Kreatywne CV - plusy i minusy
2011-01-16 00:20
Przeczytaj także: Jak napisać CV: 5 kłamstw, które gwarantują porażkę
Modne rodzaje kreatywnych CVNie tak dawno temu, jeden z portali pracy przeprowadził konkurs na kreatywne CV – wśród wielu nadesłanych propozycji wiele zadziwiało pomysłowością – CV w formie puzzli czy ulotki na pewno zaskoczy rekrutera. Tylko który z pracodawców będzie miał czas na to, by składać CV z puzzli? Wśród kreatywnych CV możemy wyróżnić kilka, które stosowane są przez kandydatów najczęściej. Należą do nich: prezentacje Power Point, strony www z CV i prezentacją dotychczasowego dorobku, video CV i dopracowane graficznie, kolorowe CV. Każdy z tych rodzajów CV daje możliwości zaprezentowania nieco innych cech i umiejętności.
Rodzaje kreatywnych CV i ich plusy i minusy
Prezentacja Power Point – pozwala na przekazanie najważniejszych sukcesów i osiągnięć – wzrostów sprzedaży, ścieżki kariery, wykorzystywanych w pracy kompetencji. Dzięki możliwości zastosowania wykresów czy zdjęć pozwala pokazać własne sukcesy w bardziej przekonujący sposób. Nie może jednak być zbyt długa, a każdy slajd musi mieć sens.
Strona www – pozwala na zaprezentowanie portfolio dotychczasowych prac. Świetnie nadaje się dla grafika, programisty, copywritera. Na stronie będącej CV nie umieszcza się jednak własnych przemyśleń o życiu, wierszy, zdjęć rodziny i ukochanego pieska. Jest to również zły pomysł dla osób z jeszcze ubogim portfolio.
Video CV – pozwala na zaprezentowanie umiejętności komunikacyjnych, prezencji, zbudowanie kontaktu z odbiorcą. Dobre narzędzie dla tych, którzy w swojej pracy muszą nawiązywać kontakty z innymi – sprzedawców, managerów, pracowników HR i Public Relations. Filmik pozwala również na pokazanie własnej kreatywności – stąd wykorzystywany bywa przez marketingowców. Lepiej nie porywać się na tą metodę jeśli kandydat nie jest fotogeniczny, peszy się przed kamerą lub ma kłopot z płynnym wysławianiem się.
Kolorowe CV graficzne – ujawnia gust, wrażliwość artystyczną, umiejętności obsługi programów graficznych (o ile kandydat przygotowywał CV sam). Dobra propozycja dla grafików i osób, które chcą się wyróżnić. Ze względu jednak na to, iż wielu pracodawców drukuje CV przed spotkaniem z kandydatem lepiej dołączyć wersję bez grafiki lub zadbać o to, by CV po wydrukowaniu, np. w odcieniach szarości, nie straciło na czytelności.
CV dopasowane do stanowiska
Zdaniem Michała Filipkiewicza z portalu Praca.pl - „Nietypowe formy aplikacji mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Kreatywne CV bardziej sprawdza się przy aplikowaniu na stanowiska marketingowe, do agencji reklamowych czy działów graficznych, czyli tam gdzie u pracownika liczy się właśnie kreatywność. Zawsze musimy jednak pamiętać, aby forma nie górowała nad treścią. Natomiast w przypadku ubiegania się o pracę w księgowości czy jako inżynier, wysyłka kreatywnego CV pozbawiona jest raczej sensu.”
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl