Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej
2018-04-02 00:44
Social media © barameefotolia - Fotolia.com
Przeczytaj także: 4 sposoby na personal branding CEO
JAKĄ MARKĄ JESTEŚ?
Bo jesteś marką, wszyscy jesteśmy. Można buntować się na dźwięk tych słów, ale marki to już nie tylko produkty stojące na regałach w supermarkecie, sponsorzy tytularni imprez, nie światowe korporacje, ani nawet nie sieć lokalnych aptek. Marka to również Ty, ja, prezes naszego banku, ekspert, którego oglądamy w programie informacyjnym. Szybki rozwój Internetu i mediów społecznościowych spowodował, że staliśmy się widoczni dla setek, a nawet tysięcy osób, które obserwują i oceniają nasze działania. Czy posiadając tak potężne narzędzie do budowania własnej marki osobistej on-line potrafimy je wykorzystać?
Jednym z pierwszych kroków w świadomym budowaniu swojej marki osobistej jest odpowiedź na pytanie: "W czym jestem najlepszy?". Chodzi o znalezienie takich obszarów wiedzy/branż, które pomogą określić profil naszego brandu. Kolejne pytania, a właściwie - odpowiedzi na nie, pozwolą doprecyzować jego charakter. I tak na liście pytań znajdują się między innymi:
- Jaką mam wiedzę i doświadczenie w dziedzinie, w której chcę funkcjonować?
- Jakie są moje mocne strony?
- Jakie są moje dodatkowe umiejętności i talenty?
- Które cechy mojego charakteru sprawią, że ludzie będą zwracać na mnie uwagę?
- Czym będę się wyróżniał spośród setek, jak nie tysięcy specjalistów w swoje branży?
- Jaka będzie moja nisza?
- Czy ten temat mnie interesuje i czy jestem w nim dobry?
- Czy posiadaną wiedzę, z czystym sumieniem, mógłbym przekazywać innym?
- Czy chciałbym dalej rozwijać się w tym temacie, czy jest to tylko chwilowa fascynacja?
Odpowiedź na te pytania pozwoli określić nasze unique value proposition – zestaw wyjątkowych cech, które umożliwią nam wyróżnienie się na tle konkurencji.
fot. barameefotolia - Fotolia.com
Social media
ZANIM ZAISTNIEJEMY W SIECI
Jako marka, tak jak w przypadku produktów, potrzebujemy kilku elementów, które będą nas identyfikować i pozwolą odróżnić od innych marek. Podstawami są:
- Nazwa: czy będziemy posługiwać się swoim imieniem i nazwiskiem, czy działać pod inną nazwą? Czy do imienia i nazwiska dodamy swój tytuł naukowy lub wykonywany zawód? Czy nazwa będzie polskojęzyczna, czy obcojęzyczna?
- Logo: czy w ogóle zdecydujemy się na stworzenie logo? Czy w logo będzie imię i nazwisko? Czy w logo pojawi się symbol? Jeżeli tak, czy będzie pasował do specyfiki naszej branży? Gdzie będziemy umieszczać logo?
- Kolorystyka marki: w jakich kolorach chcielibyśmy się poruszać? Jakie kolory będą dominować na stronie internetowej, wizytówkach, logo i innych materiałach, którymi będziemy się identyfikować jako marka?
-
Slogan: czy posiadamy jedno zdanie, które najlepiej określałoby naszą markę? Czy
w komunikacji marki osobistej będziemy się nim posługiwać? - Wygląd i zachowanie: czy strój i wygląd jest adekwatny do branży, w której chcemy funkcjonować? Czy wygląd i zachowanie spowodują, że przy pierwszym kontakcie ludzie nabiorą do nas zaufania, czy wręcz przeciwnie – potraktują jako nie-profesjonalistów? Czy nasza postawa wobec innych jest przyjazna, czy jesteśmy otwarci na dialog? Czy słownictwo i sposób wypowiadania się są stosowne i właściwe dla branży, w której działamy?
