Rozwijaj zachowania asertywne
2012-02-05 00:25
Przeczytaj także: Asertywna odmowa: jak mówić nie?
Inną formą wzmocnienia odmowy jest technika jujitsu. Polega na wykorzystywaniu argumentów naszego rozmówcy podczas odmowy. Przykładowo, możesz jej użyć w sytuacji, kiedy współpracownik prosi o przysługę i przypomina, że w ubiegłym miesiącu również ci pomógł.
"Jeżeli chcesz odmówić, możesz wówczas odpowiedzieć w następujący sposób: „Nie, nie przygotuję za ciebie tego raportu. Oczywiście pamiętam, jak w ubiegłym miesiącu pomogłeś mi przy ofercie dla nowego klienta. Nadal jestem ci za to wdzięczny, ale aktualnie jestem zaangażowany w duży projekt. Nie mogę ci pomóc” – dodaje Urszula Rosińska.
Umiejętność odpowiadania na krytykę
Pamiętaj, że nawet jeżeli zasłużyłeś na krytykę, to nikt nie ma prawa naruszać twojej godności wyśmiewając cię, poniżając lub zachowując się w sposób agresywny. Dlatego:
- Unikaj reakcji obronnych i odpowiadaj na krytykę w sposób asertywny
- Nie zaprzeczaj faktom
- Z opiniami innych osób możesz zgodzić się lub nie
- Sprawdzaj, czy krytyka zawiera ważne dla ciebie informacje
- Warto zastanowić się nad informacją, którą słyszysz od wielu osób
- Możesz wykorzystać krytykę, jako istotne źródło informacji zwrotnych
W trudnych sytuacjach zawodowych i osobistych może pojawić się irytacja, a nawet gniew. Należy go wyrazić w chwili, kiedy go przeżywamy. Nieasertywne sposoby wyrażenia złości to tłumienie i agresja.
Podsumowując
Rozwijając umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi osobami warto pamiętać o kilku zasadach:
- Podstawą asertywnego zachowania jest stanowczość, uczciwość, bezpośredniość i brak chęci skrzywdzenia innej osoby
- Twoje prawa są jednocześnie prawami innych osób. Pamiętaj o założeniu „Moje prawa są ważne i twoje prawa są ważne”
- Odmawiając stosuj techniki: jujitsu, zdartej płyty, zmiękczania i uprzedzania
- Nie tłumacz się, nie pouczaj i nie przepraszaj rozmówcy
- Asertywna odmowa przełożonemu jest reakcją na prośbę, a nie na polecenie służbowe
- Nie naruszaj terytorium psychologicznego rozmówców
- Wyrażanie swoich uczuć jest bardziej skuteczne niż obwinianie lub atakowanie rozmówcy
- Tłumiony gniew może prowadzić do niespodziewanego wybuchu złości
- W kontaktach zawodowych i prywatnych otwarcie używaj słów TAK i NIE
Przeczytaj także:
Trening asertywności

oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
asertywność, zachowania asertywne, kontakty międzyludzkie, relacje między pracownikami
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)