Zasiłek macierzyński i pogrzebowy: ZUS może sam zgłosić się do USC po odpis aktu
2020-04-26 00:44
ZUS pomaga klientom w uzyskaniu zaświadczeń z USC © djedzura - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ubezpieczenie zdrowotne a chorobowe - w czym tkwi różnica?
Osoba, która chciałaby, aby to ZUS wyręczył ją w uzyskaniu odpisu aktu urodzenia lub zgonu z USC, musi wraz z wnioskiem o zasiłek złożyć stosowne oświadczenie, w którego treści znajdą się dane umożliwiające USC identyfikację osoby, której odpis ma dotyczyć.Wniosek o zasiłek macierzyński – odpis aktu urodzenia
Aby ZUS uzyskał z USC niezbędny do wypłaty zasiłku macierzyńskiego odpis aktu urodzenia dziecka, z wnioskiem o zasiłek macierzyński należy przekazać ZUS dane dziecka, w tym:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- numer PESEL.
- Może zdarzyć się, że rodzic nie zna numeru PESEL, dlatego ważne żeby podał dodatkowo miejscowość, gdzie się dziecko urodziło. Na naszej stronie internetowej jest udostępniony formularz oświadczenia do uzyskania przez ZUS odpisu aktu urodzenia dziecka - informuje rzeczniczka.
fot. djedzura - Fotolia.com
ZUS pomaga klientom w uzyskaniu zaświadczeń z USC
Zasiłek pogrzebowy
Aby ZUS mógł pozyskać z USC odpis aktu zgonu, we wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 należy wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej, w tym:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- datę zgonu.
Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, należy wpisać miejsce zgonu (miejscowość) - wyjaśnia Kowalska-Matis.
Na tej podstawie ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej.
Do kogo wysłać formularz?
Wypełniony formularz należy przekazać pracodawcy, jeśli wnioskodawca jest pracownikiem lub zleceniobiorcą. Pracodawca przekazuje oświadczenie do ZUS wraz z zaświadczeniem Z-3 lub Z-3a. Natomiast w przypadku osób prowadzących własną firmę, współpracujących z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, osób duchownych czy osób, które maja prawo do zasiłku macierzyńskiego po ustaniu tytułu ubezpieczenia dokumenty składamy do ZUS.
Wnioski i oświadczenie elektronicznie lub papierowo
ZUS przypomina ponownie, że jedyną drogą elektronicznego składania oświadczeń i wniosków jest tylko i wyłącznie PUE. Dokumenty przesyłane mailem nie są rozpatrywane.
Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - nie mogą być przekazane do ZUS w formie elektronicznej (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu), muszą być złożone w oryginale, w formie papierowej. Te dokument należy wrzucić do skrzynki wystawionej w każdej placówce ZUS lub wysłać pocztą.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)