Efekt halo: jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy?
2008-10-16 13:54
Przeczytaj także: 5 porad dla programistów na udaną rozmowę kwalifikacyjną
Przed rozmową kwalifikacyjną koniecznie musimy zadbać o wszystkie szczegóły, wpływające na nasze zachowanie, przygotowanie i wygląd. Efekt halo ma spore znaczenie w późniejszych kontaktach.
Wywarcie dobrego pierwszego wrażenia będzie procentowało, nawet jeśli niektóre cechy zostały nam przypisanie niesprawiedliwie. Mamy tu do czynienia z innym zjawiskiem -tzw. Efektem Pigmaliona, który polega na spełnianiu się pozytywnego oczekiwania wobec kogoś dlatego, że to pozytywne oczekiwanie sobie wytworzyliśmy. W rezultacie może się okazać, że dzięki temu, że na pierwszej rozmowie zostaliśmy ocenieni i zaszufladkowani, jako osoba zaradna i inteligentna - będziemy otrzymywać ważniejsze zadania do wykonania, sami zaczniemy się starać, uczyć, pracować nad sobą. Nawet jeśli inne osoby bardziej zasługują na awans i docenienie, to my będziemy na pierwszym miejscu. Z czasem te cechy nabiorą realnych wymiarów i zostaniemy liderami i nabierzemy przekonania o własnej wartości. Często w takim momencie następuje zamiana ról - osoby przeciętne potrafią się wybić i przejmują inicjatywę spychając innych na drugi plan.
Przyczyny efektu halo.
Efekt halo to jeden z błędów atrybucji, które polegają na skłonności do wyjaśniania zachowania obserwowanych osób w kategoriach przyczyn wewnętrznych i stałych (np. cech osobowych) przy równoczesnym niedocenianiu wpływu sytuacji i czynników zewnętrznych (np. stres związany z rozmową itp.).
Błędów atrybucji jest więcej. Wyróżniamy:
- Efekt halo
-
Błąd pierwszego rzutu oka - czyli pierwsze wrażenie
Wydaje nam się, że informacje, które zaobserwujemy,jako pierwsze wydaja nam się ważniejsze od kolejnych, które zaobserwujemy, zapadają bardziej w pamięć i wpływają na postrzeganie osoby, następuje w ciągu pierwszych 10 sekund od poznania, -
Błąd łagodności
Tworzenie pozytywnych oczekiwań do rozmówcy, ignorowanie wad i skupianiu się na zaletach, -
Błąd tendencji centralnej
Skłonność do skupiania się na podobieństwach między ludźmi i ignorowania różnic indywidualnych. Ludzie wydają się nam bardziej podobni do siebie niż są w rzeczywistości.
oprac. : Kariera.pl