- Wizerunek: czy jesteśmy gotowi na to, aby pokazać się światu? Dosłownie, bo marka to TY. Ty jesteś najważniejszym ambasadorem swojej marki, ty jesteś twarzą wszystkich działań, ty będziesz stał za sukcesami i porażkami. Czy jesteś gotowy na to, aby wykonać profesjonalną sesję wizerunkową i upublicznić swój wizerunek?
- Tematy: stwórzmy swoją rynkową ofertę, czyli listę 1-3 tematów, w których będziemy się specjalizować.
- Biografia: można w jednym zdaniu powiedzieć: „Nazywam się Ernest Jeż, jestem architektem z blisko 10-letnim doświadczeniem w branży”. Ale możemy też odpowiedzieć historię. Możemy opowiedzieć o tym, co sprawiło, że jesteśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Możemy opowiedzieć, co nakręca nas w tej pracy.
W INTERNECIE JUŻ ISTNIEJEMY
Czy tego chcemy czy nie, chyba każdy z nas, nawet w minimalnym stopniu jest obecny w internecie. Nasze imię i nazwisko, zdjęcie może pojawić się na nieaktualizowanej stronie dawnego pracodawcy, na zapomnianym koncie na portalu Nasza Klasa, w spisie KRS, na Facebooku jako głos w burzliwej dyskusji na temat polityki. Warto zacząć od zrobienia researchu wpisując w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko. To najprostszy sposób, aby sprawdzić co „mówi” o nas internet. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawią się nieprzychylne materiały na nasz temat, postarajmy się „zatrzeć ślady”, a jeżeli to możliwe - usunąć nieaktualne konta w portalach społecznościowych lub oznaczenia na zdjęciach znajomych. Warto również prześledzić swoje dotychczasowe wypowiedzi w sieci, szczególnie w tematach, w których teraz chcemy być ekspertami. Przykład: w 2015 roku chcieliśmy „zdelegalizować coaching i rozwój osobisty”, pisaliśmy o tym na Facebooku i internetowych forach branżowych. Tak się złożyło, że trzy lata później nie wyobrażamy sobie innej pracy niż w coachingu. Przed przystąpieniem do budowania swojej marki w internecie przygotujmy sobie grunt , który pozwoli realizować nowe cele.
ZANIM ZACZNIEMY DZIAŁAĆ, WYZNACZMY CELE
Wyznaczmy cele związane z obecnością naszej marki osobistej w internecie. Czy zależy nam na skupieniu wokół naszego profilu wąskiej, specyficznej grupy potencjalnych klientów? Czy może stawiamy na bycie odważnym i słyszalnym głosem w swojej branży? A może chcemy dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców zainteresowanych tematyką zdrowego odżywiania, aby każdego dnia dostarczać im wartościowych treści z zakresu dietetyki? Wszystko zależy od tego, jakie cele związane z obecnością w internecie oraz w mediach społecznościowych sobie postawimy.
Przed przystąpieniem do realizacji celów warto spojrzeć na to, jak komunikują się najlepsi w branży (na przykład robiąc listę „TOP10”). W jaki sposób działają w internecie i social mediach? Jakie informacje zamieszczają na swoich stronach internetowych, jakie tworzą treści, jakie udostępniają? Jak często i za pomocą jakich narzędzi się komunikują? Czy i w jaki sposób podejmują dyskusje w swojej branży? Jakie historie opowiadają? Porównaj swoje cele z działaniami najlepszych w branży. Widzisz podobieństwa i różnice? Nie ma nic złego w podpatrywaniu działań liderów – jak się uczyć, to od najlepszych.
Podejdźmy do tematu strategicznie wyznaczając cele, określając metody i czas realizacji, monitorując wszystkie działania, a w razie potrzeby zmieniając strategię – w końcu nikt nie powiedział, że raz przyjęty kierunek zawsze jest właściwy.
OPOWIEDZMY HISTORIĘ
Znamy wiele historii ludzi sukcesu, których życie potoczyło się w taki sposób, że dziś są stawiani za wzór. Ileż to wielkich karier zaczęło się od...porażek! Walt Disney został wyrzucony z jednej z pierwszych prac, bo zarzucono mu brak kreatywności i wyobraźni. J.K. Rowling, autorka światowego bestsellera o małym czarodzieju usłyszała od wydawców kilkanaście razy: „nie”, zanim jej pierwsza książka ujrzała światło dzienne. Dziś znajduje się na liście najbogatszych pisarzy świata, kiedyś żyła na granicy ubóstwa. Steve Jobs został wyrzucony z Apple i przez 10 lat nie pracował w tym światowym gigancie.
To wszystko historie – historie znane, powtarzane, przytaczane jako przykład tego, że ciężka praca, determinacja, talent i odrobina szczęścia mogą otworzyć drzwi do sukcesu. Ale…to nadal historie. Pięknie opowiedziane, inspirujące, z bohaterami. Budujące więź, stwarzające pozytywną atmosferę wokół marki. Angażujące. Wyróżniające i identyfikujące . Poruszające cały wachlarz emocji od śmiechu, radości, zachwytu po zdumienie i smutek. Marka osobista również musi opowiadać historię. Co jest w nas wyjątkowego? W czym jesteśmy naprawdę dobrzy i dlaczego to właśnie na nas powinni zwrócić uwagę? Jaka była nasza droga do miejsca, w którym aktualnie jesteśmy? Co nas napędza? Co jest dla nas ważne? Jak przezwyciężyliśmy trudności? Opowiedzmy historię, która zaangażuje i wzbudzi emocje, bo dobra narracja potrafi zdziałać cuda.
ZACZNIJMY OD „A”? NIE, OD WWW
Jest takie powiedzenie, które mówi, że jeżeli nie ma nas w internecie, to w ogóle nie istniejemy. Niestety, taka jest prawda. Pierwszym krokiem w budowaniu naszej obecności w sieci powinno być stworzenie osobistej strony internetowej, do której będą odsyłać nasze profile w mediach społecznościowych. Na stronie internetowej odwiedzający powinni znaleźć najważniejsze informacje o nas, o naszym doświadczeniu i kompetencjach, a także przeczytać kilka wartościowych treści, jeżeli planujemy prowadzić blog ekspercki. Adresem strony powinno być nasze imię i nazwisko.com/pl.
W ten sposób od pierwszego kontaktu z odbiorcą budujemy rozpoznawalność naszej marki osobistej. Zadbajmy o to, aby na stronie www znalazło się nasze zdjęcie wykonane przez profesjonalnego fotografa - nasz brand ma naszą twarz. Chociaż sesja wizerunkowa to całkiem spory wydatek
(w zależności od fotografa i jego doświadczenia, za dwa profesjonalne zdjęcia należy zapłacić od 800 zł do nawet 2 500 zł), to warto zainwestować w to, aby już od początku być postrzeganym jako profesjonalista. Selfie, nawet dobrej jakości, wykadrowane zdjęcia z imprez okolicznościowych lub letnich spacerów nie są raczej mile widziane.
Co powinno znaleźć się na naszej osobistej stronie internetowej? Poza profesjonalnym zdjęciem (lub zdjęciami) odwiedzający powinni móc odnaleźć tam informacje o naszym doświadczeniu, kompetencjach, wykształceniu, dotychczasowym przebiegu kariery, firmach, z którymi współpracowaliśmy. Jeżeli posiadamy referencje od byłych lub aktualnych pracodawców, współpracowników, klientów to te również warto umieść. Nie zaszkodzi też, jeżeli napiszemy kilka słów o sobie "po godzinach" - co nas interesuje, jak lubimy spędzać wolny czas, jakie jest nasze hobby. Opowiedzmy historię wobec której odwiedzający nie pozostaną obojętni.
Na stronie internetowej nie może również zabraknąć zakładki dotyczącej naszych usług - w czym się specjalizujemy, jakiego rodzaju usługi świadczymy. Jeżeli zamierzamy prowadzić blog ekspercki, to również podepnijmy go pod stronę www. W zakładce „kontakt” powinny znaleźć się takie informacje jak adres e-mail, numer telefonu, adres siedziby wraz z mapą dojazdu. Warto też umieścić formularz kontaktowy. Na koniec nie zapomnijmy o ikonach odsyłających do naszych profilów w mediach społecznościowych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)