eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaAutoprezentacja w procesie kwalifikacyjnym

Autoprezentacja w procesie kwalifikacyjnym

2004-09-14 00:21

Autoprezentacja w procesie rekrutacyjnym, czyli jak się przygotować i zachowywać, żeby zwiększyć swoje szanse na zdobycie dobrej posady.

Przeczytaj także: Warto przygotować list motywacyjny

Oczekiwania firm

Firmy oczekują od kandydatów do pracy następujących umiejętności:

- Nawiązywania współpracy,
- Dobrej komunikacji,
- Przejawiania inicjatywy,
- Motywacji,
- Dużej decyzyjności,
- Znajomości języków obcych,
- Szeroko rozumianej kreatywności.

Zawartość CV

Dobrze przygotowany życiorys powinien zawierać:

- Dane osobowe,
- Opis wykształcenia i odbytych kursów,
- Chronologiczne wypunktowanie doświadczenia zawodowego wraz z opisem zakresu obowiązków,
- Posiadane umiejętności i uprawnienia,
- Osiągnięcia zawodowe,
- Referencje,
- Zainteresowania.

Oczekuje się, że CV dostarczy zwięzłych informacji umożliwiających:

- Swobodny kontakt z kandydatem w celu zaproszenia na spotkanie,
- Ocenę posiadanego doświadczenia zawodowego,
- Ocenę wykształcenia kandydata i odbytych kursów,
- Zapoznanie z zakresem obowiązków na każdym z zajmowanych stanowisk,
- Zebranie referencji podczas kolejnych etapów weryfikacji kandydata,
- Zaznajomienie się z najważniejszymi osiągnięciami kandydata.

Cechy dobrego życiorysu

Dobrze przygotowany powinien być:

- Bezbłędny (!),
- Czytelny,
- Chronologiczny,
- Zrozumiały,
- Zwięzły,
- Wydrukowany.

Cechy dobrego listu motywacyjnego

Dobrze napisany list motywacyjny powinien być:

- Stworzony jako odpowiedź na zapotrzebowanie,
- Entuzjastyczny i przygotowany z zapałem,
- Wywierać dobre pierwsze wrażenie,
- Przekonujący, dlaczego właśnie TY?,
- Uzupełnieniem życiorysu,
- Bezbłędny,
- Do jednej strony.

Jak się zaprezentować?

- Wiarygodnie - poprzez wykazanie się znajomością zagadnienia, unikania tendencyjności w przekazywaniu treści.
- Jeśli jesteś ekstrawertykiem, uważaj, żebyś nie przytłoczył słuchaczy. Jeśli introwertykiem - nie staraj się schować za pulpitem, rzutnikiem czy stertą papierów.
- Zachowaj się jak osoba odnosząca sukcesy, bądź uśmiechnięty, wprowadź odprężającą atmosferę.

Jak mówić?

- Wykorzystuj maksymalnie swoje warunki głosowe: siłę, skalę głosu.
- Moduluj głos, szczególnie przy przekazywaniu trudnych treści.
- Przed wystąpieniem staraj się wyeliminować napięcie, np. stosując oddechowa ćwiczenia odprężające.
- Zachowaj właściwą postawę ciała.
- Mówiąc do małej grupy osób, od czasu do czasu patrz na każdą z nich. Jeśli do dużego audytorium - spoglądaj mniej więcej na odległość 2/3 rzędów.
- Korzystając z pomocy wizualnych, staraj się nie tracić kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.
- Mów językiem zrozumiałym, spójnym i poprawnym gramatycznie.
- Unikaj wyrażeń żargonowych i zbyt ostrych lub specjalistycznych. Zachowaj takt i uprzejmość.
Przeczytaj także: Udana rozmowa o pracę Udana rozmowa o pracę

 

1 2

następna

oprac. : jobpilot jobpilot

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: