Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?
2016-03-17 15:01
Przeczytaj także: Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie
Jeśli chcielibyśmy móc szkolić pracowników w dowolnym miejscu i czasie, nawet, a może szczególnie wtedy, gdy są w pracy, idealną alternatywą dla warsztatów są elektroniczne gry symulacyjne. Choć początkowo może się to wydać niektórym niespotykane, gry są obecnie najlepszą możliwą formą rozwoju kompetencji miękkich. Żyjemy w dobie zawrotnego rozwoju technologicznej i niemalże każdy z nas miał kiedyś styczność z jakąś formą elektronicznej rozrywki. Gry nie tylko zmuszają nas do maksymalnej koncentracji, ale coraz częściej również wymagają od nas podejmowania trudnych decyzji, które mają wpływ na dalszy rozwój fabuły. Właśnie ten aspekt decyzyjności ma kluczowe znaczenie w kształtowaniu umiejętności psychospołecznych i dzięki niemu wirtualne symulacje cieszą się coraz większą popularnością w biznesie.
Gry, które zorientowane są stricte na rozwój konkretnych kompetencji miękkich bazują na realnych sytuacjach problemowych. Przedstawione w nich postaci, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, w bardzo dużym stopniu przypominają realne osoby, dzięki czemu gracz w większym stopniu angażuje się w rozgrywaną właśnie fabułę. Podejmowane przez niego decyzje wpływają na dalszy rozwój sytuacji, a dzięki możliwości wielokrotnego rozgrywania danego wątku, pracownik ma możliwość wypróbowania kilku różnych rozwiązań, aby osiągnąć dobry wynik - podpowiadają specjaliści z firmy Sklillgen.
Ze względu na różnorodność dostępnych scenariuszy elektroniczne symulacje skierowane są zarówno do pracowników, jak i do ich pracodawców. Mnogość przedstawianych sytuacji sprawia, że są one dostosowane do rozwoju niemalże każdej kompetencji miękkiej (w ofercie znajdują się zarówno gry odtwarzające nerwowe sytuacje, jak i takie, które uczą pracownika np. umawiania spotkań, czy też asertywnej odmowy). Zdecydowaną zaletą tego rozwiązania jest również krótki czas, jaki potrzebny jest do jednorazowego przejścia konkretnego scenariusza (nie wymaga to od gracza więcej niż czterdziestu minut), dzięki czemu nie odczuje się zmęczenia, które towarzyszy chociażby kilkugodzinnym szkoleniom. Ponadto pracodawca, który zaopatrzy się w ową grę może zachęcać pracowników do testowania swoich umiejętności w trakcie pracy, bez konieczności angażowania całej grupy i umawiania warsztatów.
Kompetencje miękkie są obecnie bardzo pożądane na rynku pracy, choć niewiele osób docenia je w pełni. Pracodawcy oraz rekruterzy powinni więc dokładać wszelkich starań, aby rozbudzić w kandydatach oraz pracownikach chęć do doskonalenia się w tym kierunku, szczególnie, gdy mogą oni sięgnąć po tak różnorodne metody rozwoju.
Przeczytaj także:
10 typów pracowników, których warto mieć w firmie
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kompetencje miękkie, kompetencje pracownika, cechy pracownika, rozwój pracownika, szkolenia miękkie, zabawy integracyjne
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)