Ile zarabiają YouTuberzy?
2017-09-28 13:21
Ile zarabiają YouTuberzy? © pieniądze_164863274_adix89 - Fotolia.com
Ile zarabiają YouTuberzy? Ile prawdy jest w historiach o ich niebotycznych zarobkach? Niektóre z krążących opowieści rzeczywiście są przesadzone, ale jednocześnie nie ulega wątpliwości, że YouTuberzy na wynagrodzenia narzekać raczej nie mogą. Z badania zrealizowanego przez agencję GetHero i portal APYnews wynika, że dochód z jednorazowej współpracy z marką waha się od 1,5 tys. do prawie 30 tys. zł, ale zdarzają się również umowy opiewające na przeszło 100 tys. zł. Najczęściej deklarowanym źródłem dochodu jest AdSense (96 proc. wskazań).
Przeczytaj także: Zjednoczone Emiraty Arabskie pozwolą zarobić
Przed nami wyniki badania zrealizowanego przez agencję GetHero i portal APYnews (www.apynews.pl). Jego autorzy wzięli pod lupę 104 twórców publikujących różnego rodzaju treści na łamach serwisu YouTube.Przeprowadzona analiza dowodzi, że badani YouTuberzy najczęściej (blisko połowa wskazań) zajmują się tematyką związaną z gamingiem. Na następnych pozycjach plasują się lifestyle i rozrywka, które reprezentuje odpowiednio 29 i 24 procent badanych. Po 24 procent treści publikowanych w analizowanych kanałach to gameplay'e oraz vlogi. Popularny kontent to również Q&A (questions ans answers) oraz tzw. unboxingi czyli filmiki przedstawiające odpakowywanie nowego produktu.
fot. mat. prasowe
Zarobki twórców YouTube
- Jednym z ciekawszych zestawień w raporcie są bez wątpienia zarobki twórców YouTube. Jak wynika z deklaracji ankietowanych YouTuberów, różnica pomiędzy najniższymi a najwyższymi średnimi zarobkami za jednorazową współpracę z marką może być bardzo duża. Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych (średnia wartość zarobku określanego w badaniu jako minimalny za jednorazową współpracę), najwięcej zaś 29 287 złotych (średnia wartość z wycen podawanych jako maksymalne), aczkolwiek należy pamiętać, że kwoty za jednorazową współpracę wynoszą nieraz nawet ponad 100 tysięcy złotych – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero.
fot. mat. prasowe
Średni miesięczny zarobek twórcy
Autorzy raportu sprawdzili również jak wygląda kwestia subskrybcje - zarobek. Co do zasady wyniki raczej nie stanowią zaskoczenia – im więcej twórca ma subskrybentów, tym więcej zarabia miesięcznie. Dla mniejszych twórców (do 250 tysięcy subskrypcji) są to kwoty rzędu 3,7-4,5 tysiąca złotych miesięcznie, dla największych zaś (od 500 tysięcy subskrypcji): 13-27 tysięcy złotych.
fot. mat. prasowe
Źródła dochodu
Ciekawie prezentują się wyniki w tabeli przedstawiającej przedziały miesięcznych zarobków twórców. Tu także wyniki są bardzo skrajne. Zdecydowana większość - aż 82 procent badanych - zadeklarowało, że miesięcznie zara-bia średnio od 1 do 10 tysięcy złotych, w tym 53 proc. deklaruje przedział 1-5 tys. zł, a 29 proc. przedział 5 -10 tys. zł. Tych najlepiej zarabiających (powyżej 10 tys. zł, w przedziałach 10-25 tys. zł, 25-50 tys. zł i 50-100 tys. zł) jest z kolei jedynie 18 procent. 1 procent badanych zadeklarowało, że nie zarabia w ogóle poza reklamami AdSense (w związku z tym nie zostali uwzględnieni w wykresie). Powyższe dane pozwalają na stwierdzenie, że 20 procent „najbardziej dochodowych” YouTuberów, zarabia więcej niż 80 procent pozostałych.
Ogólnie YouTuberzy (z przebadanej puli) zarabiają średnio 9 181 złotych. Dla gamingowców średnią jest 6 625 złotych, dla kanałów z kategorii rozrywka niewiele mniej - 6 500 złotych, najwięcej natomiast zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio 13 166 złotych.
Najczęściej deklarowanym źródłem dochodu jest ten z reklam AdSense – aż 96 procent ankietowanych YouTuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Na drugim miejscu uplasował się Branded Content – 75 proc. Twórcy zarabiają także na: eventach, streamach czy własnych sklepach.
fot. mat. prasowe
Współpraca za darmo i barter
Jednocześnie często decydują się na darmową współpracę. Ponad 70 procent badanych potwierdza, że wzięło udział w darmowej kampanii z marką, a jako główny powód YouTuberzy podali współpracę na rzecz celów charytatywnych. Jak wynika z raportu, decydują się oni także na współpracę bez wynagrodzenia, ponieważ temat kampanii jest dla nich bliski lub po prostu lubią daną markę. Warto odnotować też fakt, że 13 procent badanych za powód współpracy, za którą nie dostali pieniędzy, podaje winę swojego managera, bądź po prostu oszustwo.
Wśród YouTuberów bardzo popularny jest również barter - 3/4 ankietowanych potwierdza, że współpracowało na takich zasadach. Tego typu współpracę ma za sobą 65-80 proc. twórców gamingowych, rozrywkowych oraz lifestylowych; jedynie 20-35 procent twórców w ogóle nie współpracuje barterowo.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych i e-mailowych, bezpośrednio z twórcami YouTube. Grupa YouTuberów została wybrana na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych subskrypcji. Twórcy raportu zamierzają powtarzać badanie cyklicznie co rok.
Przeczytaj także:
Praca dorywcza: kto i ile zarabia w walentynki?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)