Szukasz pracy? zbuduj swój wizerunek w mediach społecznościowych
2016-05-27 00:45
Poszukiwanie pracy a media społecznościowe © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nieprzyjazna rekrutacja pracowników naraża na straty finansowe
Liczba dostępnych ofert pracy cały czas rośnie i obecny rynek odbiega w swym kształcie od tego sprzed kilku lat, będąc coraz bardziej przychylny kandydatom – komentuje Anna Moryc, Konsultant w firmie doradztwa personalnego Experis, specjalizującej się w rekrutacji w obszarach finansowym, inżynieryjnym oraz IT. – Nadal jednak, by dostać dobrą pracę, zwłaszcza na stanowiskach specjalistycznych, nie wystarczy znać się na swoim fachu, ale również umieć dobrze się zareklamować i dotrzeć do pracodawcy. By to uzyskać niezbędne jest dobrze przygotowane CV oraz umiejętne wykorzystywanie profili społecznościowych. Dla rekruterów są one nie tylko świetnym sposobem do nawiązywania kontaktu z kandydatami, lecz również weryfikacji ich umiejętności. Obecność na portalach społecznościowych pomaga też podtrzymać zawartą już znajomość. Rekruter, który wcześniej miał kontakt z poszukującym pracy, zwykle chętnie powraca do rozmów z nim, kiedy tylko otrzyma sygnał, że kandydat jest znów otwarty na nowe możliwości. Samemu kandydatowi znacznie łatwiej będzie też ten sygnał wysłać za pośrednictwem takiego serwisu – nawet, jeśli wcześniejsza propozycja nie spotkała się z zainteresowaniem – dodaje przedstawiciel Experis.
Co powinno znaleźć się w profilu kandydata na portalu, poprzez który poszukuje pracy? Trzy elementy, o których zamieszczeniu nie można zapomnieć to: doświadczenie, umiejętności oraz profesjonalne zdjęcie. Warto nie ignorować tego ostatniego, bo będzie ono kojarzone z naszym wizerunkiem. Fotografia powinna być więc profesjonalna, biznesowa, ale również sympatyczna. Nie bójmy się również chwalić sukcesami – jeśli pozyskaliśmy strategicznego klienta lub przyczyniliśmy się do realizacji ważnego projektu, bez wątpienia warto o tym wspomnieć. Można również zamieścić linki prowadzące do przykładów naszych działań, które wcześniej zostały zamieszczone w Internecie.
Niezależnie od zmian na rynku pracy, CV nadal pozostaje wizytówką kandydata. Dokument ten trafia nie tylko do rąk rekrutera, który na jego podstawie decyduje, czy uwzględnić kandydaturę danej osoby w projekcie i zaprosić ją na spotkanie, lecz także do osoby decyzyjnej po stronie firmy, w której chcemy pracować. Na tym etapie ważna będzie zarówno forma naszej aplikacji, jak i jej zawartość. Przede wszystkim należy zadbać o dopasowanie CV do konkretnego opisu stanowiska. Dokument powinien być spójny z oczekiwaniami pracodawcy i przygotowany pod konkretną propozycję współpracy. Jeśli będziemy odpowiedzialni za sprzedaż, skupmy się na sukcesach w tym obszarze, jeśli za księgowość, pokażmy efekty naszej pracy w tej dziedzinie. Podkreślmy kluczowe dla stanowiska kompetencje, opiszmy doświadczenie w dotychczasowej współpracy, wyliczając jednocześnie sukcesy – przecież to ich szuka właśnie pracodawca.
Dobrą praktyką w tworzeniu CV pod kątem stanowisk specjalistycznych może być umieszczenie w nim swojego profilu zawodowego – doradza Anna Moryc z Experis. – To nic innego jak krótkie podsumowanie dotychczasowych doświadczeń, zestawione z celem, który chcemy osiągnąć. Jeżeli poważnie myślimy o rozwoju w tym obszarze oraz o poszerzaniu swoich kompetencji, warto w takim podsumowaniu napisać o kursach, które aktualnie odbywamy lub o kwalifikacjach, które chcemy zdobyć w przyszłości. Tu jednak ważna jest zarówno szczerość, jak i zgodność z profilem stanowiska. Należy więc znaleźć równowagę pomiędzy tym, czego oczekujemy, a co może nam zaoferować dana organizacja. Każde CV powinno też zawierać dane osobowe kandydata lub kandydatki, umieszczone na samym początku dokumentu. Wstawienie zdjęcia nie jest obowiązkowe, jednak w przypadku aplikacji specjalistycznych wskazane jest umieszczenie profesjonalnej fotografii kandydata. W biznesie kluczowe jest budowanie swojego wizerunku jako profesjonalisty już przy pierwszym kontakcie. Dlatego namawiam, by nie rezygnować z tej możliwości, bo może ona okazać się bardzo korzystna – doradza przedstawiciel Experis.
fot. mat. prasowe
Poszukiwanie pracy a media społecznościowe
Zawarte w CV informacje powinny być uszeregowane chronologicznie, spójne i mieścić się maksymalnie na dwóch stronach. Jeśli nasze doświadczenie wymaga więcej miejsca i koniecznie chcemy się nim pochwalić, możemy rozważyć przedstawienie go w sposób funkcjonalny, skupiając się na naszych najbardziej kluczowych umiejętnościach. Taka forma aplikacji sprawdza się jednak przede wszystkim wtedy, kiedy nie posiadamy wymaganego doświadczenia, ale za to dysponujemy kluczowymi dla stanowiska kompetencjami. Jeśli jednak pozostaniemy przy tradycyjnej formule, skoncentrujmy się na głównych zadaniach realizowanych na stanowisku, podkreślmy swoje osiągnięcia, a resztę będziemy mogli dopowiedzieć na rozmowie. Czytajmy też z uwagą opisy interesujących nas stanowisk – łatwiej będzie nam przedstawić swoją sylwetkę w pożądany sposób.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)