eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaLinkedIn to za mało? To blogi i Snapchat są kluczem do kariery?

LinkedIn to za mało? To blogi i Snapchat są kluczem do kariery?

2016-12-10 00:55

LinkedIn to za mało? To blogi i Snapchat są kluczem do kariery?

Blog © Syda Productions - Fotolia.com

W dzisiejszej dobie tradycyjne podejście do tworzenia dokumentów aplikacyjnych nieco trąci myszką. Powodem jest intensywny rozwój nowych technologii. To właśnie one powodują, że niczym zaskakującym nie jest już CV grafika komputerowego w formie interaktywnej strony, przypominającej do złudzenia platformówkę z dawnych lat. Standardem wśród kandydatów do pracy staje się także posiadanie profilu w takich serwisach jak LinkedIn, a coraz większe znaczenie zyskują blogi, a nawet Snapchat.

Przeczytaj także: Pracownicy doceniają marketing osobisty

Konto na LinkedIn czy Goldenline stało się normą. Realizacji zawodowych celów służy jednak coraz więcej nowoczesnych narzędzi, w tym media społecznościowe, blogi, podcasty, czy webinaria. Wspomniane na początku serwisy to najpopularniejsze dziś sposoby zarządzania wizerunkiem zawodowym. W minionym roku liczba polskich użytkowników LinkedIna zdołała przekroczyć 400 milionów osób, a sieć zawodowych kontaktów buduje dzięki niemu już 1,3 mln specjalistów. Dobrymi statystykami może pochwalić się również rodzimy Goldenline. Profil w serwisie dla pracowników i tworzone nam wirtualne CV to jednak już trochę za mało. Przynajmniej dla tych, którym zależy na wyróżnieniu się spośród innych kandydatów.
– Serwisy takie jak LinkedIn czy Goldenline to dla rekruterów wciąż jedno z podstawowych źródeł informacji o kandydatach. Jednak na rynku pracy szczególną uwagę zwracamy na osoby, które idą o krok dalej i korzystają też z innych możliwości budowania swojej marki osobistej, np. dzielą się wiedzą podczas wydarzeń branżowych lub za pomocą kanałów online, np. w trakcie tzw. webinariów, czyli internetowych szkoleń. Dla pracodawcy to informacja, że dana osoba świadomie planuje swoją ścieżkę kariery i jest zorientowana na rozwój kompetencji. Mitem jest przekonanie, że personal branding nie jest istotny w branżach, w których panuje rynek pracownika. Tego rodzaju narzędzia nie są przeznaczone dla osób, które szukają ‘jakiejkolwiek’ oferty pracy, ale dla tych, którzy mają jasno określone cele zawodowe – mówi Magdalena Kuś, HR Manager w firmie programistycznej GFT Polska.

Snapchat nie tylko dla gimbazy?


Możliwości wypromowania pracowniczego wizerunku przybywa niemal nieustannie. Nowych funkcjonalności dostarcza np. sam LinkedIn, który wprowadził LinkedIn Pulse - rodzaj portalu informacyjnego, na którym użytkownicy mogą publikować własne teksty. Te z nich, które będą się "klikać" mogą liczyć na dodatkową promocję ze strony serwisu. Z drugiej jednak strony do celów zawodowych zaczynają służyć kanały, które do tej pory przywodziły na myśl raczej rozrywkę.
Przykładem może być Snapchat, który na polskim rynku zadebiutował jako platforma społecznościowa, popularna przede wszystkim wśród nastolatków. Dziś coraz częściej sięgają po niego specjaliści. Badania SW Research dla Think Kong pokazują, że ponad jedna trzecia użytkowników Snapchata znajduje się w grupie wiekowej 25-49 lat. Jedną z zalet tego medium jest niezobowiązujący charakter krótkich klipów video – nie ma tu konieczności inwestowania w sprzęt do nagrywania czy spędzania długich godzin na edycji filmików. Snapchat sprawdzi się świetnie np. do publikowania relacji z branżowej konferencji, w czasie której jesteśmy prelegentami.

fot. Syda Productions - Fotolia.com

Blog

Social media, blogi, podcasty i webinaria powoli stają się kluczem do świadomej realizacji zawodowych celów.


