Savoir vivre rozmowy kwalifikacyjnej
2015-02-12 00:20
Przeczytaj także: Rozmowa kwalifikacyjna: 5 pytań, których nie zadajemy
Prowadząc rozmowę należy zwracać uwagę zarówno na komunikację werbalną, jak i niewerbalną. Po uważnym wysłuchaniu pytania ze strony rozmówcy, odpowiadamy zdecydowanym tonem, głośno i wyraźnie, ale spokojnie. Nie wypada mamrotać pod nosem, ani zbytnio się spieszyć, zjadając końcówki. Wypowiadać powinno się na temat, uważając na niepotrzebny słowotok. Powinniśmy mieć także pod kontrolą mowę ciała. Zawsze dobrze jest okazywać zainteresowanie rozmówcą, zachowując kontakt wzrokowy. Oczywiście nie jest mile widziane uporczywe wpatrywanie się w twarz drugiej osoby, bo wywołuje to tylko poczucie dyskomfortu. Najlepiej patrzeć w oczy przez jakieś 5-6 sekund, a potem na sekundę przesunąć spojrzenie. Warto też opanować adaptatory, czyli bezwolne zachowania niewerbalne, po które sięgamy w stresujących chwilach. Najczęściej przybierają formę zabawy długopisem czy kosmykiem włosów, albo głaskania własnych dłoni i twarzy.
Istotą rozmowy kwalifikacyjnej jest odpowiadanie na liczne pytania zadawane przez osobę prowadzącą rekrutację. Czy wypada jednak odmówić odpowiedzi na jakieś pytanie? Oczywiście, są kwestie, o które nasz rozmówca nie powinien, a wręcz nie może pytać. Chodzi tu np. o nasze życie rodzinne, poglądy polityczne i religijne albo stan zdrowia. Jeśli padnie tego typu pytanie, nie powinniśmy wdawać się w dyskusję. Należy wtedy taktownie, ale stanowczo odmówić odpowiedzi, tłumacząc, że jest to sprawa osobista i nie ma żadnego wpływu na nasze kwalifikacje i umiejętności.
Kiedy rozmowa dobiegnie końca, pozostaje nam się pożegnać. Tutaj obowiązują te same reguły, co przy przywitaniu. Inicjatywa nadal leży po stronie gospodarza. To on, jako pierwszy podaje nam rękę i wyprowadza nas z biura. Po zakończonym spotkaniu wypada podziękować za rozmowę i uprzejmie się pożegnać. Niezależnie od tego, jakie były nasze odczucia odnośnie panującej atmosfery i tego, jak nam poszło, powinniśmy zachować spokojną i życzliwą postawę – emocje lepiej zachować na chwilę, w której będziemy sami i opuściliśmy już siedzibę firmy.
Oczywiście kandydaci popełniają różnorodne błędy na rozmowach kwalifikacyjnych. Jednak części z nich na pewno są w stanie uniknąć, jeśli tylko naprawdę zależy im na otrzymaniu pracy. „Zdarza się, że osoby zaproszone na spotkanie są kompletnie nieprzygotowane. Nie pamiętają, z kim się umówiły, jakiego stanowiska dotyczy rozmowa albo nie posiadają żadnych informacji na temat firmy, do której aplikowały”. – opowiada Magdalena Radwan, Project Menager z Advisory Group TEST Human Resources. Drugą kwestią, która z reguły przekreśla udział kandydata w danym procesie rekrutacyjnym, jest nie pojawienie się na rozmowie rekrutacyjnej i nie poinformowanie o tym rekrutera. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, jak należy się zachować, to zawsze odpowiedzmy sobie na pytanie, czy sami chcielibyśmy zostać tak potraktowani? Ta prosta recepta może uchronić przed wieloma poważnymi błędami.
![Jak sprawną rekrutację widzą sami kandydaci. Co mogą zmienić pracodawcy? [© Monkey Business - Fotolia.com] Jak sprawną rekrutację widzą sami kandydaci. Co mogą zmienić pracodawcy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/praca/Jak-sprawna-rekrutacje-widza-sami-kandydaci-Co-moga-zmienic-pracodawcy-179767-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Advisory Group TEST Human Resources
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
maniur1 / 2015-02-18 12:29:59
Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2015-02-18 12:30:42)
Szanowni Państwo, od dłuższego czasu odczytuję artykuły opracowywane poprzez portal eGospodarka.pl. Z zażenowaniem obserwuję narastający problem poprawności spójności logicznej treści artykułów i rażących błędów interpunkcyjnych i stylistycznych, które występując łącznie często powodują wypaczenie sensu prezentowanych treści lub zmieniają ich przekaz.
Jest to szczególnie bulwersujące w czasach wszechobecnych edytorów tekstu, które przy odrobinie uwagi automatycznie wychwytują i wprowadzają korekty edytorskie błędnego tekstu.
Zwracam się z prośbą do Państwa o zwrócenie większej uwagi na treść i błędy w tekście prezentowanych artykułów. W razie problemów lub niejasności proszę o kontakt.
Z poważaniem
Zaniepokojony Czytelnik [ odpowiedz ] [ cytuj ]