Aktywne słuchanie - 5 porad
2015-05-06 00:20
Bycie dobrym słuchaczem nie jest łatwe © Innovated Captures - Fotolia.com
Jest taka skuteczna umiejętność zjednywania sobie ludzi... Powoduje, że stajemy się bardziej lubiani i akceptowani. Doskonale polepsza nasze relacje z innymi i pogłębia wszelkie związki. Tą umiejętnością jest słuchanie. Aktywne Słuchanie. By się go nauczyć wystarczy kilka łatwych kroków.
Przeczytaj także: Jak przygotować się do trudnej rozmowy w pracy i nie tylko?
Bądź przygotowany
Wbrew pozorom bycie dobrym słuchaczem nie jest łatwe. W codziennym życiu przeważnie nie zastanawiamy się nad tym jakimi rozmówcami jesteśmy. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie, choćby w przyjęciu odpowiedniej postawy ciała. Podczas rozmowy nie krzyżuj rąk, ponieważ jest to postawa obronna, która pokazuje, że jesteś zamknięty i niechętnie podejmujesz konwersację. Nie rób też zbyt gwałtownych ruchów, ponieważ możesz być odbierany jako osoba nerwowa, zestresowana, która nie potrafi wyrazić tego co myśli – zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Dopasuj się do rozmówcy
Zwróć uwagę na ułożenie ciała osoby, z którą się komunikujesz: w jaki sposób stoi, siedzi, czy ma skrzyżowane nogi, ręce, czy jej ciało jest pochylone, w jakiej pozycji jest głowa. Kiedy już określisz te cechy - dopasuj się na zasadzie lustrzanego odbicia. Zwróć również uwagę na charakterystyczne gesty, którymi posługuje się Twój rozmówca. Oczywiście ważne, żeby nie przesadzić i nie przerysować ich podczas dopasowywania. Gdy zrobisz to delikatnie - poczujesz większą więź między Tobą a osobą, z którą prowadzisz dialog.
fot. Innovated Captures - Fotolia.com
Bycie dobrym słuchaczem nie jest łatwe
Nie przerywaj
Ciężko jest słuchać nie przerywając – zwłaszcza gdy nie zgadzamy się z rozmówcą, albo gdy po prostu mamy taki temperament. Jednak przerywając, wybijamy naszego rozmówcę z rytmu, a przez co trudniej mu później wrócić na właściwy tor myślenia i wypowiedzi. Warto zatem poczekać do końca opowieści i dopytać o to, co nas interesuje, bądź poprosić o powtórzenie nawet części zdania, by upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy to, co rozmówca chciał nam powiedzieć. Dzięki temu komunikacja będzie kulturalna, a co najważniejsze – bardziej efektywna.
Skup się
Daj osobie, z którą prowadzisz dialog swoją niezakłóconą, pełną uwagę i skupienie. Ignoruj to, co dzieje się dookoła Was, blokuj dystraktory i hałas. Nie spoglądaj więc co chwilę na komórkę, nie rozglądaj się na boki, nie baw się kluczami, nie oceniaj pochopnie i przed wysłuchaniem całej historii. Zamiast tego: utrzymuj kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą, zachęcaj go do kontynuowania, poprzez zadawanie dodatkowych pytań. Potakuj, gestykuluj, parafrazuj drugą osobę. To da jej świadomość bycia słuchaną – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Wczuj się w rolę
Empatia oznacza zdolność wczuwania się w niepowtarzalny świat rozmówcy, wcielania się w jego myśl i przeżycia. By poznać więc i zrozumieć osobę, z którą rozmawiamy należy wsłuchać się w jej słowa, gesty, spojrzenia czy zachowania. Patrz na problem rozmówcy nie ze swojej perspektywy, ale z punktu widzenia osoby mówiącej.
Czego NIE robić
W żadnym wypadku nie należy wykorzystywać pewnych metod:
- dodawania otuchy („nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”),
- psychologizowania („to na pewno dzieje się po coś”),
- pocieszania („czas leczy rany”),
- litowania się („to straszne…”),
- pouczania („to zadziała na korzyść, jeśli zrobisz…”),
- bagatelizowania sprawy („to nic wielkiego”),
- wchodzenia w czyjeś uczucia („wiem, co czujesz”).
Przeczytaj także:
5 zasad trudnej rozmowy zawodowej
oprac. : Monster Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)