Poszukiwanie pracy: poznaj potrzeby pracodawcy
2011-02-02 13:56
Niezależnie od tego, czy szukasz nowej pracy czy chcesz w przyszłości awansować u obecnego pracodawcy. Zanim podejdziesz do planowania swoich działań związanych z dalszą karierą zawodową, warto dobrze poznać potrzeby zarówno obecnego pracodawcy, jak i tego, do którego wysyłamy swoje CV.
Przeczytaj także: Poszukiwanie pracy: jaką branżę wybrać?
Rozpoznanie potrzeb pracodawcy jest kluczowym elementem skutecznej kampanii poszukiwania pracy, jak również bardzo istotnym elementem w trakcie planowania swojej kariery u obecnego pracodawcy. Cel jest ten sam, ale sposób podejścia do tego zadania różnorodny, jak również źródła, z jakich możemy czerpać informacje mogą być rożne. Brak znajomości potrzeb pracodawcy przez kandydata szukającego pracy jak i pracownika chcącego w przyszłości zajmować wyższe stanowisko w firmie można porównać do sytuacji z obszaru handlowania dowolnymi produktami lub usługami. Niezwykle trudno jest sprzedać cokolwiek osobie lub firmie, jeśli nie znamy ich potrzeb i rozwiązań, jakie idą za sprawą nabycia naszych produktów lub usług. Np. groteskowym przykładem nierozpoznania i nieznajomości potrzeb klienta przez handlowca, jest próba sprzedaży usług rekrutacyjnych firmie będącej w upadłości lub posiadającej rozpoczęte procedury związane z grupowymi zwolnieniami.Mając takie informacje handlowiec mógłby znacznie szybciej sprzedać w takich firmach usługi związane z outplacementem. Innym przykładem nierozpoznania potrzeb klienta tym razem spoza branży HR, może być próba sprzedaży usług sprzątających firmie, która wynajmuje biura i już w czynszu za wynajem mają zagwarantowane usługi sprzątania realizowane w całym budynku. No cóż, może uda się sprzedać usługi sprzątania tej firmie, ale może to być zupełnie nieopłacalne zarówno dla jednej jak i drugiej strony.
Przykładów związanych z nierozpoznaniem potrzeb pracodawcy, u którego już pracujemy może być mnóstwo. Z logicznego punktu widzenia, jest to wręcz nie do pojęcia, jak wiele osób pracujących nie zdaje sobie sprawy, jakie potrzeby może mieć ich pracodawca. Wszyscy najczęściej skupiają się w pierwszej kolejności na swoich potrzebach, następnie na potrzebach klienta a na samym końcu swojego pracodawcy. Nie będę tu poruszał potrzeb ekonomicznych pracodawcy. Tzn. że musi mieć dochód, aby nam wypłacić wynagrodzenie, że nasza wypłata bierze się z naszej pracy i jeśli pracodawca nie ma dochodu z naszej pracy, to nie będzie ona zaspakajała potrzeby zysku dla pracodawcy.
Niewiele firm i pracodawców może pozwolić sobie w obecnych czasach na daleko idącą filantropię i zatrudnianie ludzi nieprzynoszących wymiernych korzyści dla firmy. Realizacja tej potrzeby pracodawcy jest dla pracownika kluczowa. Dopiero po udowodnieniu swojej przydatności dla pracodawcy możemy szukać kolejnych potrzeb pracodawcy, które umożliwią nam awans, większe zarobki, lepsze przywileje, rozwój kariery zawodowej.
Rozpoznając potrzeby pracodawcy warto skupić się na odpowiedzi na następujące pytania:
- W jakim etapie rozwoju jest firma?
- Jakie ma możliwości rozwoju?
- Jakie mogą być w najbliższym czasie zapotrzebowania kadrowe?
- Jacy pracownicy i na jakich stanowiskach zbliżają się do wieku emerytalnego lub planują zmianę firmy?
- Kim jest i co ceni w pracy nasz bezpośredni przełożony?
- Jakie czynniki muszą zaistnieć abyśmy zostali awansowani lub przesunięci na stanowisko, o jakim marzymy?
- Co łączyło i co wyróżniało osoby, które w ostatnim czasie awansowały?
- Jakich pracowników w chwili obecnej pracodawca poszukiwał i jakie rekrutacje skończyły się sukcesem?
- Jaką mają strukturę zatrudnienia podobne firmy w naszej branży, a przede wszystkim skuteczniejsza konkurencja?
- Jakie występują trendy na rynku w naszej branży?
Przeczytaj także:
Pracodawcy pod lupą, czyli pokolenie Z szuka pracy
oprac. : Łukasz Gajewski / LOOKUS.pl
Więcej na ten temat:
poszukiwanie pracy, jak szukać pracy, rozpoznanie potrzeb pracodawcy, kariera zawodowa