Staże i praktyki - cechy idealnego stażysty
2012-04-01 00:15
Przeczytaj także: Umowa o pracę na początku kariery to rzadkość
Z opinii osób rekrutujących na staże wynika, że większość kandydatów na staż ma jedno pragnienie – dostać pracę. Dlatego pytanie o własne szanse na etat bardzo często pojawia się podczas rozmów kwalifikacyjnych. Oczywiście zawsze kandydat dodaje jak mantrę „jeśli się sprawdzę”. Na czym to sprawdzenie się ma polegać? Czy tylko na wykorzystaniu w praktyce zdobytej na studiach wiedzy? A może potrzebne są jeszcze inne umiejętności i cechy?Jakie cechy osoby nie posiadającej doświadczenia zawodowego mogą przekonać o tym, że będzie to dobry materiał na pracownika? Listę 10 najważniejszych cech i umiejętności stażysty przygotowali specjaliści z serwisu pracy Praca.pl.
1. Otwartość na informacje zwrotne (często krytyczne)
Aby wiedzieć, czy dane zadanie wykonało się źle czy dobrze, potrzebna jest informacja zwrotna od osoby, która to zadanie przekazała. Jeśli wszystko zostało zrobione dobrze, informacja będzie pozytywna, a stażysta zyska pewność, że zarówno dobrze zrozumiał polecenie jak i wykonał je w odpowiedni sposób. Nie zawsze jednak uda się poprawnie wykonać zadanie robiąc je po raz pierwszy. Od tego właśnie jest staż, by się nauczyć tego, jak sobie w nowych sytuacjach zawodowych radzić. Osoby, które są na stażach, tak bardzo chcą wypaść dobrze i pokazać, że są świetne, że nie dają sobie prawa do popełniania błędów i w sytuacji, w której pracownik lub opiekun stażu krytykuje ich działanie tłumaczą się, próbują przenieść winę na inną osobę lub czynnik zewnętrzny lub po prostu nie zgadzają się z oceną i wyraźnie to pokazują.
„Z krytyką tego co i w jaki sposób robimy spotykać będziemy się przez całe życie zawodowe. Chodzi o to, by wyciągnąć z takich działań lekcje i poprawić swój sposób pracy, a nie upierać się, że to nie nasza wina”- wyjaśnia prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.
2. Tempo uczenia się
Na staż przychodzi się w celu nabycia nowych umiejętności i wykorzystania w praktyce zdobytej w trakcie studiów wiedzy. To jeden z najbardziej intensywnych pod kątem naszej edukacji poprzez doświadczenie okresów w życiu. Po czym przełożony poznaje, że stażysta ma zadowalające tempo uczenia? Na przykład po tym, że stażysta nie wraca z pytaniami do zadań, które już zostały mu wyjaśnione. Kiedy robi po raz drugi czy trzeci daną rzecz, nie trzeba po raz kolejny tłumaczyć mu wszystkiego od początku. Osoba o dobrym tempie uczenia się potrafi również sama powiedzieć, czego się do tej pory nauczyła podczas pobytu w organizacji.
„Tak naprawdę najważniejsza u osoby przychodzącej do firmy na staż jest sama chęć do nauki. To ona powoduje, że stażysta zdobywa nowe kompetencje i jego czas spędzony w firmie ma sens. Bez zapału do zdobywania nowych doświadczeń, efekty stażu będą mizerne, a referencje słabe” – dodaje Krzysztof Kirejczyk.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)