Poszukiwanie pracy: poznaj potrzeby pracodawcy
2011-02-02 13:56
Przeczytaj także: Poszukiwanie pracy: jaką branżę wybrać?
To są tylko wybrane pytania, od których można zacząć. Tak naprawdę im więcej informacji zbierzemy i przeanalizujemy, tym większa szansa na odkrycie potrzeb naszego pracodawcy. Po odkryciu tego, jakie potrzeby personalne, rozwojowe, ekonomiczne może mieć nasz obecny pracodawca, należy popatrzeć na to wszystko i zastanowić się czy jesteśmy w stanie dopasować się do tych potrzeb. Nie mówię tu o tym, że my musimy się teraz drastycznie zmieniać, iść na nowe studia, kursy i szkolenia. Mowa jest o tym, że należy popatrzeć teraz na potrzeby pracodawcy przez pryzmat naszych potrzeb i wizji naszej ścieżki kariery. Taka analiza może dać odpowiedź, w jakich obszarach powinniśmy się rozwijać i na co zwrócić uwagę, jeśli chcemy awansować lub czy w najbliższym czasie należy ewakuować się z tego pokładu, gdyż tonie coraz bardziej i nie ma szans na poprawę lub nie daje nam możliwości na wykorzystanie naszych talentów i predyspozycji.
W dzisiejszych czasach sam pracownik musi zadbać o swoją karierę, rozpoznając potrzeby pracodawcy. Musi nauczyć się dostrzegać możliwości w tych potrzebach dla siebie, jak również wyczuwać zagrożenia, które mogą spowodować utratę pracy. Osoba, która stale monitoruje potrzeby swojego pracodawcy nigdy nie będzie zaskoczona, że dostaje wypowiedzenie, bo będzie umiała rozpoznać takie zagrożenie i zawczasu poszukać sobie alternatywy zatrudniania. Taka osoba, będzie też umiała dostrzec możliwości awansu i to właśnie ona znacznie częściej znajdzie się w odpowiednim czasie, miejscu i będzie przygotowana.
Gdzie zbierać informacje wskazujące na potrzeby pracodawcy. Wszędzie? Odradzam jedynie łamanie prawa związanego z wydobywaniem tajnych informacji czy naruszanie prywatności. Jednak o tym, jakie osoby są poszukiwane, jakie są kierunki rozwoju, jak wygląda struktura zatrudnienia, można dowiedzieć się od współpracowników, od klientów, przełożonych. Takie informacje, które mogą nam się przydać nie są zwykle ściśle tajne. Ma do nich dostęp większość pracowników, jednak ta większość ignoruje je w nadziei, że złe informacje ich nie będą dotyczyły a te dobre to nie ich sprawa.
Śledź na bieżąco potrzeby swojego pracodawcy. Umożliwi ci to, wyprzedzenie konkurencji w wyścigu o awans oraz pomoże zawczasu znaleźć nową pracę.
Potrzeby potencjalnego pracodawcy w procesie rekrutacyjnym są najbardziej istotnym elementem skutecznej rekrutacji. Bo przecież za nic w świecie nie przekonamy pracodawcy, aby nas zatrudnił, jeśli to, co możemy robić nie zapewnia realizacji jego potrzeb.
Np. jeśli firma jeszcze nie ma działu handlowego, a jej możliwości produkcyjne są dużo większe niż w chwili obecnej to, jeśli tylko chce wykorzystać swój potencjał będzie musiała zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie zbudować dział handlowy. Taki dział handlowy może zaczynać się od jednej osoby, ale jeśli jest potencjał może to być nawet kilkadziesiąt osób. Pracodawca chcący zrealizować potrzebę zwiększenia sprzedaży, będzie szukał nowych pracowników w tym dziale.
Czytanie wskazówek:
Wskazówka nr 1
Pracodawca szukając nowego managera szuka osoby, która obejmując stanowisko dyrektora handlowego będzie musiała zajmować się dodatkowo obowiązkami związanymi z zarządzaniem całą firmą pod nieobecność dyrektora zarządzającego.
Wskazówka nr 2
Fakt, że poprzedni dyrektor został zwolniony ze względu na nadużywanie alkoholu jest również przesłanką o możliwych ukrytych potrzebach przyszłego pracodawcy.
Pierwsza wskazówka mówi nam o tym, że pracodawca może szukać kogoś, kto będzie miał doświadczenia w zarządzaniu nie tylko działem handlowym, ale i innymi działami lub całym przedsiębiorstwem. Druga przesłanka może mówić o potrzebie znalezienia kogoś, kto w porównaniu do swojego poprzednika całkowicie nie korzysta z alkoholu.
Tu obowiązuje ta sama reguła jak w przypadku, kiedy rozpoznajemy potrzeby pracodawcy, u którego już pracujemy. Tzn. im więcej wiemy o potencjalnym pracodawcy, jego branży, firmie, osobach pracujących, toczących się i zakończonych rekrutacjach, zwolnieniach i sytuacji ekonomicznej, tym większe szanse na poznanie potrzeb pracodawcy i zakończenie rekrutacji z sukcesem.
Przeczytaj także:
Pracodawcy pod lupą, czyli pokolenie Z szuka pracy
oprac. : Łukasz Gajewski / LOOKUS.pl
Więcej na ten temat:
poszukiwanie pracy, jak szukać pracy, rozpoznanie potrzeb pracodawcy, kariera zawodowa