Zarobki w Polsce: trendy 2015
2015-02-03 12:36
Przeczytaj także: Płace w Polsce: trendy I-III 2010
SPRZEDAŻ
W 2015 r. producenci z branży FMCG optymalizując budżety przeniosą swoją uwagę na komunikację w punkcie sprzedaży, ponieważ to tam dokonywanych jest aż 70% decyzji zakupowych. W związku z tym obserwujemy znaczny popyt na wysokiej klasy specjalistów z obszaru shopper marketingu.
Kondycja rynku zdeterminowała też określony popyt na kandydatów z obszaru rozwoju sprzedaży. Zmiany konsolidacyjne na rynku tradycyjnym i postępujący proces wyodrębniania rosnących w siłę sieci lokalnych zmienia charakter wymagań w stosunku do kandydatów aplikujących na kluczowe stanowiska w ramach struktur sprzedaży terenowej.
Na przykład przy rekrutacji kandydatów na stanowisko regionalnego kierownika sprzedaży, oprócz doświadczenia w zarządzaniu zespołem przedstawicieli handlowych, istotne będą doświadczenia w zakresie negocjowania warunków kontraktów na poziomie centralnym, umiejętność budowania długotrwałych relacji opartych o tzw. joint business plan mający na celu zidentyfikowanie płaszczyzn do rozwoju wzajemnego biznesu pomiędzy dostawcą a odbiorcą. Dlatego też na niektórych płaszczyznach zanikają różnice pomiędzy kompetencjami wymaganymi od kandydatów zajmujących się obsługą kluczowych klientów w kanale nowoczesnym, a osobami zasilającymi szeregi struktur detalu tradycyjnego.
Więcej pracy dla specjalistów e-commerce
W najbliższym czasie wzrośnie znaczenie kanałów dystrybucji e-commerce oraz m-commerce. Wg prognoz na koniec roku 2014 rynek e-commerce osiągnie wartość 26,6 mld zł, czyli ok 3,5 proc. wartości handlu detalicznego. Jego udział będzie stabilnie
wzrastał, co przekładać się będzie na wzmożony popyt na kandydatów z doświadczeniem w tym obszarze. Relatywnie dużą liczbę ofert pracy generować będą firmy zajmujące się sprzedażą produktów spożywczych, które chcą lepiej dyskontować fakt zmieniających się przyzwyczajeń zakupowych klientów. Sprzedaż produktów z tej kategorii w Internecie nie jest jeszcze tak spopularyzowana.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia - sprzedaż
ADMINISTRACJA
Ze względu na zmieniający się i wciąż rozwijający rynek, obserwuje się zmianę oczekiwań wobec działów wsparcia administracyjnego.
Pracodawcy coraz częściej chcąc optymalizować koszty na stanowiskach recepcyjnych, bądź najniższych asystenckich, zatrudniają młodych pracowników na podstawie umów o pracę tymczasową lub w oparciu o outsourcing pracownicy. W związku z tym na rynku coraz częściej zamiast stanowisk wyłącznie recepcyjnych – następuje przesunięcie w kierunku funkcji office assistant z elementami wsparcia pracowników biura, a nawet
pracy zarządu. W dalszym ciągu na niemal wszystkich stanowiskach administracyjnych wymagana jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego i ta tendencja dotyczy nie tylko największych firm międzynarodowych, lecz również mniejszych struktur, także polskich. Osoby aplikujące na wyższe stanowiska wsparcia asystenckiego, bądź administracyjnego muszą wykazać się kilkuletnim doświadczeniem (najchętniej w firmach międzynarodowych), a znajomość dodatkowego języka obcego staje się niezaprzeczalnym atutem.
Z drugiej strony na oferty pracy nadal mogą liczyć osoby z mniejszym doświadczeniem, z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego oraz wykazujące predyspozycje do pracy na stanowisku asystenckim /administracyjnym, świetnie zorganizowane i potrafiące się szybko uczyć.
Świadoma ścieżka kariery
Obserwujemy wzrost płac dla asystentów zarządu, ponieważ wybór tego stanowiska przez pracownika jest coraz częściej świadomym wyborem ścieżki kariery, wymagającym szeregu unikalnych kompetencji (wykształcenie wyższe, biegła znajomość języka angielskiego, doświadczenie w firmach międzynarodowych) oraz odpowiednich predyspozycji.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia - administracja
Informacje o badaniu
Analiza wynagrodzeń w poszczególnych sektorach rynku powstała na podstawie kilku tysięcy projektów rekrutacyjnych zleconych Hays Poland zarówno przez klientów z sektora MSP, jak i duże międzynarodowe korporacje. Opracowana przez ekspertów firmy rekrutacyjnej Hays Poland analiza wynagrodzeń w Polsce prezentuje dane o poziomie płac z przełomu 2014/2015 (IV kwartał 2014 - I kwartał 2015) na ponad 150 stanowiskach. Dane zawierają poziomy minimum, maksimum oraz najczęściej oferowane miesięczne wynagrodzenia w PLN brutto dla osób pracujących na pełny etat, uśrednione dla terytorium Polski.
Przeczytaj także:
Zarobki w Polsce: trendy 2020
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)