eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika7 rad dla planujących przygodę ze start-upem

7 rad dla planujących przygodę ze start-upem

2015-04-13 00:40

Przeczytaj także: "Druga szansa" dla firm


Mów o pomyśle i zbieraj informację zwrotną


Są tacy, którzy wciąż odkładają realizację pomysłu. Jedni nadal zbierają zespół, choć jest on już na tyle duży i kompetentny, że z powodzeniem mogą zacząć budować prototyp projektu. Inni do realizacji pomysłu potrzebują wsparcia finansowego, pomocy inwestora, chociaż nie mają nic, czym mogliby wskazać, że warto zainwestować w ich projekt.
– Często spotykam się w Polsce z niechęcią zdradzania swoich planów, która wynika z obawy przed konkurencją. A przecież, im więcej odbytych rozmów na temat pomysłów, tym lepszy finalny efekt – mówi Kamil Łukasiewicz.

Bez rozmów o pomyśle nie da się stworzyć zespołu, nie mówiąc o zainteresowaniu inwestora, które pozyskują ci, którzy przychodzą z gotowym, działającym już projektem, a nie z samą wizją. Dzielenie się swoją ideą to również możliwość zebrania informacji zwrotnej. Wystarczy udział w jednym ważnym wydarzeniu skupiającym znawców branży, ekspertów i inwestorów, np. infoShare Startup Zone powered by STARTER, by zweryfikować swój pomysł na biznes, otrzymać cenne wskazówki o możliwości jego ulepszenia czy rady, w którą dalej stronę podążać.

Czerp wiedzę


Niektóre spotkania branży wiążą się również z możliwością indywidualnych rozmów z mentorami, którzy dokładnie podpowiedzą, nad czym warto zastanowić się w dalszych działaniach związanych z budową startupu.
– Wyobraź sobie taką sytuację: pracujesz nad swoim projektem z pewnością od dłuższego już czasu, jadąc tramwajem obmyślasz różne scenariusze, zasypiając wpadasz na nowe rozwiązania, myjąc zęby stwierdzasz, że te rozwiązania były jednak złe… Jedno jest pewne – już dawno straciłeś dystans do swojego projektu. Spotkania z osobami z zewnątrz, możliwość zderzenia z podobnymi do ciebie, rozmowa z kimś, kto spojrzy na twój pomysł z innego punktu widzenia – to zawsze działa odświeżająco – podpowiada Tomasz Okulicz z Engine.

A możliwości jest naprawdę wiele: speed date, spotkania z mentorami, spotkania branżowe, rozmowy z inwestorami, konferencje czy udział w konkursach dla startupów, które łączą w sobie ideę czerpania wiedzy od mentorów, networkingu oraz możliwość zainteresowania inwestorów swym pomysłem.

Pokaż swój statup


Na świecie znane są historie startupów, dla których udział w konkursach, stał się początkiem wielkiej kariery. W Polsce również się to dzieje. Wystarczy wspomnieć o CTAdventure i Professorze Why™, przełomowej, polskiej grze edukacyjnej wykorzystującej Rozszerzoną Rzeczywistość (ang. Augmented Reality). Jej twórcy, nie biorąc wcześniej udziału w innych konkursach, wystartowali w Startup Contest, rywalizacji o tytuł najlepszego na infoShare Startup Zone powered by STARTER. To tam zdobyli pierwsze miejsce, uznanie publiczności i inwestorów i zawiązali znaczące kontakty biznesowe podczas networkingu. Kolejna była wygrana CTAdventure w krajowych eliminacjach Creative Business Cup organizowanych przez STARTER, a dalej wielki sukces na arenie międzynarodowej – pierwsze miejsce w światowym finale Creative Business Cup.
– Wyróżnienie zagranicą i docenienie polskiego projektu miało dla nas ogromny wymiar! Decyzja o wzięciu udziału w krajowym konkursie Creative Business Cup otworzyła nam drzwi do rozwoju na rynkach międzynarodowych oraz stworzyła możliwość dostrzeżenia wielkiego potencjału polskiego startupu przez globalne marki – wspomina Mateusz Marmołowski.

Przykuj uwagę inwestorów


Inwestorów warto szukać na wskazanych już wydarzeniach branżowych. Często uczestniczą w konkursach jako jury lub przyglądają się prezentacjom startupów. Jak ich do siebie przekonać?
– Najważniejsze jest wyjście z konkretami. Trzeba jasno przedstawić swój pomysł, pokazać, ile udało się już zrobić i wskazać jasne plany rozwoju. Inwestorzy kupują wizje i marzenia, ale wyraźnie czymś poparte – podpowiada Kamil Łukasiewicz.

Przy wystąpieniach warto być przygotowanym zarówno pod względem prezentowanych materiałów, statystyk, analiz, jak i padających pytań.
– Po pierwsze, odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego to twój startup jest najlepszy i dlaczego miałby wygrać. Po drugie, spróbuj popatrzeć na swój startup obiektywnie, bez emocji z pozycji drugiej osoby. Po trzecie, szukaj pomocy, inspiracji i wsparcia u innych jednostek jak gdański STARTER. Dowiedz się o wydarzeniach, w których warto wziąć udział i nie zwlekaj. To może być początek wielkiej przygody i skalowalnego biznesu – mówi Mateusz Marmołowski.


Przeczytaj także: Kim są solopreneurs? Kim są solopreneurs?

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: