eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaRozwijaj zachowania asertywne

Rozwijaj zachowania asertywne

2012-02-05 00:25

Przeczytaj także: Asertywna odmowa: jak mówić nie?


Inną formą wzmocnienia odmowy jest technika jujitsu. Polega na wykorzystywaniu argumentów naszego rozmówcy podczas odmowy. Przykładowo, możesz jej użyć w sytuacji, kiedy współpracownik prosi o przysługę i przypomina, że w ubiegłym miesiącu również ci pomógł.

"Jeżeli chcesz odmówić, możesz wówczas odpowiedzieć w następujący sposób: „Nie, nie przygotuję za ciebie tego raportu. Oczywiście pamiętam, jak w ubiegłym miesiącu pomogłeś mi przy ofercie dla nowego klienta. Nadal jestem ci za to wdzięczny, ale aktualnie jestem zaangażowany w duży projekt. Nie mogę ci pomóc” – dodaje Urszula Rosińska.

Umiejętność odpowiadania na krytykę

Pamiętaj, że nawet jeżeli zasłużyłeś na krytykę, to nikt nie ma prawa naruszać twojej godności wyśmiewając cię, poniżając lub zachowując się w sposób agresywny. Dlatego:
  • Unikaj reakcji obronnych i odpowiadaj na krytykę w sposób asertywny
  • Nie zaprzeczaj faktom
  • Z opiniami innych osób możesz zgodzić się lub nie
  • Sprawdzaj, czy krytyka zawiera ważne dla ciebie informacje
  • Warto zastanowić się nad informacją, którą słyszysz od wielu osób
  • Możesz wykorzystać krytykę, jako istotne źródło informacji zwrotnych

W trudnych sytuacjach zawodowych i osobistych może pojawić się irytacja, a nawet gniew. Należy go wyrazić w chwili, kiedy go przeżywamy. Nieasertywne sposoby wyrażenia złości to tłumienie i agresja.

Podsumowując

Rozwijając umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi osobami warto pamiętać o kilku zasadach:
  • Podstawą asertywnego zachowania jest stanowczość, uczciwość, bezpośredniość i brak chęci skrzywdzenia innej osoby
  • Twoje prawa są jednocześnie prawami innych osób. Pamiętaj o założeniu „Moje prawa są ważne i twoje prawa są ważne”
  • Odmawiając stosuj techniki: jujitsu, zdartej płyty, zmiękczania i uprzedzania
  • Nie tłumacz się, nie pouczaj i nie przepraszaj rozmówcy
  • Asertywna odmowa przełożonemu jest reakcją na prośbę, a nie na polecenie służbowe
  • Nie naruszaj terytorium psychologicznego rozmówców
  • Wyrażanie swoich uczuć jest bardziej skuteczne niż obwinianie lub atakowanie rozmówcy
  • Tłumiony gniew może prowadzić do niespodziewanego wybuchu złości
  • W kontaktach zawodowych i prywatnych otwarcie używaj słów TAK i NIE

Przeczytaj także: Trening asertywności Trening asertywności

poprzednia  

1 2 3

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: