eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaJak szukać pracy po 40. roku życia?

Jak szukać pracy po 40. roku życia?

2010-12-08 13:14

Jak szukać pracy po 40. roku życia?

Szukanie pracy © fot. mat. prasowe

Poszukiwanie pracy po 40. roku życia nie jest łatwym zadaniem. Rynek pracy szybko się zmienia, konieczne jest więc dostosowanie swojego CV do współczesnych wymagań... Niestety, wiele osób wciąż ma z tym problem. W jaki sposób wykorzystać swoje atuty i sprawić, by poszukiwanie pracy nie było problemem?

Przeczytaj także: Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?

Jak przy szukaniu każdej pracy – najważniejsze to poznać swoje zalety. Osoby w wieku 40. czy 50 lat mają liczne karty przetargowe, sztuką jest wykorzystanie ich w odpowiedni sposób. Najważniejszymi są bogate doświadczenie oraz szerokie grono znajomości zawodowych. Z drugiej strony długa przerwa zawodowa, brak znajomości języków obcych i nadążania za zmianami technologicznymi sprawia, że osoby te mają trudności z odnalezieniem się na rynku pracy. Badania pokazują, że Polska jest jednym z krajów z najniższym wskaźnikiem aktywności zawodowej wśród grupy 50+ i wynosi on zaledwie 28% (Dane za: DAE MPiPS na podstawie danych LFS Eurostat). Znalezienie pracy z wiekiem staje się coraz trudniejsze. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii, a szanse na znalezienie wymarzonej pracy znacznie się zwiększą.

fot. mat. prasowe

Szukanie pracy

Szukanie pracy

Zbyt mało informacji w CV

Najwięcej błędów ludzie z tej grupy popełniają już na poziomie CV. Jednym z najczęstszych jest umieszczanie zbyt małej ilości informacji w CV, co prowadzi do tego, iż nie oddaje ono w pełni kwalifikacji aplikującego. Podanie nazwy firmy i stanowiska, które zajmowaliśmy nie jest wystarczające. W różnych firmach osoby pełniące to samo stanowisko mają różny zakres obowiązków.

„Pisząc CV koniecznym jest dodanie krótkiego opisu kompetencji. Nie powinno to być zbyt długie – najlepiej wypunktować kilka najważniejszych pozycji” – mówi Agnieszka Lorek, specjalista serwisu CV SOS na Kariera.pl. Nasze CV powinno też pokazywać nas jako osobę aktywną i będącą na bieżąco z technologiami – są to dwie cechy, których brak jest stereotypowo utożsamiany z osobami po 40. roku życia. Często też są one powodem dyskryminacji starszych pracowników – warto więc pokazać, że wyłamujemy się ze stereotypu.

Jak napisać profesjonalne CV?

Kolejny błąd jest przeciwieństwem poprzedniego – jest to zbyt duże przeładowanie CV informacjami. Po kilkunastu latach na rynku pracy nasze doświadczenie i edukacja rozrastają się do olbrzymich rozmiarów, co często zniechęca rekrutera do wnikliwej analizy, a najważniejsze rzeczy gubią się w natłoku informacji.

„Kolejnym błędem popełnianym przez osoby starsze jest umieszczenie całej swojej edukacji i doświadczenia zawodowego chronologicznie już od czasów liceum. Po kilkunastu latach czynnej obecności na rynku pracy nie ma konieczności umieszczania tak starych informacji, lepiej skupić się na rzeczach najświeższych i najważniejszych dla potencjalnego pracodawcy” – przekonuje Agnieszka Lorek, specjalista serwisu CV SOS na Kariera.pl

Osoby doświadczone w trakcie swojej ścieżki zawodowej odbyły dużą ilość szkoleń, nie ma jednak potrzeby wypisywania ich wszystkich. Trzeba pamiętać, że osoby pracujące w Human Resources dostają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt CV dziennie. Ważne jest, aby nasze CV na pierwszy rzut oka pokazywało nasze zalety. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie kilku wersji CV podkreślających różne aspekty naszej ścieżki zawodowej i odbytych szkoleń pod kątem stanowiska, na które aplikujemy.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: