Zarobki w Polsce: trendy 2015
2015-02-03 12:36
Przeczytaj także: Płace w Polsce: trendy I-III 2010
Zwiększanie przychodów kancelarii zależy obecnie w dużej mierze od rozwijania przez nie nowych obszarów związanych z obsługą klienta, promowaniem i sprzedażą usług. Kancelarie inwestują w business development i employer branding, zatrudniając specjalistów z tych dziedzin. Odnosząc się do dużej konkurencji na rynku, kancelarie chcąc walczyć o klienta, są bardziej otwarte na negocjacje cen swoich usług. Chętnie proponują rozwiązania, w których delegują swoich pracowników do pracy bezpośrednio w strukturach klientów, jako prawnicy In-house (ich pracodawcą pozostaje kancelaria).
Rosnąca specjalizacja
Jednym z zauważalnych trendów w sektorze jest wyraźne określanie lub poszukiwanie specjalizacji. Dowodem na to jest powstawanie w ostatnim czasie kancelarii butikowych. Tendencja taka jest związana z odłączaniem się z dużych kancelarii wysokiej klasy specjalistów w danej dziedzinie prawa, z własnymi portfelami klientów. Najczęściej są to osoby na najwyższych stanowiskach, które wraz z pracującym wspólnie zespołem, decydują się na rozpoczęcie własnej działalności, jako niezależnie funkcjonująca kancelaria. Kancelarie butikowe koncentrują się najczęściej na obsłudze konkretnych sektorów rynku, bądź dziedzin prawa.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia - prawo i podatki
Zauważalna jest również większa rozpiętość wynagrodzeń w zależności od wielkości oraz kapitału danej kancelarii. Ze względu na przesycenie rynku specjalistami w obszarze prawa (aplikantów oraz radców prawnych / adwokatów) odnotowujemy duże zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń na co wpływ ma również doświadczenie, czy znajomość języków obcych.
UBEZPIECZENIA
Na rynku ubezpieczeniowym obserwujemy kontynuację tendencji, które mają miejsce od kilku lat. Następuje konsekwentny rozwój kanałów dystrybucji usług ubezpieczeniowych, jak również centralizacja większości usług oferowanych przez ubezpieczycieli.
Powyższe procesy zachodzą w odniesieniu do obszarów związanych z likwidacją szkód / obsługą roszczeń, obsługą klienta oraz polis. Kolejną zauważalną tendencją jest fakt podejmowania przez firmy ubezpieczeniowe intensywnych prac związanych z dostosowywaniem zakładów ubezpieczeniowych do unijnej dyrektywy Solvency II.
W szczególności chodzi o przeprojektowanie procesów biznesowych, opracowanie dokumentacji, przeprowadzenie Własnej Oceny Ryzyka i Wypłacalności (ang. Own Risk and Solvency Assessment – Proces ORSA), weryfikację jakości danych oraz systemów IT. Powyższe prace nie pozostaną bez wpływu na kierunki rekrutacji w branży ubezpieczeniowej w ciągu całego 2015 roku.
Na szczególne zainteresowanie rekruterów w 2015 r. mogą liczyć specjaliści związani z wdrażaniem Solvency II – aktuariusze oraz menedżerowie ryzyka. Z pewnością utrzyma się również popyt na aktuariuszy odpowiedzialnych zarówno za raportowanie, jak i za produkt. Ponadto poszukiwani będą sprzedawcy specjalizujący się w usługach bancassurance oraz affinity umiejący budować długotrwałe relacje.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia - ubezpieczenia
FARMACJA
Większe zapotrzebowanie na suplementy diety wśród społeczeństwa oraz lepsza dywersyfikacja portfeli firm przekłada się na kondycję branży farmaceutycznej.
Swój udział w odnotowywanych wzrostach mają również działania polegające na redukcjach w działach sprzedaży, przy jednoczesnym powiększaniu zespołów medycznych doradców z wykształceniem medycznym. Prawdopodobnie dzięki nowym inwestycjom oraz wielu nowym molekułom branża farmaceutyczna wróci na ścieżkę wzrostów.
Jeśli chodzi o specjalizacje, mocno rozwija się obszar onkologiczny, oraz leki biopodobne, biologiczne, będące przyszłością rynku farmaceutycznego. W rezultacie odnotowujemy duże zapotrzebowanie na specjalistów z obszaru badań klinicznych. Zapotrzebowanie na stanowiska medyczne powiązane są z wprowadzaniem nowych leków w firmach innowacyjnych i większy nacisk na promocję merytoryczną i dostarczanie informacji medycznej.
fot. mat. prasowe
Wynagrodzenia - farmacja
W 2015 r. większość rekrutacji prowadzonych będzie w obszarze działów medycznych. Przede wszystkim będą to rekrutacje na stanowiska medical advisor, key account manager w obszarze lecznictwa zamkniętego, key account manager w obszarze sieci
aptek, czy medical science liaison. Poszukiwani także będą specjaliści znający dobrze jeden, dwa obszary terapeutyczne, ponieważ sytuacje, gdy przedstawiciele firm zajmowali się kilkoma lub kilkunastoma produktami w jednym cyklu zdarzają się coraz rzadziej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)