Narzędzia dzielenia się wiedzą nie ograniczają się jednak tylko do social mediów. Na przykład Piotr Leszczyński, programista, współtworzy podcast Just4Fun, poświęcony językowi JavaScript. Kolejne odcinki serii potrafią zebrać ponad 1000 odsłuchań.
– Podcast skierowany jest do programistów zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy. Taka forma pozwala nam bardziej szczegółowo omówić poszczególne zagadnienia w przystępny w odbiorze sposób. Jednocześnie, dzięki obecności online, możemy dotrzeć do nieporównywalnie szerszego grona odbiorców niż na przykład za pomocą wystąpienia na konferencji branżowej - mówi Piotr Leszczyński, Senior JavaScript Developer w GFT Polska.

Warto się dzielić


O tym, że budowanie swojego wizerunku w sieci i dzielenie się wiedzą potrafi otworzyć wiele drzwi przekonał się Wojtek Wawrzak, prawnik specjalizujący się w obsłudze branży kreatywnej i freelancerów, autor bloga praKreacja.pl, który otrzymał tytuł Bloga Roku 2015.
– Bloga, który w przystępny sposób opisuje zagadnienia prawne, z którymi zmagają się przedsiębiorcy założyłem jeszcze na studiach. To jego popularność pozwoliła mi na otworzenie własnej firmy prawnej krótko po uzyskaniu dyplomu i zaistnienie na rynku, na którym jako wyznacznik jakości usług najczęściej przyjmuje się staż pracy. Szacuję, że dziś ok. 70 proc. moich klientów to właśnie czytelnicy bloga - wyjaśnia Wojtek Wawrzak.

Swoją wiedzą w kanałach online dzieli się też Kyle Simpson, ekspert w zakresie języka programistycznego JavaScript. Napisana przez niego seria książek poświęconych programowaniu została przetłumaczona na wiele języków, w tym polski, i jest dostępna zarówno w wersji darmowej online, jak i w tradycyjnej formie papierowej. Dziś Kyle prowadzi szkolenie na całym świecie i jest uważany za jeden z największych autorytetów w swojej dziedzinie.
– Do pisania swoich książek wybrałem otwarte medium – każdą z nich publikuję w serwisie GitHub . Wiele osób miało styczność z moimi tekstami jedynie za pośrednictwem internetu. Ma to również taką zaletę, że za każdym razem kiedy chcę zaktualizować treść którejś z książek, podmieniam po prostu plik dostępny online – mówi Kyle Simpson.

Po pierwsze autentyczność


O czym należy pamiętać budując swój zawodowy wizerunek? Wojtek Wawrzak z praKreacja.pl podkreśla, że w jego przypadku kluczowa była specjalizacja.
– Zagadnienia prawne związane z branżą kreatywną były mi od zawsze bliskie, m.in. dlatego, że w sposób naturalny obracałem się w tym środowisku. Zawężenie tematyki bloga pozwoliło mi się wyróżnić na tle licznej konkurencji. Dodatkowo, moim priorytetem jest to aby publikowane treści były przystępne i zrozumiałe dla potencjalnych czytelników. W ten sposób zrywam trochę z wizerunkiem nieprzystępnego, posługującego się hermetycznym językiem prawnika – tłumaczy Wojtek Wawrzak.

Kluczową rolę autentyczności i specjalizacji podkreśla Magdalena Kuś z GFT.
– Ważne jest, aby zawodowy wizerunek był spójny z tym, co rzeczywiście nas interesuje i w jakim kierunku chcemy się rozwijać zawodowo. Autentyczność jest kluczem do budowania relacji ze społecznością zarówno w codziennym życiu, jak i online. Taka osoba ma szansę stać się osobą kształtującą opinie w środowisku, a także wiarygodnym ambasadorem pracodawcy (tzw. Influencer), co jest szczególnie cenne dla firm – tłumaczy Magdalena Kuś.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: