E-wizerunek pracownika
2011-03-28 12:28
Przeczytaj także: Kandydaci do pracy odrzucani przez wpisy na Facebooku
Profesjonalne serwisy społecznościowe - business networking
Obecnie na internetowym rynku mamy kilka serwisów społecznościowych nastawionych na rozwój kariery i kontaktów zawodowych. Są to serwisy umożliwiające prezentację swojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego, wymianę informacji z osobami z branży, pozyskanie partnerów i kontrahentów i znalezienie nowego pracodawcy. W Polsce prym wiedzie serwis Goldenline. Światowi potentaci mierzeni zasięgiem i ilością użytkowników to Linkedin, Xing, Viadeo. Niezależnie od tego, którą platformę się wybierze, pamiętać trzeba o kilku zasadach:
Profesjonalista w społeczności biznesowej:
- dba o aktualizację danych na swój temat, prezentując swoje osiągnięcia i kompetencje w profilu;
- nawiązuje kontakty z innymi użytkownikami;
- wypowiada się w sposób ekspercki w grupach tematycznych, dzieląc się swoją wiedzą i prezentując w ten sposób swoje kompetencje;
- nie spamuje innych użytkowników;
- nie obraża innych, wypowiada się w sposób kulturalny i merytoryczny.
Aneta Szczygieł z Praca.pl zwraca uwagę na kwestie rujnujące reputację - „Jeśli działamy w społeczności, w której chcemy budować wizerunek profesjonalisty, unikajmy tematów bardzo prywatnych. W wielu serwisach, poza grupami o tematyce biznesowej, mamy też otwarte grupy zainteresowań. Nie ma nic złego w tym, że nasz potencjalny pracodawca dowie się, że mamy psa i lubimy grać w siatkówkę. Jeśli jednak jesteśmy członkami również takich grup jak „Uwodzicielki”, „Lubię seks” i „Mój szef to drań” - to odbiór naszej osoby będzie zupełnie inny. I choć nie powinno to pracodawcy obchodzić, to i tak będzie to miało wpływ na postrzeganie naszej osoby”. Michał Filipkiewicz dodaje - „E-wizerunek w społecznościach to nie tylko kwestia tego, gdzie się wypowiadamy, ale również tego, co i jak mówimy oraz czy dajemy się ponieść emocjom, robimy błędy ortograficzne, szanujemy naszych rozmówców. Wypowiadamy się pod własnym nazwiskiem, trzeba więc brać za to odpowiedzialność.”
Facebook, Nasza - Klasa i inne serwisy społecznościowe
Ilość użytkowników serwisu Facebook stale rośnie. W Polsce szacuje się ją na 6,5 mln osób (dane za Megapanelem, obejmujące również niezarejestrowanych użytkowników). Coraz częściej pojawiają się w mediach informacje o kolejnych osobach, które straciły pracę w wyniku wpisów dotyczących klientów lub pracodawcy, umieszczonych w serwisie. W USA 50% pracodawców sprawdza kandydatów do pracy na FB. W Polsce ilość rekruterów, którzy korzystają z Facebooka do „prześwietlania kandydatów” jest jeszcze znikoma, ale można się spodziewać, że popularność tych metod będzie rosła. Aneta Szczygieł podkreśla - „w Polsce teoretycznie nie ma zakazu korzystania z upublicznionych danych do sprawdzenia kandydatury potencjalnego pracownika. GIODO stoi na stanowisku, że kandydat powinien zostać o tym poinformowany, ale wielu pracodawców nie mówi o tym kandydatom. Zatem zgodnie z zasadą dmuchania na zimne, jeśli zależy nam na budowaniu kariery, lepiej unikać publikacji treści, które mogłyby nam zaszkodzić lub pilnować ustawień prywatności.”
![Rynek pracy strefy euro, czyli zagadka wysokiego zatrudnienia [© Freepik] Rynek pracy strefy euro, czyli zagadka wysokiego zatrudnienia](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-pracy/Rynek-pracy-strefy-euro-czyli-zagadka-wysokiego-zatrudnienia-263009-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl