Praca w księgowości - z czym to się je?
2015-03-16 00:46
Księgowy © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Komu się opłaca outsourcing usług księgowych?
Obowiązki księgowego
Zakres obowiązków księgowego zależy od wielkości i specyfiki firmy, której księgi prowadzi, oraz od zajmowanego stanowiska. Innymi zagadnieniami zajmuje się bowiem młodszy referent (znacznie mniej odpowiedzialne zadania), a innymi – główna księgowa.
Co do zasady, obowiązki księgowego sprowadzają się do:
- dekretacji dokumentów (czyli takiego oznaczenia, które umożliwi wprowadzenie go do systemu finansowo – księgowego) oraz ich księgowania
- prowadzenia ewidencji księgowej (poza księgami w firmach prowadzone są rejestry środków trwałych i wartości materialnych i prawnych, ewidencje magazynowe (ilościowe, wartościowe lub ilościowo – wartościowe), ewidencja zakupów i sprzedaży na cele podatku od towarów i usług)
- wykonywanie rozliczeń z bankami oraz innymi instytucjami, a także dokonywanie płatności za faktury wystawione przez dostawców towarów lub usług
- okresowa kontrola rozrachunków z klientami i dostawcami (np. potwierdzanie sald, wyjaśnianie różnic, często wstępny etap windykacji należności)
- klasyfikowanie poniesionych przez firmę kosztów jako koszty podatkowe i niepodatkowe (tzw. KUP i NKUP)
- prawidłowe i terminowe sporządzanie deklaracji – ZUS, VAT, PIT, CIT
- sporządzanie przelewów wynagrodzeń dla pracowników (w mniejszych firmach księgowość zajmuje się dodatkowo wszelkimi sprawami kadrowymi, jednakże w większych wydziela się do tego zadania odrębny dział)
- przygotowywanie dla kierownictwa okresowych raportów dotyczących wpływów i wydatków firmy
- sporządzanie sprawozdania finansowego, obejmującego co najmniej wprowadzenie, bilans, rachunek wyników i informacje dodatkowe (w większych firmach dodatkowo sporządza się zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych).
fot. apops - Fotolia.com
Księgowy
Rola księgowego w firmie
Rola księgowego w firmie nie ogranicza się jedynie do rzetelnego sprawdzania słupków z obliczeniami, księgowania dokumentów czy wyliczania podatków. Obecnie przypisuje się tutaj istotną rolę decyzyjną. Księgowy bowiem odpowiada za wszelkiego rodzaju optymalizacje podatkowe (oczywiście, przy złożonych strukturach optymalizacyjnych warto korzystać z pomocy specjalistów: doradców podatkowych, doradców księgowych czy pomocy biegłego rewidenta). Jednakże w zakresie podstawowej działalności to księgowa sporządza raporty, na podstawie których można wydedukować dalszy kierunek rozwoju – co więcej, to księgowa prezentuje najczęściej alternatywne sposoby rozwiązania jakiegoś zagadnienia. A wszystko po to, aby firma generowała możliwie najwyższy zysk.
Księgowość odpowiada za odpowiednie wyliczenia zobowiązania podatkowego – np. w podatkach lokalnych. Od jej wiedzy zależy, jakiej wysokości Spółka podatki będzie płaciła, a więc jakie koszty będą obciążały wynik finansowy.
Dlatego w pracy księgowego ważne jest szerokie patrzenie na działanie firmy. Nie można zamykać się jedynie do kwestii zaksięgowania faktur. Księgowość to nieustanne śledzenie przepisów, ich interpretacji, prawidłowe wdrożenie zmian w firmie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)