywalizacja, współpraca, kompromis oraz adaptacja to kluczowe strategie rozwiązywania konfliktów.
Osoba stosująca unikanie udaje, że konflikt nie istnieje. Strategia ta polega przede wszystkim na braku reakcji, jednak takie zachowanie powoduje rozciągnięcie konfliktu w czasie. Najczęściej unikanie stosujemy w sytuacjach, kiedy druga strona jest silniejsza od nas lub gdy jesteśmy od niej zależni.
Rywalizacja oznacza podejmowanie działań mających na celu przeforsowanie za wszelką cenę swoich racji. Przyjmując taką strategię często jesteśmy skłonni zrezygnować z relacji z drugą osobą, ponieważ jej argumenty i stanowisko nie są dla nas istotne, a liczy się jedynie osiągnięcie swojego celu. Konflikt, w którym dwie strony rywalizują ze sobą często przedłuża się w czasie.
Kolejna strategia rozwiązywania konfliktów to kompromis. Oznacza on, że obie strony rezygnują z pewnych oczekiwań, celów czy interesów, aby zyskać inne. Wówczas możliwe jest zawarcie porozumienia.
Strategia adaptacji polega na ustąpieniu i przystosowaniu się do sytuacji. Osoba, która decyduje się na zastosowanie takiej strategii przyjmuje całkowicie stanowisko i racje drugiej strony. Adaptacja pozwala na zachowanie pozytywnych relacji z partnerem, ponadto - nie towarzyszą jej tak silne emocje, jak w przypadku innych strategii. Kolejną korzyścią wynikającą z dostosowania się do oczekiwań partnera jest możliwość, że dostrzeże on nasze dobre intencje i w przyszłości będziemy mogli liczyć na to, że to on ustąpi w kolejnej trudnej sytuacji. Jednak z drugiej strony, jeżeli raz ustąpimy nasz rozmówca może oczekiwać w przyszłości podobnych zachowań.
Z kolei kluczowym założeniem strategii współpracy jest obustronne zrealizowanie swoich planów bez naruszenia interesów drugiej strony. To strategia, w której wygrane są dwie strony!
5. Na koniec - poznaj zasady rozwiązywania konfliktów
Niezależnie od przyjętej strategii czy powodu wystąpienia konfliktu, kluczowe wydaje się być poznanie podstawowych zasad rozwiązywania takich sytuacji. Poniżej przedstawiamy kluczowe założenia:
- Po pierwsze traktuj sytuacje konfliktowe jako powszechne i normalne zjawisko.
- Druga zasada mówi o tym, że aby konstruktywnie rozwiązać konflikt należy starać się kontrolować swoje emocje oraz zachować obiektywizm w postrzeganiu siebie i drugiej strony.
- Istotną kwestią jest również zebranie wszystkich niezbędnych informacji. Koniecznie porozmawiaj z drugą osobą i poznaj jej stanowisko. Dopiero wówczas będziesz mógł wybrać najbardziej efektywny sposób rozwiązania sporu.
- Kolejna zasada dotyczy przeanalizowania i ustalenia, jakie są priorytety drugiej strony i ewentualnie, na jakie ustępstwa możesz się zgodzić.
- Ponadto stosuj strategie mające na celu bezpośrednie rozwiązanie problemu lub uspokojenia się.
- Kluczowe jest również, aby podczas rozmowy z drugą stroną przestrzegać zasad konstruktywnej komunikacji. Pozwól partnerowi wypowiedzieć swoje stanowisko i oczekiwania. Wysłuchaj go, a następnie w klarowny i czytelny sposób przekaż mu swoje stanowisko.
- Szanuj siebie i swojego rozmówcę. Szczególnie istotny jest szacunek dla jego wartości. Nigdy ich nie kwestionuj.
- Unikaj także zachowań, których możesz później żałować. Weź odpowiedzialność za swoje działania.
-
Z kolei jeżeli czujesz, że możesz stracić kontrolę nad swoimi emocjami, zwolnij bieg wydarzeń. Zwiększysz wówczas swój dystans do sytuacji i obniżysz poziom emocji.
- Warto również zadbać o pozytywne nastawienie do sytuacji konfliktowej.
Na koniec pamiętaj! Wszystkie konflikty są możliwe do rozwiązania, jeżeli tylko posiadasz odpowiednie umiejętności i wiedzę!
Źródło:
Materiał powstał na bazie kursu internetowego „Rozwiazywanie konfliktów” dostępnego na łamach www.netakademia.pl.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
kasia137a / 2013-11-03 19:59:36
Konflikty zdarzają się nawet w najlepiej zorganizowanych i funkcjonujących przedsiębiorstwach. Do powstania konflitku nie potrzebne jest bardzo duże czy doniosłe zdarzenie. Nawet mała pomyłka współpracownika czy podwładnego może wywołać konflikt na lini pracownik- pracownik, pracownik- pracodawca.
Bardzo ważną sprawą jest szybkie znalezienie takiego konfliktu, jego powodu i załagodzenia do w tak zwanym " zarodku", dopóki się za bardzo nie rozwinął i nie wciągnął więcej osób. W artykule zaprezentowane są najczęstsze powody konfliktów. Bardzo często zadarza się systuacja, że konflikt powstaje z powodu złego przekazu informacji, nie dostarczenia potrzebnej wiedzy czy dokumnetów. Następnie do tego dołączają sie emocje, niechęć do przyznania się do błędu i potwierdzenia racji drugiej osoby, czy też sama niechęć osobista do tej osoby i tak powstaje konflikt.
W artykule pokazane jest w jaki sposób poznać rodzaj konfliktu i czynniki za niego odpowiedziale, a także sposoby jego rozwiązania.
Według mnie nie należy pozostawiać rozwiązywania takich sporów w pracy samym sobie. Jeżeli osoby zwaśnione nie mogą lub nie chcą się same pogodzić należy im w tym pomóc. Dobrym sposobem w takiej sytsuacji może być skorzystanie z pomocy osoby, która zajmuje się rozwiązywaniem takich problemów zawodowo- mediatora, albo też ( jeżeli jest taka osoba w firmie) skorzystać z pomocy osoby, która wykazuje takie zdolności. Osoba taka wysłucha dokadnie i spokojnie obie strony i pozwoli na znalezienie wspólnego rozwiązania problemu.
Konflikty w pracy nie są niczym dobrym. Psują atmosferę pracy, nie ma przyjemności z wykonywanych zadań, przenosi się to także na samopoczucie innych osób, które nie wciągnięte w owy konflikt chcą czy nie muszą się temu przyglądać i z czasem robi się to bardzo męczące.
Konflikty w firmach warto jest rozwiązywać. Warto też znać zasady powstawania i następnie rozwiązywania problemów interpersonalnych co pomoże w przyszłości zapobiegać powstawaniu nowych źródeł sporów.
Katarzyna Paź
w47779@wsiz.rzeszow.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]