Dla kogo praca w branży PR?
2012-06-26 00:16
Praca w PR © wellphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprawdź, czy możesz pracować w PR
Niezbędny wrodzony talentZanim rozpoczniemy masowe wysyłanie maili z CV i listami motywacyjnymi zastanówmy się, czy nasza fascynacja PR nie jest chwilowa. Aby lepiej to sobie zobrazować należy skupić się na cechach charakteru odgrywających w tej branży ogromną rolę oraz na zdobytym przez nas doświadczeniu.
Jakie cechy pozwolą na lepsze i efektywniejsze działanie w PR? Z pewnością kreatywność i pracowitość. Dobrze, jeśli nie czekamy na cudzą inicjatywę, lecz sami wychodzimy z propozycjami. Ważne jest analityczne myślenie, pozwalające podejmować szybkie, ale i rozważne decyzje. W każdej sytuacji zmuszeni jesteśmy do skupianiu się na szczegółach; mogą one decydować o losie umów z klientami albo prowadzonych przez nas projektach. Powinniśmy posiadać umiejętność łączenia kilku czynności w jednym czasie. Koordynacja czasowa zdaje się być w tym przypadku nieoceniona. Musimy słuchać świata – wrodzony zmysł obserwacji społeczeństwa powoduje, że z łatwością poznajemy panujące trendy i opinie. Nie wolno zapominać o krytycznym spojrzeniu na media, które wyznaczają style i dominujące tematy. Widząc np. materiał reklamowy powinniśmy automatycznie zacząć się zastanawiać skąd wziął się na niego pomysł, jak go stworzono.
Niektóre z wymienionych cech można wypracować, jednak większość z nich otrzymujemy w genach. Taki prezent należy wykorzystać. Z głową. Dzięki niemu wiemy, jak działać, aby osiągnąć zamierzone cele.
Stanowisko PRowca z pewnością nie jest zarezerwowane dla osób szukających spokoju i monotonii. W tej branży dzień pracy nie kończy się na obowiązkowych 8 godzinach i wypełnianiu poleceń szefa. Agencje szukają ludzi dobrze odnajdujących się w pracach zespołowych, dlatego wyobcowani indywidualiści powinni zatrudnić się gdzieś indziej.
fot. wellphoto - Fotolia.com
Praca w PR
Praca w PR to nie tylko osobowość. To w dużej mierze wiedza i doświadczenie. Istnieje przeświadczenie jakoby najbardziej odpowiednimi kandydatami na stanowisko PRowca byli dziennikarze. Nie da się zaprzeczyć, że posiadanie „lekkiego pióra” jest na wagę złota. Dzięki niemu potrafimy napisać tekst, który w mediach cieszy się dużym zainteresowaniem. Niekoniecznie musi być to notka informacyjna. Warto także tworzyć teksty o tematyce branżowej, eksperckiej. Dzięki nim stajemy się bardziej wiarygodnymi specjalistami.
Jeśli rzeczywiście byliśmy, lub jesteśmy związani ze środowiskiem dziennikarskim, to z pewnością zdobyte kontakty przyniosą same korzyści, bowiem dobre stosunki z mediami są w PR jednym z priorytetów.
Pracodawca z pewnością zwróci uwagę na posiadaną przez nas wiedzę w zakresie narzędzi PR. Niezbędne jest korzystanie z branżowych portali i czasopism. Dzięki nim poznamy słabe i mocne strony określonych działań, nauczymy się przewidywać skutki ich podjęcia. PRowiec powinien być (i nie ma w tym przesady) specjalistą w wielu dziedzinach: mediów, socjologii, psychologii, kultury.
Profesjonalna wizytówka
Kiedy stwierdzimy, że posiadamy zarówno niezbędne cechy jak i wiedzę i doświadczenie, możemy tymi spostrzeżeniami podzielić się z potencjalnym pracodawcą. Ale przy okazji nie wolno zapomnieć, że CV i list motywacyjny osoby ubiegającej się o stanowisko PRowca muszą być nienagannie napisane i zaprojektowane. Nie można pozwolić sobie na błędy ortograficzne i stylistyczne. Każde takie uchybienie będzie oznaczało, że nie potrafimy w zadowalającym stopniu posługiwać się językiem. Zaufania działu HR nie zdobędziemy jeśli nie skomponujemy również atrakcyjnie wyglądającego dokumentu. Wysyłając maila należy pamiętać o opatrzeniu go odpowiednim tytułem i treścią. Nie wysyłamy pustych wiadomości z załącznikami!
Zarobki kontra pełna dyspozycyjność
W całym tym zamieszaniu warto zwrócić uwagę na plusy i minusy pracy w branży PR. Pozytywnymi stronami są z pewnością: ciekawe kontakty, duża samodzielność, zarobki, rozwój zawodowy. W opozycji do nich stoją elementy, które nierzadko zniechęcają do podjęcia pracy, a są to: atmosfera rywalizacji, pełna dyspozycyjność, lekceważący stosunek klientów i niski profesjonalizm agencji PR w Polsce.
Przed próbą zaistnienia w branży dobrym krokiem będzie analiza obejmująca wyżej wymienione kwestie. Dzięki nim dowiemy się, czy marzenie może się urzeczywistnić.
oprac. : Ewelina Świstak / YPI Consulting
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)