Organizacje non profit - wynagrodzenia
2008-12-30 13:07
Przeczytaj także: Wynagrodzenia osób z różnym wykształceniem
Organizacje non-profit stosują zróżnicowane programy dodatkowego nagradzania pracowników w ramach swoich systemów wynagrodzeń, jak np.:
- indywidualne bodźce finansowe,
- bodźce zespołowe lub grupowe,
- bonusy,
- nagrody jednorazowe,
- specjalne pieniężne nagrody uznaniowe,
- specjalne niepieniężne nagrody uznaniowe.
1. Organizacja non-profit powinna na samym początku przeprowadzić niezbędne oszacowanie możliwych rozwiązań w celu wyboru programu wynagradzania zgodnego z jej kulturą organizacyjną i strukturą. Takie oszacowanie powinno uwzględniać przede wszystkim:
- cele, jakie mają zostać osiągnięte poprzez zastosowanie takiego, a nie innego programu,
- określenie tego, co motywuje pracowników,
- opinie i poglądy zatrudnionych,
- dostępne zasoby finansowe.
3. Programy wynagradzania takie jak bodźce finansowe dla managementu powinny być ściśle powiązane z wynikami pracy.
4. Każdy z programów powinien zwierać kryteria zarówno ilościowe, jak i jakościowe.
5. Organizacja powinna rozważyć wdrożenie nowych rozwiązań w ramach programów pilotażowych na wybranej grupie pracowników. W dużych organizacjach warto wprowadzić więcej niż jeden program z zakresu dodatkowego wynagradzania pracowników.
6. Rozwiązania dotyczące wynagradzania powinny być w odpowiedni sposób zakomunikowane pracownikom.
Jeśli organizacja non-profit jest zbyt mała (a tak zdarza się często w naszym kraju) i nie ma możliwości finansowych do stosowania sformalizowanych programów nagradzania pracowników, często stosuje się kilka innych, tanich rozwiązań. Są to np. niefinansowe nagrody uznaniowe, nagrody jednorazowe czy elastyczne godziny pracy. W każdym wypadku należy jednak pamiętać o istniejących uregulowaniach prawnych i specjalnych przepisach odnoszących się do działalności organizacji pozarządowych. Może się bowiem okazać, że system wynagrodzeń dodatkowych będzie sprzeczny z zapisami chociażby o zakazie redystrybucji dochodów. Rozwiązania takie jak udział w zysku (profit-sharing) nie wchodzą więc tu w grę.
Finansowe bodźce stanowiące dodatek do wynagrodzenia zasadniczego są uznanym, akceptowanym i skutecznym sposobem stymulowania efektywności. Plany stosowania takich motywatorów w organizacjach non-profit, jak wspomniano już wcześniej, muszą być precyzyjnie zaprojektowane i starannie administrowane. Ponadto istotne jest to, aby nie używać nadmiernie bonusów nie opartych na wynikach, ponieważ w organizacjach pozarządowych całość działań zazwyczaj jest poddana publicznej kontroli.
oprac. : Arkadiusz Koperek / wynagrodzenia.pl