eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaEfekt halo: jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy?

Efekt halo: jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy?

2008-10-16 13:54

Przeczytaj także: 5 porad dla programistów na udaną rozmowę kwalifikacyjną


Przed rozmową kwalifikacyjną koniecznie musimy zadbać o wszystkie szczegóły, wpływające na nasze zachowanie, przygotowanie i wygląd. Efekt halo ma spore znaczenie w późniejszych kontaktach.

Wywarcie dobrego pierwszego wrażenia będzie procentowało, nawet jeśli niektóre cechy zostały nam przypisanie niesprawiedliwie. Mamy tu do czynienia z innym zjawiskiem -tzw. Efektem Pigmaliona, który polega na spełnianiu się pozytywnego oczekiwania wobec kogoś dlatego, że to pozytywne oczekiwanie sobie wytworzyliśmy. W rezultacie może się okazać, że dzięki temu, że na pierwszej rozmowie zostaliśmy ocenieni i zaszufladkowani, jako osoba zaradna i inteligentna - będziemy otrzymywać ważniejsze zadania do wykonania, sami zaczniemy się starać, uczyć, pracować nad sobą. Nawet jeśli inne osoby bardziej zasługują na awans i docenienie, to my będziemy na pierwszym miejscu. Z czasem te cechy nabiorą realnych wymiarów i zostaniemy liderami i nabierzemy przekonania o własnej wartości. Często w takim momencie następuje zamiana ról - osoby przeciętne potrafią się wybić i przejmują inicjatywę spychając innych na drugi plan.

Przyczyny efektu halo.


Efekt halo to jeden z błędów atrybucji, które polegają na skłonności do wyjaśniania zachowania obserwowanych osób w kategoriach przyczyn wewnętrznych i stałych (np. cech osobowych) przy równoczesnym niedocenianiu wpływu sytuacji i czynników zewnętrznych (np. stres związany z rozmową itp.).

Błędów atrybucji jest więcej. Wyróżniamy:
  • Efekt halo
  • Błąd pierwszego rzutu oka - czyli pierwsze wrażenie

    Wydaje nam się, że informacje, które zaobserwujemy,jako pierwsze wydaja nam się ważniejsze od kolejnych, które zaobserwujemy, zapadają bardziej w pamięć i wpływają na postrzeganie osoby, następuje w ciągu pierwszych 10 sekund od poznania,
  • Błąd łagodności

    Tworzenie pozytywnych oczekiwań do rozmówcy, ignorowanie wad i skupianiu się na zaletach,
  • Błąd tendencji centralnej

    Skłonność do skupiania się na podobieństwach między ludźmi i ignorowania różnic indywidualnych. Ludzie wydają się nam bardziej podobni do siebie niż są w rzeczywistości.
Błędy w postrzeganiu mają duży wpływ na przyszłą opinię i kształtowanie dalszego wizerunku. Wcielmy się w skórę przyszłego pracodawcy. Np. na pierwszej rozmowie zauważył, że mamy plamę na środku bluzki. Utrwala sobie opinię, że jesteśmy brudasami i nie potrafimy zadbać o szczegóły. Tymczasem mógł to być przypadek. Zostajemy przyjęci do pracy i już zawsze nasz pracodawca widzi nas schludnym i zadbanym, ale niestety wizerunek brudasa gdzieś tkwi i przez jakiś jeszcze czas nasz rozmówca będzie sądził, że teraz zwyczajnie to przypadek, że nie widzi żadnej plamy na naszym ubraniu.

oprac. : Kariera.pl Kariera.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: