Jak policzyć wynagrodzenie netto?
2016-07-15 10:59
Jak policzyć wynagrodzenie netto? © adam88xx - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jaki koszt zatrudnienia pracownika w 2016?
Pewne są tylko dwie rzeczy: śmierć i podatki
Warto zaznaczyć, że wynagrodzenie brutto to nie jedyny koszt ponoszony przez pracodawcę w związku z naszym wynagrodzeniem. Poniższa tabela przedstawia składki opłacane przez pracownika, potrącane z jego wynagrodzenia brutto oraz te, które są ponoszone przez pracodawcę z jego kieszeni. Zatrudniony odprowadza składkę na ubezpieczenie emerytalne (9,76%), rentowe (1,5%), chorobowe (2,45%) oraz ubezpieczenie zdrowotne (9%). Składki te są odejmowane od wynagrodzenia brutto, tak więc teoretycznie opłaca je pracownik, natomiast w praktyce obowiązek obliczenia wysokości i terminowego odprowadzenia składek leży po stronie zatrudniającego.
Co miesiąc przedsiębiorstwo odprowadza również składki nie ujęte w wynagrodzeniu brutto. Są to składki na ubezpieczenie emerytalne zatrudnionego (9,76%), ubezpieczenie rentowe (6,5%) oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności pracodawca płaci od 0,67% do 3,6% na ubezpieczenie wypadkowe. Stopę procentową składki wypadkowej dla poszczególnych grup działalności ustala się w zależności od kategorii ryzyka ustalonej dla tej grupy. Na przykład, wysokość ubezpieczenia wypadkowego przy produkcji urządzeń elektrycznych wynosi 1,47%, a w górnictwie ropy naftowej i gazu ziemnego 3,6% - co oznacza, że ten rodzaj działalności wiąże się z najwyższym ryzykiem. Pracodawca odprowadza również składki na Fundusz Pracy (2,45%), którego głównym celem jest łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa i promocja zatrudnienia. Następnym funduszem poza ubezpieczeniowym, na który są odprowadzane składki przez zatrudniającego jest Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,1%). Jest to państwowy fundusz celowy będący instytucją gwarancyjną, która ma chronić wszelkie roszczenia pracownicze, w przypadku gdy dany pracodawca staje się niewypłacalny.
fot. mat. prasowe
Zestawienie składek (na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusze pozaubezpieczeniowe)
Przykład 1.1. Obliczenie wynagrodzenia netto
Założenia – pracownik pracuje w tej samej miejscowości, w której mieszka. (Jest to istotna informacja, ponieważ koszt uzyskania przychodu osoby mieszkającej i pracującej w tej samej miejscowości wynosi 111,25 PLN, natomiast gdyby pracownik musiał dojeżdżać do innej miejscowości wówczas koszt uzyskania przychodu wyniósłby 139,06 PLN miesięcznie). Kwota wolna od podatku w ujęciu miesięcznym wynosi 46,33 PLN. Pracownik otrzymuje minimalne wynagrodzenie obowiązujące w 2016 roku – 1 850 PLN brutto.
fot. mat. prasowe
Obliczenie składek kosztów pracownika i jego dochodu netto dla minimalnego wynagrodzenia w 2016 roku
Okazuje się zatem, że wynagrodzenie netto w wysokości 1 355,69 PLN stanowi 73,28% wynagrodzenia brutto. Pozostałe 26,72% jest potrącane na składki oraz na zaliczkę na rzecz podatku dochodowego.
fot. mat. prasowe
Rozkład kosztów pracownika (w %)
Przykład 1.2. Obliczenie kosztów poniesionych przez pracodawcę
Założenie: ubezpieczenie wypadkowe wynosi 1,8%.
fot. mat. prasowe
Obliczenie całkowitych kosztów pracodawcy dla minimalnego wynagrodzenia całkowitego w Polsce w 2016
Oznacza to, że pracownik, który otrzymuje na rękę wynagrodzenie w wysokości 1 355,69 PLN stanowi dla pracodawcy koszt w wysokości 2 231,29 PLN. We wszystkich kosztach związanych z wynagrodzeniem, płaca brutto stanowi 82,9% kosztów. Łącznie, zarówno z wynagrodzenia brutto pracownika jak i z własnej kieszeni, pracodawca który zatrudnia osobę w oparciu o umowę o pracę za wynagrodzenie minimalne odprowadza do właściwych urzędów 875,6 PLN.
fot. mat. prasowe
Wykres 2. Rozkład kosztów pracodawcy (w %)
Przydatne linki:
- Kalkulator płac (wynagrodzenia) brutto-netto
- Składki ZUS z tytułu umowy o pracę
Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawy jakie są łączne korzyści z ich pracy. Dlatego coraz więcej firm chce pokazać, że co miesięczne wynagrodzenie netto nie jest jedyną wartością jaką osiąga pracownik. Idąc za przykładem zachodnich organizacji, w polskich firmach zaczyna wprowadzać się Total Rewards Statement, czyli Model Łącznych Korzyści z Pracy. Jest to spersonalizowany raport wysyłany do pracownika, który informuje o wysokości otrzymywanego wynagrodzenia, odprowadzanych składek oraz otrzymywanych benefitów. Na wykresie 3. przedstawiona została struktura połączonych opłat pracodawcy i pracownika w całkowitych kosztach pracy.
fot. mat. prasowe
Rozkład całkowitych kosztów pracy dla minimalnego wynagrodzenia krajowego brutto (1 850 PLN, w %)
Jak wynika z powyższych obliczeń, wynagrodzenie które pracownik otrzymuje „na rękę” stanowi jedynie 60,76% tego co przedsiębiorca musi zapłacić za jego pracę.
oprac. : wynagrodzenia.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)