eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaJak zarządzać stresem w pracy?

Jak zarządzać stresem w pracy?

2011-09-09 10:15

Zmiana pracy, rozmowa z szefem lub kontrahentem, goniący deadline czy reorganizacja w firmie to punkty zapalne sytuacji stresowych. Niektórych z nich zwyczajnie nie da się uniknąć, jednak można spróbować zminimalizować ich destrukcyjny wpływ na pracę i zdrowie. Pomogą w tym pewne "sztuczki" - radzą eksperci netAkademia.pl.

Przeczytaj także: Stres w pracy: jak sobie radzić?

Stres stanowi biologiczną odpowiedź organizmu na stawiane mu wymagania: psychiczne, fizyczne czy fizjologiczne. Krótkotrwały jest mobilizujący, pobudza, wyostrza zmysły, a także poprawia koncentrację i zwiększa wydajność. Niemniej skutki długotrwałego stresu mogą doprowadzić do zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Podwyższone tętno, kołatanie serca, nadmierne pocenie się, przyśpieszony oddech, bezsenność czy gorsza koncentracja, to tylko niektóre jego konsekwencje. Dlatego to zjawisko, które można, a nawet trzeba zminimalizować.

Pracodawcy też są zestresowani

Każda osoba inaczej odczuwa niepokój i napięcie, inny rodzaj i inna siła bodźca wywołuje u niej stres. Najczęściej pojawia się w pracy, w wyniku nieustannej presji na coraz lepsze wyniki, wysokich wymagań pracodawcy, potencjalnego ryzyka zwolnienia czy nawału obowiązków, z którymi trudno się uporać.

Problem ten dotyczy nie tylko pracowników. Taką samą presję mogą odczuwać pracodawcy narażeni na stres z powodu obawy o funkcjonowanie firmy czy wyniki sprzedaży. Nieopanowane nerwy stają się przyczyną obniżonej wydajności, zmniejszają kreatywność i negatywnie wpływają na zadowolenie z wykonywanej pracy. Jak się z tym uporać?

Pomocne Pomodoro

Przede wszystkim należy ustalić, co wywołuje stres. Jeżeli jest związany z pracą, należy przeanalizować dotychczasowy sposób wykonywania obowiązków służbowych. W sytuacji, gdy wielokrotnie nie jesteśmy w stanie na czas zrealizować danego zadania, należy popracować nad umiejętnością zarządzania czasem - tłumaczy Urszula Rosińska, trener z serwisu edukacyjnego NetAkademia.pl.

Określenie priorytetów pozwoli nie tylko na realizację zadań i oszczędność czasu, ale także zwiększy wydajność i jakość wykonywanej pracy to technika zwana Pomodoro. Wystarczy sporządzić listę zadań do wykonania i ustawić czasomierz na 25 minut. W tym czasie skupiamy się wyłącznie na jednej czynności i intensywnie pracujemy. Nie przerywamy sobie i nie pozwalamy na to innym. Gdy czas minie, robimy sobie obowiązkową, 5-cio minutową przerwę, w czasie której możemy sprawdzić pocztę, porozmawiać przez telefon czy przygotować herbatę. Po tym czasie od nowa ustawiamy timer na 25 minut. Po zakończonym czwartym Pomodoro należy zrobić sobie dłuższą przerwę trwającą 20-30 minut. Ten prosty sposób ułatwia skupienie, zwiększa koncentrację, wydajność i motywuje, bo każdy chce wykonać zadanie przed upływem czasu.

Jeżeli musimy uporać się z dużą ilością obowiązków, zastanówmy się, czy części z nich nie mogą wykonać inne osoby. Dotyczy to zwłaszcza pracodawców i osób koordynujących pracę wielu ludzi, którzy często mają problem z delegowaniem zadań – dodaje w odpowiedzi Włodzimierz Rosiński, ekspert serwisu DlaKariery.pl.

 

1 2

następna

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: