Jaki powinien być idealny menedżer sprzedaży w sektorze technicznym?
2017-10-12 11:49
Menedżer © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nieprzyjazna rekrutacja pracowników naraża na straty finansowe
Marka premium, język korzyści, długofalowe relacje. Rzeczywistość sprzedaży w sektorze technicznym
Znacząca liczba menedżerów sprzedaży, z którymi pracuję w sektorze technicznym, reprezentuje markę premium. Odpowiadają oni za sprzedaż produktu o znacząco wyższej cenie, w porównaniu do produktu konkurencyjnego. Zadanie z całą pewnością nie należy do najprostszych, niemniej jednak solidny handlowiec dojrzały biznesowo, z marką premium poradzi sobie bez problemu! By taki produkt sprzedać, nie wystarczą utarte argumenty czy schematy, tu nie sprzedaje się też samą ceną. W tym miejscu znaczącą rolę odgrywają długofalowe relacje, które menedżer buduje niejednokrotnie od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Solidny warsztat sprzedażowy, upór i wytrwałość, a przy tym dojrzałość oraz kultura biznesowa pozwalają takiemu handlowcowi pozyskiwać dużych klientów i generować stałe poziomy sprzedaży, co coraz częściej staje się celem wielu organizacji. By przekonać dużego klienta inwestycyjnego handlowiec musi mieć opanowany tzw. język korzyści, pozwalający na przedstawianie faktycznego zysku w perspektywie określonego czasu.
fot. Minerva Studio - Fotolia.com
Menedżer
Merytoryka przede wszystkim, czyli dobrze przygotowany menedżer sprzedaży
Sektor techniczny rządzi się swoimi prawami, w porównaniu do innych branż. Mamy tu do czynienia głównie z produktem mniej lub bardziej zaawansowanym technologicznie. W kontakcie z klientem wygrywa handlowiec dobrze znający swój produkt od strony technicznej oraz dobrze przygotowany do spotkania. Klient w sektorze technicznym jest bardzo wymagający, stąd wiedza handlowca na temat specyfiki produkcji, materiałów, czy zastosowania produktu jest uważnie weryfikowana podczas spotkania.
Czytaj także:
- 4 największe patologie sprzedaży - nie tylko w branży finansowej
- Jak zostać królem customer experience?
Dobry menedżer musi doskonale znać swoje portfolio produktowe, niemniej jednak sama wiedza na temat produktu nie wystarczy, by przekonać i sprzedać. Doskonała znajomość obszaru działań klienta jest na wagę złota. Handlowiec musi dobrze przygotować się do spotkania, dobrze je zaplanować i traktować każdego klienta indywidualnie, by budować krok po kroku jego zaangażowanie w proces zakupu, proponować rozwiązania ściśle powiązane z jego i tylko jego potrzebami, by finalnie złożyć ofertę „szytą na miarę”. Ponadto menedżer sprzedaży, który jest na bieżąco z wydarzeniami na rynku, szybko znajdzie wspólny temat z klientem, nawiąże kontakt i zostawi po sobie dobre wrażenie, niejednokrotnie zapadając na stałe w pamięć.
Menedżer sprzedaży, który słucha, czyli umiejętność odsłaniania faktycznych potrzeb rozmówcy
Praca w sprzedaży wymaga od pracownika wielu kompetencji, takich jak solidny, budowany często latami warsztat sprzedażowy, umiejętności negocjacyjne czy łatwość nawiązywania kontaktów i opanowane do perfekcji umiejętności autoprezentacji. Są to natomiast jedynie podstawy, bez których ciężko prowadzić skuteczne działania sprzedażowe. Jednak umiejętność aktywnego słuchania nie dla wszystkich jest oczywista. Klienci oczekują wysłuchania, a umiejętnie poprowadzona przez handlowca rozmowa pozwala zazwyczaj na ujawnienie faktycznych potrzeb i oczekiwań klienta. Handlowiec, który pozwala klientowi swobodnie wypowiedzieć się i udziela konkretnych odpowiedzi, czy dobiera rozwiązania w odpowiedzi na przekazane informacje, zdecydowanie szybciej zbuduje zaangażowanie i zainteresowanie współpracą, a także rzadziej spotka się z odrzuceniem przedstawionej propozycji. Zasada jest dość prosta: najpierw badamy potrzeby, a w następnym kroku proponujemy rozwiązanie. Nie ma nic gorszego od niedopasowanej oferty, która nie ma nic wspólnego z faktycznymi oczekiwaniami klienta. Klient wysłuchany to taki, który czuje się dobrze zaopiekowany. Na tej płaszczyźnie dobry handlowiec zbuduje długotrwałą relację opartą na partnerstwie i obopólnej korzyści.
Spotkanie dobrze zaplanowane, czyli przepis na sukces?
Dobrze zadane pytania prowadzą do dobrych odpowiedzi, a dobre odpowiedzi przybliżają do właściwych decyzji i co za tym idzie – do pożądanych działań. Analogicznie – odpowiednio zaplanowane spotkanie z klientem i wiedza na jego temat pozwala handlowcowi przybliżyć się do założonego celu, jakim jest zdobycie zainteresowania potencjalnego klienta. Przy tak dużym otoczeniu konkurencyjnym i mnogości alternatywnych ofert bardzo ciężko o otwartość na współpracę. Na polu bitwy wygrywają obecnie handlowcy dobrze zorganizowani i przygotowani, czyli tacy, którzy potrafią pokierować rozmową w określonym kierunku. Każdy solidny menedżer sprzedaży powinien być świadomy tego, czy stosuje pytania wpływające na budowanie relacji, na zbieranie informacji, a także te służące wywieraniu kontrolowanego wpływu na rozmówcę. Dobry handlowiec potrafi także w trakcie rozmowy określić, kto mówi więcej i czy zachowana jest właściwa równowaga. Na tym jednak nie koniec, gdyż przecież nie każde spotkanie kończy się sukcesem. Dobry handlowiec po spotkaniu powinien umieć dokonać analizy rozmowy i odpowiedzieć sobie na kilka pytań, typu: „Czy udało mi się zbudować zaufanie klienta?”; „Kto przejmował inicjatywę podczas rozmowy?”; „Czy udało mi się zamknąć sprzedaż?”. Oczywiście dobrze jest wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość.
Właściwie zbadane kompetencje, czyli sukces w rekrutacji handlowców
Przygotowując się do procesu rekrutacji na stanowiska sprzedażowe należy przede wszystkim skupić się na opracowaniu modelu stanowiska, by określić te najbardziej istotne z punktu widzenia organizacji, kompetencje u kandydatów. W sektorze technicznym największym zainteresowaniem cieszą się osoby dojrzałe biznesowo, czyli takie, które faktycznie posiadają obszerną wiedzą ze swojego obszaru, potrafią słuchać potrzeb klienta, planują swoje działania, a przy tym budują i dbają o relacje. Wskazane kompetencje są w wielu przypadkach prowadzonych przeze mnie rekrutacji kluczowe, w selekcji najlepszych kandydatów. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na te najbardziej pożądane przez nas, a takie działanie, jeśli jest dobrze zaplanowane i wdrożone, może przybliżyć organizację do pozyskania tych największych talentów z rynku, a z całą pewnością – niejednokrotnie uchronić przed dokonaniem błędnego wyboru.
Krzysztof Borkowski, Technical Sales Consultant,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)