Praca w IT. Jakie zarobki na kontrakcie?
2018-01-17 10:43
Programista © oatawa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża IT: pracy i pieniędzy dla seniorów nie brak, gorzej z juniorami
Kontrakting usług IT polega na współpracy firmy ze specjalistą IT na zasadach B2B, a więc ten ostatni świadczy jej usługi w ramach swojej jednoosobowej działalności gospodarczej. Kontrakt zawierany jest na określony czas i najczęściej obejmuje realizację konkretnego projektu. W dzisiejszych realiach, a więc przy niedoborze kompetencji IT oraz umacniającym się rynku pracownika, takie rozwiązanie przynosi znaczne korzyści obu stronom.– Zatrudnianie specjalistów IT na podstawie kontraktu staje się trendem wyraźnym już nie tylko na rynkach zachodnioeuropejskich, ale również w Polsce. Utalentowani programiści, testerzy i developerzy coraz chętniej decydują się na podjęcie pracy kontraktowej, ponieważ w tej formie współpracy dostrzegają atuty, których nie gwarantuje etat. Zalety dostrzegają także firmy, które cenią sobie elastyczność i szybki dostęp do kompetencji, co niesie za sobą współpraca z kontraktorami – podkreśla Arkadiusz Wargin, dyrektor dywizji IT contracting w Hays Poland.
Przydatne linki:
Sprawdź średnie zarobki na wybranym stanowisku
Z badania wynika, że pracę na kontakcie ma w swoim CV już co czwarty pracownik działu IT (26%). Przeważnie chodzi tu o specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem w branży oraz wykształceniem w zakresie nowych technologii. Opcję współpracy z kontraktorami bierze pod uwagę natomiast 58% firm. Tego typu współpraca najczęściej realizowana jest z osobami posiadającymi albo wąskie albo najbardziej rozchwytywane na rynku specjalizacje. Z punktu widzenia pracowników motywatorem do takiej formy zatrudnienia są przede wszystkim atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej i uczestnictwa w ciekawych projektach. Większość kontraktorów dobrze ocenia warunki pracy w oparciu o umowę B2B.
fot. mat. prasowe
Motywacja do pracy w oparciu o umowę B2B
KOMPETENCJE, KTÓRE DECYDUJĄ O WSPÓŁPRACY
W związku z napotykanymi wyzwaniami rekrutacyjnymi, pracodawcy coraz częściej określają umiejętności techniczne jako minimalny wymóg, kładąc większy nacisk na posiadane przez kandydatów kompetencje miękkie oraz potencjał do dalszego rozwoju. Oprócz wykształcenia, doświadczenia zawodowego i umiejętności technicznych, ważny w pracy specjalisty IT jest dziś zestaw kompetencji miękkich. Podczas rozmów kwalifikacyjnych, kandydaci ubiegający się o pracę w firmach są coraz częściej szczegółowo weryfikowani pod względem posiadanych umiejętności społecznych.
Kompetencje "miękkie" koncentrują się na sposobie, w jaki pracownik zachowuje się podczas pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej. Są to umiejętności osobiste, takie jak zdolność do motywowania samego siebie, inicjowania nowych rozwiązań, sprawne zarządzanie swoją pracą, a także umiejętności interpersonalne, które obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywowanie, inspirowanie, a także zarządzanie zespołem. Od kompetencji twardych (do których należą np. umiejętność programowania w C#, konfiguracja sieci, administrowanie systemem Linux itp.) odróżnia je to, że stanowią one pochodną charakteru.
fot. mat. prasowe
Jak ważne są kompetencje miękkie?
– Pracownicy i kontraktorzy IT starają się poprawiać przede wszystkim swoją skuteczność w komunikacji z innymi – kluczową umiejętność zdaniem niemal wszystkich pracodawców. Ponad 30% kontraktorów stara się także zwiększać swoją pewność siebie oraz asertywność, choć są to umiejętności oceniane przez pracodawców jako mniej istotne niż np. umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów czy proaktywna postawa i podejście do pracy – podkreśla Arkadiusz Wargin.Warto jednak podkreślić, że pracownicy i kontraktorzy IT mają coraz większą świadomość, że posiadane przez nich umiejętności miękkie wpływają na decyzje firm o podjęciu lub przedłużeniu z nimi współpracy.
fot. mat. prasowe
Zarobki - software developer
fot. mat. prasowe
Zarządzanie i planowanie
O RAPORCIE
Raport płacowy Hays dotyczący IT contractingu zawiera zestawienie poziomów wynagrodzeń na ponad 50 stanowiskach. Bazuje na kwotach oferowanych w Polsce niemal 16 000 kontraktorom. Raport uzupełniają wnioski i komentarze ekspertów oraz wyniki badania, w którym udział wzięło 68 firm współpracujących z kontraktorami oraz niemal 300 kontraktorów IT.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)