Dobry manager to zrelaksowany manager, czyli trudna sztuka work-life balance
2016-11-04 09:44
Jak przejść w tryb offline? © Rawpixel.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: 5 zasad work-life balance dla zapracowanych menedżerów
Jeśli wszelkie próby relaksu kończą się fiaskiem, a praca jest wykonywana nie tylko w biurze, to znaczy że granica pomiędzy czasem pracy a czasem odpoczynku została zatarta. W dobie nowoczesnych technologii, gdy komunikacja i utrzymywanie stałego kontaktu z każdym zakątkiem świata jest dziecinnie proste, problem z utrzymaniem tzw. work-life balance ma coraz więcej pracowników.Poczucie, że zawsze jesteśmy w pracy, dodatkowo wzmaga łatwy dostęp do służbowej poczty i sieci firmy, do którego potrzeba jedynie smartfona. W rezultacie, zamiast wieczornego lub weekendowego odpoczynku serwujemy sobie odpisywanie na e-maile, nadrabianie zaległości i stresowanie się na zapas. Jak powszechnie wiadomo, nie służy to zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Jednak jeśli problem dotyka menedżera, to w grę wchodzi jeszcze inna kwestia – dawania złego przykładu swoim pracownikom.
ZNACZENIE ODPOCZYNKU
Dobry odpoczynek jest źródłem lepszej wydajności pracy zarówno samego menedżera, jak i jego zespołu. Każdy potrzebuje odrobiny wyciszenia i odseparowania od spraw zawodowych, aby poukładać myśli i zebrać siły na kolejny dzień. Dlatego każdy wieczór powinniśmy poświęcić sobie, a nie spędzać go w pracy – ani fizycznie, ani też mentalnie. Niestety, elastyczne godziny pracy lub możliwość jej świadczenia poza siedzibą firmy dodatkowo utrudniają określenie granicy pomiędzy czasem pracy i czasem wolnym.
Jak pokazuje tegoroczny raport Hays Poland – „Nadgodziny. Ile tak naprawdę pracujemy i jak to się odbija na naszym zdrowiu?”, 74% Polaków pracuje w nadgodzinach. Większość zabiera również pracę do domu i wykonuje obowiązki zawodowe w weekendy. Cierpi na tym ich zdrowie i samopoczucie – pracownicy są rozdrażnieni, zdekoncentrowani oraz narzekają na różnego rodzaju dolegliwości. W rezultacie, ponad 1/3 Polaków ocenia stan swojego work-life balance jako średni lub zły.
Jeśli cały czas pracujemy na pełnych obrotach i nie pozwalamy swojemu organizmowi na „reset”, to narażamy się na trudności ze snem, narastający poziom stresu oraz problemy zdrowotne. Niska produktywność nie jest wtedy jedynie wynikiem niewyspania, ale wołaniem organizmu o odpoczynek niezbędny do podtrzymywania satysfakcjonującego poziomu koncentracji.
fot. Rawpixel.com - Fotolia.com
Jak przejść w tryb offline?
Dobry manager się wysypia
Metody i tryb pracy menedżera zawsze przekładają się na cały zespół. Zmęczony szef, to zmęczeni pracownicy, a co za tym idzie – niższa wydajność pracy i osiągane wyniki. Od czego powinien zacząć menedżer, który jest online 24 godziny na dobę, również w weekendy, na urlopie i w święta? Od wyzbycia się poczucia winy związanego z czasem wolnym.
– Każdy potrzebuje przerwy od pracy, dlatego wyjazdowi na wakacje czy weekendowi bez dostępu do służbowej skrzynki e-mailowej nie powinno towarzyszyć poczucie winy. – komentuje Paula Rejmer, Dyrektor Zarządzająca Expert Perm w Hays Poland − Niestety, w pojęciu niektórych dobry manager to taki, który nie bierze zwolnienia na okres choroby. Nic więc dziwnego, że pracownicy czują się w obowiązku zachowywać w ten sam sposób. – dodaje.
Warto również wprowadzić zasadę przekazywania swojego nakładu pracy konkretnej osobie, gdy wybieramy się na urlop.
– Oczywiście menedżer ma wiele obowiązków, a wykonanie niektórych z nich może wykraczać poza kompetencje lub wiedzę członków zespołu. Warto jednak delegować zadania na poszczególnych pracowników, jeśli wiemy, że sobie z nimi poradzą. – komentuje Paula Rejmer.Jednak jak zaznacza, jest to rozwiązanie, które dotyczy całego zespołu. Pracownicy powinni być w stanie przekazać innym zadania, które trzeba będzie wykonać w trakcie ich nieobecności, i w spokoju udać się na zasłużony wypoczynek. Ułatwi to powrót do pracy po przerwie i tym samym zredukuje poziom stresu jeszcze w trakcie urlopu.
Zapracowani menedżerowie powinni nauczyć się odkładać na bok służbowy smartfon, laptop oraz nie odbierać e-maili i telefonów w czasie wolnym, chyba że jest to sprawa wyjątkowo pilna.
– Najgorszy jest nawyk sprawdzania wiadomości tuż przed snem. Kryzys może wybuchnąć bez względu na to, czy odbierzemy e-maila o północy. Rano ta wiadomość i tak będzie na nas czekała, a my będziemy wypoczęci i lepiej przygotowani do rozwiązania problemu. – tłumaczy Paula Rejmer.
Menedżerowie nie mogą również oczekiwać, że ich pracownicy będą odpowiadać na służbowe wiadomości i telefony w swoim wolnym czasie. Na takim rozwiązaniu skorzystają obie strony.
Co jeśli praca w nadgodzinach lub po powrocie do domu bywa standardem zarówno u menedżera, jak i wśród pracowników? Możliwe, że nakład pracy przewyższa możliwości zatrudnionej kadry. Warto ocenić produktywność oraz tryb pracy zespołu i określić jakich kompetencji brakuje, a następnie podjąć kroki, zmierzające do wyeliminowania tego problemu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)