Twój biznes plan: kariera!
2015-02-18 00:30
Stwórz biznesplan do swojej kariery © Sergey Nivens - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kariera zawodowa: jak otworzyć nowy rozdział?
JAK STWORZYĆ BIZNESPLAN DLA WŁASNEJ KARIERY?
To wcale nie jest trudne. Do stworzenia planu kariery należy podejść dokładnie tak samo, jak do jakichkolwiek innych biznesplanów. Należy postępować wg. prostego 4-etapowego procesu. Oto on:
1. Zrozum cechy, zalety i wartości, które wprowadza na rynek Twój „produkt”. Rzecz jasna w tym przypadku „produktem” jesteś Ty. Uczciwie wynotuj, jakie obowiązki w pracy sprawiają Ci przyjemność, czego nie lubisz robić i dlaczego? Następnie spróbuj określić swoją osobowość i odpowiedz sobie na pytanie, jakie wartości wnosisz do organizacji. Wynotuj swoje osiągnięcia, unikalne umiejętności i doświadczenie.
2. Postaraj się dogłębnie zrozumieć rynek, którego częścią jesteś. To Twoja szansa. Wypisz opcje rozwoju, jakie masz u obecnego pracodawcy i jakie dodatkowe umiejętności, które mógłbyś uzyskać, nadałyby Twojej karierze rozpędu. Przeanalizuj, jak to wygląda w innych organizacjach w preferowanym przez Ciebie sektorze i krytycznie oceń, czy swoje umiejętności i doświadczenie wystarczą, by rozwiązać ich problemy. Robiąc to, bądź brutalnie szczery. Jeśli nie będziesz, jedyną osobą, którą oszukasz, jesteś Ty sam.
fot. Sergey Nivens - Fotolia.com
Stwórz biznesplan do swojej kariery
3. Teraz, kiedy już określiłeś, na czym polega Twoja „oferta” i zmapowałeś ją na rynku, ustal kilka celów długoterminowych. Zacznij od perspektywy długofalowej – np. 10-letniej i od zadania sobie pytania, co chcesz wtedy robić, przy czym ważne jest, aby cel był realny i wykonalny. Dlatego rozbij główny cel na mniejsze, możliwe do osiągnięcia w krótszej perspektywie. Zastanów się, w którym miejscu powinieneś być za 5 lat, by osiągnąć cel długoterminowy. Następnie pomyśl o jeszcze bardziej krótkoterminowej perspektywie i zastanów się, co powinieneś robić w ciągu najbliższego roku czy dwóch, by poprawić swoją sytuację.
4. Na koniec przygotuj plan działania, zawierający dokładny opis tego, co możesz zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Podejmij aktywne działania z obecnym pracodawcą, by stworzyć więcej możliwości rozwoju. Znajdź kursy lub studia, które pogłębią umiejętności zgodne z Twoim planem kariery. Wykorzystaj swoje zdolności marketingowe, by lepiej wypozycjonować własną „markę”. Może być to dopracowane CV, poszerzaj sieci kontaktów, zarówno w świecie fizycznym, jak i za pośrednictwem mediów społecznych, buduj relacje z rekruterami, specjalizującymi się w Twojej dziedzinie. Ćwicz umiejętności rozmowy i prezentacji.
Przede wszystkim jednak uwierz w siebie. Jeśli masz świadomość tego, co jesteś w stanie zaoferować i możesz to zwięźle określić, poświęć czas, aby stworzyć realistyczny plan rozwoju kariery. Staraj się zdobyć umiejętności lub doświadczenia, dzięki którym osiągniesz swój cel długoterminowy. Powodzenia!
oprac. : Monster Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)