Jak sprawdzić, czy szef opłaca składki ZUS?
2016-11-02 00:30
Sprawdź czy szef płaci za Ciebie ZUS © bzyxx - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pracowałeś w wakacje? Sprawdź, co pokazuje EWUŚ
Jak sprawdzić pracodawcę?
W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych nie dowiemy się, wprawdzie, czy firma płaci konkretnie nasze składki, ale uzyskamy informację, czy jesteśmy zgłoszeni do ubezpieczenia, od jakiej kwoty i czy nasz pracodawca regularnie przekazuje do ZUS-u raporty miesięczne. Jeśli dowiemy się, ze nasz pracodawca nie płaci za nas składek, to rolą ZUS jest odzyskanie zaległych wpłat od przedsiębiorstwa, w którym jesteśmy zatrudnieni.
O to czy jesteśmy zgłoszeni do ubezpieczenia możemy zapytać podczas wizyty w ZUS. Na sali obsługi klienta, po pobraniu biletu z Systemu Kierowania Ruchem i po okazaniu dowodu osobistego, uzyskamy informację od ręki. Możemy także wystąpić z oficjalnym wnioskiem np. formularzu ZUS ZZU, który jest dostępny w każdej placówce ZUS i na stronie internetowej www.zus.pl, a wówczas pisemna odpowiedź trafi do nas za pośrednictwem operatora pocztowego.
Najprościej jednak stan swojego konta w ZUS-ie sprawdzić poprzez Internet. Wystarczy jedna wizyta w placówce ZUS, gdzie pracownik sali obsługi klienta potwierdzi dane osobowe nowego użytkownika PUE. Uwierzytelnienie to jest niezbędne z uwagi na ochronę danych zgromadzonych w ZUS - mówi Elżbieta Kucharska z-ca naczelnika Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji ZUS we Wrocławiu.
fot. bzyxx - Fotolia.com
Sprawdź czy szef płaci za Ciebie ZUS
Należy pamiętać, aby przyjść z ważnym dokumentem tożsamości (dowodem osobistym lub paszportem). Po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym np. zwolnieniami lekarskimi – dodaje Kucharska.
Warto również pamiętać, że pracodawca ma obowiązek przekazać nam na piśmie – lub za naszą zgodą w formie elektronicznej – informacje zawarte w imiennych raportach miesięcznych za rok ubiegły do 28 lutego roku następnego. Jeżeli uważamy, że dane w informacji nie są zgodne ze stanem faktycznym, możemy złożyć, w ciągu trzech miesięcy od otrzymania informacji, do pracodawcy wniosek o sprostowanie informacji zawartych w raportach. Jeśli przez miesiąc pracodawca nie uwzględni reklamacji, na nasz wniosek sprawa zostanie rozstrzygnięta przez oddział ZUS-u.
Do pobrania:
ZUS ZZU
O stanie swojego konta w ZUS-ie dowiemy się również z „Informacji o stanie konta ubezpieczonego w ZUS”, którą co roku ZUS rozsyła do swoich klientów. Otrzymuje ją każdy urodzony po 31 grudnia 1948 r., na którego koncie w ZUS-ie zapisano choćby jedną składkę. Dla osób, które mają założony profil na Platformie Usług Elektronicznych, usługa ta jest dostępna w formie elektronicznej i całkowicie bezpłatna.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)