Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?
2016-03-17 15:01
![Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie? [© Jakub Jirsák - Fotolia.com] Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kompetencje-miekkie/Jak-prawidlowo-rozwijac-kompetencje-miekkie-172850-200x133crop.jpg)
Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie? © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie
Coraz częściej w ogłoszeniach o pracę, wśród kryteriów, jakie powinien spełniać kandydat ubiegający się o dane stanowisko, wymienia się konieczność posiadania umiejętności psychospołecznych, czyli tzw. soft skills. Zalicza się do nich między innymi takie cechy jak: kreatywność, dynamizm działania, komunikatywność, elastyczność, inicjatywa, współpraca w grupie, czy też zarządzanie czasem.Z pozoru wielu osobom może się wydawać, iż kompetencje te są dość proste do zweryfikowania i każdy na własną rękę jest w stanie ocenić, czy spełnia oczekiwania pracodawcy, czy też nie. Czasami jednak podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydaci spotykają się z niemiłą sytuacją, w której, mimo posiadania odpowiedniego wykształcenia, nie otrzymują propozycji współpracy lub już po podjęciu pracy nie radzą sobie z narzuconymi zajęciami, choć zdobyli odpowiednie kwalifikacje. Dlaczego tak się dzieje? Problem tkwi zazwyczaj w błędnej ocenie własnych kompetencji miękkich.
Należy sobie uświadomić, iż kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji zawodowych i merytorycznej wiedzy, nie są czymś, czego można się nauczyć z podręczników. Do prawidłowego i intuicyjnego ich wykorzystywania w pracy, niezbędny jest odpowiedni trening uświadamiający kandydatowi lub też pracownikowi, jakie cechy są u niego dobrze rozwinięte, nad którymi warto jeszcze popracować i które kompletnie nie współgrają z jego osobowością i ich rozwój może być bardzo ciężki i nieskuteczny.
fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com
Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?
Do prawidłowego i intuicyjnego wykorzystywania soft skills w pracy, niezbędny jest trening uświadamiający pracownikowi, jakie cechy są u niego dobrze rozwinięte, nad którymi warto jeszcze popracować, a które kompletnie nie współgrają z jego osobowości.
Mówi się, iż trening czyni mistrza. Nie inaczej jest w przypadku tzw. soft skills. Nawet jeśli z pozoru dana osoba nie wykazuje dużych umiejętności w zakresie wymaganych przez pracodawcę zdolności, możliwe, że istnieje w niej dotąd nieodkryty potencjał, który ujawni się po odpowiednim treningu. Jak jednak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie? Istnieje na to kilka sposobów, z którymi koniecznie powinniśmy zapoznać kandydata, czy też pracownika.
Zadowalające rezultaty przynosi uczestnictwo w szkoleniach lub warsztatach dotyczących rozwoju kompetencji miękkich. Zaangażowanie w tego typu aktywność kilku pracowników, całego działu lub firmy sprawia, iż polepszeniu ulegnie komunikacja między poszczególnymi osobami i w rezultacie zaczną one lepiej pracować w grupie - podpowiada Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.
Tego typu szkolenie może być dodatkowo zorientowane na konkretną branżę, w której działa firma, dzięki czemu uczestnicy w komfortowych warunkach przećwiczą sytuacje, które mogą im się przytrafić w pracy. Odgrywanie i analizowanie symulowanych scenek oswoi pracowników z nietypowymi, stresującymi przypadkami i zacieśni więzy w grupie współpracujących ze sobą osób. Szkolenia i warsztaty są jednak zazwyczaj krótkotrwałym motywatorem, który jedynie sygnalizuje pracodawcy, w czym tkwi ewentualny problem i na co szczególnie musi uczulać swój zespół. Pracownikom natomiast uświadamia, jakie kompetencje są u nich wysoko rozwinięte, a nad którymi należy jednak jeszcze popracować. Krótki czas trwania szkolenia i maksymalnie zintensyfikowanie sytuacji problemowych, w których stawia się uczestników sprawia, że owszem, przysienie to oczekiwane rezultaty, jednak bez dalszego treningu może się to okazać dla pracodawcy daremnym wydatkiem.
![10 typów pracowników, których warto mieć w firmie [© Gajus - Fotolia.com] 10 typów pracowników, których warto mieć w firmie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/pracownicy/10-typow-pracownikow-ktorych-warto-miec-w-firmie-156615-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)