Urzędnik
Urzędnikiem jest osoba pracująca w jakimś urzędzie, a także osoba sprawująca jakiś urząd. W potocznym znaczeniu mianem urzędnika określa się osobę pracującą lub pełniącą funkcję w administracji publicznej. Stanowisko urzędnicze może przybrać formę pracownika służby cywilnej, urzędnika służby cywilnej, urzędnika państwowego, pracownika samorządowego lub funkcjonariusza publicznego.
Przeczytaj także: Zarobki urzędników na tle średniej krajowej
Czym się zajmuje urzędnik (Zakres obowiązków):
- chronić interesy państwa oraz prawa i słuszne interesy obywateli
- obsługa petentów
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim
- składanie oświadczeń majątkowych
- bezstronne, sprawne i sumienne wykonywanie zadań urzędu
- przestrzeganie obowiązującego prawa
Wymagania
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych wyznacza, ze w Polsce urzędnikiem może zostać osoba, która spełni następujące Wymagania
- jest obywatelem państwa polskiego
- posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku
- ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych
- posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku
- posiada co najmniej wykształcenie średnie
- nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne i/lub skarbowe
- cieszy się nieposzlakowaną opinią
Należy zaznaczyć, że najczęściej wymagane jest wykształcenie wyższe, zazwyczaj kierunkowe (związane z konkretnym zakresem obowiązków urzędnika w danym departamencie). W ofertach pracy na stanowiska urzędnicze podkreśla się umiejętność sprawnej obsługi komputera i urządzeń biurowych, znajomość konkretnych ustaw (w tym KPA). Znajomość języka obcego przeważnie nie jest konieczna. Czasami wymagane jest poświadczenie bezpieczeństwa.
Zarobki
Wynagrodzenie urzędnika składa się z wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla zajmowanego stanowiska pracy oraz możliwego dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej czy dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego. Wynagrodzenie zasadnicze przewidziane dla zajmowanego stanowiska pracy oraz dodatek służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego ustala się z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej, której wysokość określa ustawa budżetowa. Kwota bazowa dla członków korpusu służby cywilnej od 2009 r. wynosi 1.873,84 zł. W związku z tym, że można stosować różne mnożniki, wynagrodzenie zasadnicze osób zatrudnionych na tych samych stanowiskach w tych samych lub różnych urzędach może mieć różną wysokość.
Przeczytaj także:
Administracja publiczna: narzędzia prawne do kontroli urzędników
Więcej na ten temat:
urzędnik
Dostępne oferty pracy:
- Więcej ofert na: Praca urzędnik
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)