Czy specjalistom IT potrzebne są kompetencje miękkie?
2017-08-03 11:00
Kompetencje miękkie © syaheir - Fotolia
Przeczytaj także: 7 kompetencji miękkich, które przydadzą się w branży IT
Specjaliści IT to obecnie jedni z najbardziej rozchwytywanych przez pracodawców fachowców. Tak jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Tylko na Wisłą w minionym roku zabrakło 50 tys. speców od IT. W skali całej Europy niedobór ten przekroczył już 800 tys. i wielkimi krokami zbliża się do miliona.- Warto sobie zadać pytanie, kim właściwie jest,„specjalista” w kontekście programowania - podpowiada Konrad Hrabia, dyrektor operacyjny Modis Polska, firmy specjalizującej się w outsourcingu IT. – Pokaźna rzesza pracodawców całkiem zresztą słusznie wskaże, że jest to po prostu utalentowany ekspert w swojej dziedzinie. Warto jednak podkreślić coraz to większą rolę, jaką w przypadku specjalistów IT odgrywają tzw. kompetencje miękkie.
Programista-humanista
Tradycyjnie już kompetencje pracowników dzieli się na twarde i miękkie. Te pierwsze są dość łatwo mierzalne - w odniesieniu do specjalistów IT może być to np. doświadczenie zawodowe zdobyte poprzez udział w komercyjnych projektach.
- Na pewnym poziomie można łatwo sprawdzić znajomość konkretnego języka programowania czy technologii. Wykwalifikowany rekruter łatwo odróżni osobę, która się naprawdę zna na swojej pracy od kogoś, kto dopiero aspiruje do tej pracy a programowania uczy się dopiero od tygodnia – komentuje Konrad Hrabia. Podkreśla jednak, że choć kompetencje twarde w IT grają kluczową rolę, programiści bez kompetencji miękkich mogą mieć duże trudności w rozwinięciu pełni swojego potencjału oraz wspieraniu zespołu w osiąganiu celów biznesowych.
fot. syaheir - Fotolia
Kompetencje miękkie
- Jeszcze kilkanaście lat temu IT faktycznie było hermetyczną dziedziną i nie każdy miał w domu komputer. Z tego względu narodził się krzywdzący stereotyp programisty jako osoby, która w pojedynkę rozwiązuje niezrozumiałe problemy. W tej chwili prawie każdy z nas nosi w kieszeni komputer mocniejszy niż sprzęt, który towarzyszył ludziom w lądowaniu na księżycu. Przy pomocy tego sprzętu w jednej chwili łączy się ze swoim bankiem lub edytuje dokumenty firmowe, wszystko dzięki systemom informatycznym, o jakich jeszcze jakiś czas temu nam się nawet nie śniło – uważa Konrad Hrabia – Dlatego również środowisko pracy uległo zmianie a specjaliści od IT siłą rzeczy muszą rozbudowywać swoje umiejętności społeczne.
Gra zespołowa
Ze względu na rosnącą skalę i rozmach opracowywanych rozwiązań programowanie jest zajęciem zespołowym. Projekty są po prostu zbyt rozległe i skomplikowane, by jeden człowiek był w stanie je unieść.
- Pojawiają się również specjalizacje, których przedstawiciele muszą ze sobą współpracować. Frontendowiec musi dogadać się z UX designerem oraz backendowcem. Jednocześnie każdy z nich może mieć kontakt z klientem, który ma swoje oczekiwania i czasem nie potrafi ich nazwać. Należy mu służyć swoją wiedzą nie tylko jako dostawcy rozwiązań, ale też doradcy. I taką rolę coraz częściej pełni specjalista od IT, który wie jak ubrać pragnienia klienta w technologię.
Oprócz umiejętności komunikacyjnych oraz pracy w zespole konieczne jest umiejętne zarządzanie własnym czasem i dyscyplina. Pomaga również mało kojarzona z IT empatia.
- Programiści mają styczność z klientami, ze sobą nawzajem i z pionem biznesowym. Również freelancer musi dopasować się do zespołu, w którym pracuje, aby swoje zadania wykonywać efektywnie. Dlatego kompetencje miękkie stają się coraz bardziej pożądane nawet w tak ścisłym otoczeniu jak twórcy oprogramowania – podsumowuje Konrad Hrabia.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)