Specjaliści to druga grupa zawodowa, po pracownikach szeregowych, która po wejściu Polski do struktur Unii Europejskiej najczęściej emigrowała za granicę w celu poszukiwania lepiej płatnej pracy. Tak w zasadzie jest do dzisiaj, a w konsekwencji pracodawcy przekonują się, że nie jest łatwo pozyskać wykwalifikowanego pracownika, czy specjalistę. Innym problemem, na który napotkali właściciele firm, dyrektorzy czy managerowie wyższego szczebla to pytanie, jak utrzymać zatrudnionych pracowników, aby Ci nie wyjechali lub nie przeszli do konkurencji.
Przeczytaj także:
Wynagrodzenia osób z różnym wykształceniem
Pracodawcy rozpoczęli więc wyścig płacowy - wzrost płac na szczeblu specjalistycznym wynosił w 2007 roku średnio 10,26% - większy był jedynie wśród pracowników szeregowych (wyniósł 11,6%). Na rok 2008 przedsiębiorstwa planowały podnieść płace specjalistom o średnio 8,43%. Pamiętając, że wynagrodzenie to nie jest jedyny czynnik, który wiąże pracownika z pracodawcom, ci ostatni zaczęli również zwracać uwagę na system wynagrodzenia pozapłacowego. Fakt, daleko nam jeszcze do pracodawców ze Stanów Zjednoczonych, a nawet do tych z Unii Europejskiej, ale świadomość dbałości o swoich pracowników po woli zmienia się u polskich kierowników.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Advisory Group "TEST" Human Resources w ramach Raportu Płacowego, ponad 70% specjalistów korzysta w miejscu pracy ze szkoleń merytorycznych, związanych z pracą na stanowisku. Ponad połowa pracowników szczebla specjalistycznego korzysta także z możliwości odbywania szkoleń niemerytorycznych – np. tych, które kształcą zdolności interpersonalne. Zdecydowana większość szkoleń prowadzona jest przez zewnętrzne firmy szkoleniowe (72%). 16% specjalistów korzysta także ze szkoleń zagranicznych. 2% pracowników ponosi udział w kosztach szkolenia, a 13% - zwraca koszty szkoleń, jeśli zrezygnuje z pracy w okresie karencji, ustalonym przez pracodawcę.
Generalną tendencją jest szkolenie pracowników przeprowadzane przez firmy zewnętrzne, co ilustruje poniższy wykres:
Telefon komórkowy jest już obecnie powszechnie oferowanym dodatkowym bonusem. Otrzymuje go od pracodawcy 42% specjalistów. Jednej czwartej pracowników tego szczebla przysługuje samochód służbowy. Jedna trzecia specjalistów otrzymuje dopłaty do rekreacji i sportu, a 10% - dodatkową opiekę medyczną. 29% specjalistów ma częściowo refundowane posiłki w miejscu pracy.